سیستم عامل اندروید

5 دلیل برتری سیستم عامل اندروید در برابر iOS

رقابت سختی میان سیستم عامل اندروید و آی او اس وجود دارد، اما اندروید توانسته برتری خوبی را نسبت به رقیب خود کسب کند. در این مقاله به 5 دلیل مهم برتری اندروید در برابر iOS خواهیم پرداخت.

با این که شرکت اپل، اولین شرکتی بود که مفهوم گوشی هوشمند لمسی مدرن را ارائه کرد، اما سهم بازار آیفون از زمان معرفی نخستین مدل تاکنون، به شدت کاهش یافته است. در سال 2010 میلادی، اندروید موفق شد تا در میزان فروش از آی او اس سبقت بگیرد و به محبوب‌ترین سیستم عامل جهان تبدیل شود؛ سیستم عامل اندروید توانسته این عنوان را تاکنون حفظ کند. شاید بحث‌هایی پیرامون برتری هر کدام از سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس در میان کاربران شکل بگیرد، اما نمی‌توان انکار کرد که اندروید توانسته بیشتر از 80 درصد سهم بازار جهانی را حفظ کند. در ادامه دلایل برتری اندروید نسبت به آی او اس را مورد بحث قرار خواهیم داد.

1: استفاده تولیدکنندگان گوشی های هوشمند از اندروید

یکی از دلایل برتری اندروید را می‌توان استفاده بسیاری از تولیدکنندگان گوشی های هوشمند از آن به عنوان سیستم عامل محصولاتشان عنوان کرد، این در حالی‌ست که سیستم عامل آی او اس، محدود به گوشی های آیفون و آیپدهای اپل است.

تعدادی از اپراتورهای تلفن همراه، گوگل و شرکت های نرم افزاری و سخت افزاری با تشکیل اتحادیه گوشی باز (OHA) با یکدیگر متحد شدند تا بتوانند در برابر آیفون قرار بگیرند؛ این اتحاد باعث شد تا اندروید به عنوان پلتفرم تلفن همراه انتخاب شود و مجوز متن باز (Open Source) را برای تولیدکنندگان فراهم کند. اتحاد ایجاد شده توانایی امکان جایگزینی سیستم عامل های قدیمی با اندروید را برای تولیدکنندگان فراهم کرد، این مسئله به طور کلی سهم فروش در بازار را افزایش داد، همچنین برندهای منطقه‌ای و استارت آپ های جدید هم استفاده از سیستم عامل اندروید را تایید کردند.

استفاده شرکت‌های محلی تولیدکننده گوشی های هوشمند در چین و هند از سیستم عامل اندروید باعث شد تا میزان فروش جهانی محصولاتشان افزایش پیدا کند، همچنین برخی از سیستم عامل‌های موبایل سعی داشتند با اندروید و آی او اس رقابت کنند، اما وقتی این کمپانی‌ها نتوانستند سهم قابل توجهی در بازار به دست آورند، سیستم عامل گوشی هوشمندشان را به اندروید منتقل کردند.

2: تولید دستگاه های اندرویدی با قیمت‌های مختلف

دستگاه های اندرویدی با قیمت‌های متنوعی در دسترس قرار دارند و این مسئله را می‌توان از مهم‌ترین دلایل محبوبیت اندروید در برابر iOS عنوان کرد، همچنین این موضوع برای کشورهایی که دارای اقتصاد در حال توسعه هستند و نرخ ارز ملی ضعیفی در برابر دلار دارند، حائز اهمیت است؛ همانطور که می‌دانید، حتی بسیاری از کاربران هم توانایی خرید گوشی های هوشمند ارزان قیمت اپل را ندارند.

قطعا شرکت اپل نمی‌تواند بازاریابی خوبی برای گوشی های آیفون در برابر گوشی های مقرون به صرفه و میان رده اندروید داشته باشد؛ در حقیقت ما به گوشی های هوشمند با مشخصات قابل توجهی اشاره می‌کنیم که امکان خریدشان با قیمت‌های کمتر از 200 دلار هم ممکن است. بر اساس اعلام Statcounter Global Stats، آی او اس موفق شد تا ماه فوریه 2019 میلادی در آمریکا، 57 درصد سهم بازار را در اختیار داشته باشد، اما آمارهای مربوط فروش در بازارهای اقتصادی نشان می‌دهد که موفقیت اپل، محدود به آمریکا است.

