گوشی های مقاوم

بررسی تاریخچه گوشی های مقاوم در برابر نفوذ آب

آیا می‌دانید اولین سری گوشی های مقاوم در برابر نفوذ آب چه زمانی عرضه شدند؟ از نظر میزان مقاومت در برابر آب، گوشی های هوشمند و دیگر انواع گجت‌ها را به چند دسته‌بندی می‌توان تقسیم کرد؟

آب و دیگر انواع مایعات، هرگز دوست دستگاه‌های الکترونیکی نبوده‌اند. به همین دلیل از سال‌ها پیش، برخی گوشی های موبایل با در نظر گرفتن نیاز افراد ماجراجو، مقاوم در برابر نفوذ آب ساخته می‌شدند. به عنوان نمونه باید به گوشی Benefone Esc (ساخت سال 1999) اشاره کرد. این اولین گوشی مجهز به جی پی اس داخلی محسوب می‌شد و در برابر شوک و آب مقاوم بود.

در آن زمان، خبری از کدگذاری گوشی های موبایل به صورت IPxx به منظور مشخص کردن میزان مقاومت آن‌ها در برابر نفوذ آب و همچنین دیگر صدمات نبود. به همین دلیل برای بررسی تاریخچه گوشی های مقاوم در برابر نفوذ آب مستقیما به سال 2008 جهش می‌کنیم.

اولین سری گوشی های مقاوم در برابر نفوذ آب

ابتدا بهتر است اطلاعاتی درباره اعداد مربوط به استانداردهای مقاومتی به دست بیاوریم. اولین رقم، نشان‌دهنده میزان مقاومت در برابر ورود جامدات ریز است. اگر یک گوشی هوشمند فاقد این قابلیت باشد، ورود گرد خاک به داخلش، امانش را خواهد برید! دومین رقم، به میزان مقاومت دستگاه در برابر مایعات اشاره دارد. در این مطلب روی گوشی های مقاوم در برابر نفوذ آب متمرکز هستیم، پس فقط رقم دوم برایمان اهمیت دارد.

  • IPX3: مقاوم در برابر اسپری آب
  • IPX4: مقاوم در برابر پاشش آب (قطره‌های درشت آب)
  • IPX5: مقاوم در برابر جریان مستقیم آب روی دستگاه (بدون غوطه‌ور شدن داخل آب)
  • IPX7: مقاومت کامل در برابر نفوذ آب حین غوطه‌ور شدن تا عمق 1 متر
  • IPX8: مقاومت کامل در برابر نفوذ آب حین غوطه‌ور شدن تا عمق 1 متر و بیشتر
Sonim XP3 Enduro

Sonim XP3 Enduro

در تصویر زیر، میانگین وزنی گوشی های مقاوم در برابر نفوذ آب را مشاهده خواهیم کرد. بررسی نحوه پیشرفت این نمودار نشان می‌دهد در نخستین سال‌ها، تعداد بسیار کمی گوشی پشتیبانی‌کننده از استاندارد IP67 وجود داشت. به عنوان نمونه باید به گوشی Sonim XP3 Enduro اشاره کرد که عرضه آن به سال 2008 برمی‌گردد. این گوشی در آن زمان بسیار خاص بود و تعداد کمی از کاربران قادر به خریدش شدند.

نمیدار پیشرفت گوشی های مقاوم در برابر نفوذ آب طی زمان

تا سال 2013، میانگین وزنی گوشی های مقاوم در برابر نفوذ آب همچنان پایین بود، اما از این سال به بعد، ناگهان تعداد دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از استانداردهای مقاومتی افزایش پیدا کرد. در سال 2013، گوشی اکسپریا زد، به عنوان یک پرچمدار مقاوم در برابر انواع صدمات از جمله نفوذ آب، توسط سونی معرفی شد. در همان سال، شاهد معرفی سامسونگ گلکسی اس 5 با پشتیبانی از استاندارد IPX7 بودیم. گوشی گلکسی اس 6 فاقد هر گونه استاندارد مقاومتی بود، به همین دلیل در نمودار بالا، بعد از صعودی شدن پیشرفت از سال 2013، ناگهان با یک شیب نزولی رو به رو می‌شویم.

اپل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گوشی‌سازان دنیا، در سال 2016 به وسیله معرفی آیفون 7 به جمع شرکت‌های سازنده گوشی های مقاوم در برابر نفوذ آب پیوست. به همین دلیل نمودار وزنی نشان‌دهنده تعداد دستگاه‌های این چنینی، از سال 2016 به یکباره با شیبی زیاد مجددا صعودی شد.

سامسونگ و مخصوصا اپل، در زمینه تغییر سلیقه مصرف‌کنندگان، بسیار قدرتمند هستند. با این حال، نمی‌توان از تاثیر سونی برای افزایش محبوبیت گوشی های مقاوم در برابر نفوذ آب چشم‌پوشی کرد. بعد از این سه شرکت، رفته رفته سایر گوشی‌سازان نیز به پیاده‌سازی پشتیبانی از استانداردهای مقاومتی IPxx در محصولاتشان روی آوردند. به عنوان نمونه، اولین سری گوشی های سری Pixel گوگل تنها در برابر پاشش آب مقاوم بود، اما مدل‌های بعدی، به طور کامل در برابر نفوذ آب مقاوم شدند.

Sonim XP3 Enduro

برخی گوشی های موتورولا نیز از استانداردهای IPxx پشتیبانی می‌کنند، اما اغلب آن‌ها با استفاده از نوعی خاص از پوشش‌ها روی اجزای درونی، تنها در برابر پاشش آب مقاوم شده‌اند، به همین دلیل بدنه قادر به جلوگیری از ورود مایع به داخل دستگاه نیست.

فراموش نکنید با وجود تعدد گوشی های هوشمند پشتیبانی‌کننده از IP67 و IP68، هیچ گوشی‌سازی در تبلیغات خود، کاربران را به بردن گوشی به استخر یا دریا تشویق نمی‌کند. این قابلیت، برای جلوگیری از خراب شدن دستگاه در صورت سقوطش در آب به صورت تصادفی، در نظر گرفته شده است.

ساخت گوشی های مقاوم در برابر نفوذ آب هزینه زیادی روی دست سازنده می‌گذارد، چرا که باید بدنه را به شدت مهر و موم کرده و از ورود مایع به داخل از طریق حفره‌های گوشی همچون درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری، درگاه یو اس بی و گوشی تلفن جلوگیری کند. به همین دلیل گوشی‌سازان علاقه خاصی به حذف درگاه جک صوتی دارند. با این کار، علاوه بر راحت‌تر شدن فرآیند پیاده‌سازی استانداردهای IP67 و IP68، طراحی کلی بدنه نیز راحت‌تر خواهد شد.

گوشی‌سازان رفته رفته در حال حذف حفره‌های محصولاتشان هستند. به عنوان نمونه، الی جی و هواوی در پرچمداران اخیر خود، بعد از حذف گوشی تلفن، آن را با یک فناوری نوین به منظور تولید صدا از طریق ارتعاش صفحه نمایش جایگزین کردند. از طرفی حذف جک صوتی 3.5 میلی‌متری، سال‌ها است توسط برخی گوشی‌سازان دنبال می‌شود و انتظار داریم طی سال‌های آتی، دیگر هیچ گوشی پشتیبانی‌کننده از IP67 و IP68 به آن مجهز نشود.