واردات خودرو

وضعیت واردات خودرو در سال 98 چگونه خواهد بود؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت با توجه به اینکه برای سال 98 نام رونق تولید انتخاب شده است، ممنوعیت واردات خودرو ادامه خواهد داشت و در این زمینه می‌بایست دولت از بازار خودرو خارج شود تا با رفع انحصار وضعیت بازار بهبود پیدا کند.

در سال گذشته به دلیل شرایطی که برای نرخ ارز به وجود آمده بود، واردات خودرو متوقف شد که چنین عاملی شرایط کمبود عرضه و افزایش تقاضای مردم برای خرید خودرو را به وجود آورد و در نتیجه افزایش قیمت خودرو را به همراه داشت. بسیاری از کارشناسان خودرو بر این باورند که اگر واردات آزاد شود، بازار خودرو نیز به تعادل می‌رسد، اما با توجه به لایحه بودجه دولت برای سال 98، ممنوعیت واردات خودرو در این سال نیز ادامه خواهد داشت.

ممنوعیت واردات خودرو ادامه دارد

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص عنوان کرد در بودجه سال 98 ممنوعیت واردات خودرو تمدید شده است، اما واردکنندگان خودرو خواهان ثبات در تصمیم‌گیری هستند. هم‌اکنون در تصمیم‌گیری‌ها هیچ‌گونه ثباتی وجود ندارد. در واقع دولت قبل از صدور هر مصوبه‌ای می‌بایست آن را به خوبی مطالعه کند و از دیدگاه ذی‌نفعان آن نیز مطلع باشد. با توجه به اینکه برای سال 98 نام رونق تولید انتخاب شده است، ممنوعیت واردات خودرو ادامه خواهد داشت. فعالان حوزه خودرو بر این باورند که دولت اگر از حوزه خودرو خارج شود، می‌توان با رفع انحصار بازار را آرام کرد.

واردات خودرو

مهدی دادفر در ادامه افزود در حال حاضر بسیاری از بازارهای سرمایه‌گذاری مسدود شده است که در این شرایط می‌بایست برای مدیریت ریال‌های انباشته و سرگردان برنامه‌ای در نظر بگیریم؛ زیرا ضروری است که محل‌های سرمایه‌گذاری امن و با بازدهی مناسب با نرخ تورم به صورت رسمی اعلام شود و دولت نیز باید راهکاری را در نظر بگیرد تا نقدینگی مردم در مکان‌های مناسب توزیع شود.

محلی برای توزیع نقدینگی وجود ندارد

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد در حال حاضر برای توزیع این نقدینگی محل مناسبی وجود ندارد. تا زمانی که برای این منابع شرایط خوبی فراهم نشود، مشکلات همچنان باقی می‌ماند و نقدینگی سرگردان به سمت خودرو یا سایر کالاهایی که هزینه کمتری دارند، سوق پیدا می‌کند. طبق اعلام مرکز آمار، میزان تقاضای بازار به کالاهایی چون خودرو مشخص بوده است، اما خودروسازان داخلی اعم از ایران خودرو و سایپا قادر به تامین این نیاز نبودند و به همین دلیل قیمت خودرو در بازار با افزایش چشمگیری مواجه شد.

رقابتی بودن بازار منوط به خروج دولت است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه بیان کرد فقط با خروج دولت از بازار می‌توان به بازار رقابتی دست یافت. هنگامی که دولت بنگاه‌های بزرگ را در اختیار دارد، نگاه به بنگاه‌داران به صورت عدالت‌محور نخواهد بود و اولویت حمایت فقط با شرکت‌های زیرمجموعه دولت است؛ از این رو دولت می‌بایست از بنگاه‌داری کنار برود. اگر دولت حوزه خودرو را رها نکند، قیمت خودروهای داخلی باز هم افزایش پیدا می‌کند، اما با رفع ممنوعیت واردات خودرو می‌توان حق انتخاب را برای مردم مهیا ساخت.

واردات خودرو

این مقام مسئول افزود خروج دولت از صنعت خودرو به عنوان اصلی‌ترین توصیه‌های سال 98 در حوزه واردات خودرو محسوب می‌شود. دولت با آزادسازی واردات خودرو و بازگشت نرخ تعرفه‌ها به گذشته می‌تواند با تامین نیاز بازار، قیمت خودرو را کنترل و حتی کاهش دهد. وی افزود شنیده‌ها حاکی از آن است که آزادسازی واردات منوط به در اختیار قرار دادن آن به خودروسازان دولتی است که چنین موضوعی مانع تحقق اهداف خواهد شد؛ زیرا می‌بایست کارشناسان و واردکنندگان این حوزه، موضوع واردات را در اختیار بگیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. دیگه همون آشو همون کاسه ست

  2. اینده ای براش نمیبینم