اپل وکترا

اپل وکترا ، دهه نودی ایمن و خانوادگی

در سال 1970 شرکت اپل خودرویی با نام آسکونا تولید کرد، که چند سال بعد یعنی در سال 1988 نام آن را به وکترا تغییر داد و این خودروی تغییر نام یافته را تا سال 2008 تولید کرد و بعد از آن تولید این ماشین متوقف شد و مدل اینسیگنیا بجای آن تولید گشت. در این میان، اپل وکترا طی سال‌های 1994 و 1995 به ایران وارد شد.

این خودرو یک سدان متوسط نیمه لوکس محسوب می شود که از نظر ابعاد از آسترا بزرگتر و از امگا کوچک‌تر است و گیربکس و موتور آن با دوو اسپرو مشترک می‌باشد. این محصول نوستالژی شرکت اپل در دوران خود، جزو ایمن‌ترین و پر آپشن‌ترین ماشین‌ها محسوب می‌گشت. ما در این مقاله به معرفی مشخصات مدل وارد شده به ایران، در دهه 90 می‌پردازیم و معایب و مزایای آن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی فنی وکترا مدل فول آپشن

مدل وارد شده از ماشین وکترا به ایران دارای موتور 2 لیتری با چهار سیلندر است. این موتور 114 اسب بخار 5200 دور در دقیقه قدرت دارد، که با این قدرت و وزن 1130 کیلوگرم، حداکثر سرعت آن 210 کیلومتر در ساعت است و شتاب این ماشین طی 10.5 ثانیه از 0 به 100 می‌رسد. این موتور گشتاور 170 نیوتن بر متر تولید می‌کند و 5 دنده دستی یا 4 دنده اتومات دارد. مصرف سوخت نوستالژیک، داخل شهر 10.3 لیتر در 100 کیلومتر و مصرف خارج شهر 5.1 لیتر در 100 کیلومتر و مصرف سوخت ترکیبی آن 5.1  لیتر در 100 کیلومتر می‌باشند.

امکانات رفاهی و امنیتی اپل وکترا

سانروف، پروژکتور جلو، فرمان هیدرولیک، شیشه برقی، کامپیوتر مرکزی، آینه برقی و پشت سری برای صندلی‌های عقب از جمله امکانات رفاهی این خودرو هستند، که در دهه 90 امکانات زیادی محسوب می‌شدند. ایربگ و ترمز ABS نیز امکانات ایمنی این خودرو هستند.

توجه فرمایید، که سرعت خوب، سواری نرم و فرمان پذیری مناسب، استهلاک کم و کیفیت بالا در طراحی و جنس بدنه و مصرف سوخت کم، از جمله مواردی هستند که باعث محبوبیت اپل وکترا شدند. ولی این خودرو ایراداتی هم دارد که از آن جمله می‌توان به سفت بودن کلاچ و فرسودگی سریع تایپیت‌ها، که مربوط به انگشتی روی سوپاپ‌ها است و همچنین بوش گشاد کردن جعبه فرمان و کمیاب بودن قطعات بدنه، که در اکثر موارد باید از استوک فروشی‌ها تهیه نمود، اشاره کرد. البته اکثر قطعات فنی این خودرو به این دلیل که با قطعات دوو اسپرو مشترک هستند، به راحتی در بازار لوازم یدکی پیدا می‌شوند.

نکته جالب توجه در مورد این خودروی نیمه لوکس این است که به دلیل ساختار صندلی‌ها و کمربند ایمنی آن، تصادفی بودن خودرو به راحتی قابل تشخیص است. به این شکل که صندلی‌ها دارای جک هستند و این جک‌ها حین تصادف تغییر حالت می‌دهند و همچنین بعد از تصادف کارت زرد رنگی از قفل کمربند بیرون می‌آید، که نشانه‌ی تصادف شدید ماشین می‌باشد.

برای خرید و فروش این خودرو، به راحتی می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار، که هم‌اکنون بزرگترین سایت خرید و فروش خودرو در ایران است، آگهی‌های مربوط به اپل وکترا را ملاحظه کنید و از قیمت آن مطلع شوید و ماشین مناسب خود را خریداری نمایید.

پایان رپورتاژ آگهی /.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سلام میخوام یه اپل وکترا بخرم لطفا راهنمایم کنید ممنون از بزرگواریتون

  2. بیا ماشینهای دهه نودشونم از مال ماشینهای ما بهتره