سیستم عامل آی او اس دارای سهم بازار 2.8 درصدی در هند، 26 درصد در چین، 15 درصد در آفریقای جنوبی، 15 درصد در برزیل و 5 درصد در نیجریه است، همچنین با توجه به این که چین و هند به تنهایی حدود یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، محبوبیت سیستم عامل اندروید در این کشورها منجر به آسیب رسیدن به iOS شده است.

3: سیستم عامل اندروید با اکثر دستگاه‌ها، سازگار است

با این که اکوسیستم آی او اس توسط اپل برای گنجاندن برخی از دستگاه های شخص ثالث باز شده است، اما هنوز هم یک پلتفرم نسبتا بسته تلفن همراه به حساب می‌آید و این در حالی‌ست که سیستم عامل اندروید دارای اکوسیستم وسیع‌تری از وسایل جانبی و گجت های پوشیدنی است؛ در حقیقت شما می‌توانید یک ساعت هوشمند سامسونگ، یک بلندگوی گوگل هوم و یک گوشی هوشمند هواوی داشته باشید و در عین‌حال با یکدیگر کار کنند، همچنین انتقال داده‌ها و همگام سازی دستگاه‌ها هم بسیار ساده است.

این اکوسیستم گسترده می‌تواند به راحتی کاربران زیادی که قصد ندارند، محدود به برندهای سخت افزاری خاص شوند را جذب کند، همچنین در صورتی که شما دستگاه اندرویدی خود را تغییر دهید، قابلیت‌های آن از بین نخواهد رفت و حتی می‌توانید بسیاری از کابل و لوازم جانبی را حفظ کنید، اما این مسئله در مورد گوشی های آیفون، به دلیل انعطاف‌پذیر نبودن اکوسیستم آی او اس، صدق نمی‌کند.

4: رشد ویژگی‌های نرم افزاری و هوش مصنوعی اندروید

سیستم عامل اندروید ، در ابتدا فاقد برخی از نرم افزارهای اپل همانند دستیار مجازی Siri بود، اما در سال‌های اخیر توانسته موفقیت‌های زیادی همانند دستیار گوگل و ویژگی کنترل صدای عالی آن که در حال تبدیل شدن به یک موفقیت بزرگ است را به دست آورد.

برنامه‌های زیادی که در ابتدا برای آی او اس طراحی شده بودند، هم اکنون برای اندروید هم در دسترس قرار دارند، این در حالی‌ست که گوگل با معرفی یک هوش مصنوعی پیچیده سعی کرده است تا وضعیت خانه هوشمند شما را بهبود ببخشد؛ البته این مسئله بدین معنا نیست که برنامه های با کیفیت پایین در اندروید وجود ندارد، در حقیقت گوگل پلی انواع مختلف نرم افزارها با کیفیت های متفاوت را در خود جای داده است، اما پیشنهادهای رسمی گوگل و توسعه‌دهندگان برنامه‌های مهم توانسته‌اند کیفیت کلی نرم افزارهای اندروید را تا میزان قابل توجهی ارتقا دهند. لازم به ذکر است که اندروید به مرور زمان به یک سیستم عامل پیچیده‌تر تبدیل شده است.

5: تنوع زیادی از دستگاه های اندرویدی وجود دارد

تولیدکنندگان زیادی از اندروید به عنوان سیستم عامل محصولاتشان استفاده می‌کنند، نه فقط به این دلیل که در تعداد زیادی از گوشی های هوشمند و تبلت‌ها وجود دارد، بلکه تنوع زیادی از دستگاه‌ها برای انتخاب کاربران وجود دارد. فقط تعداد محدودی از گوشی های آیفون و آیپد توسط اپل در هر سال معرفی می‌شود؛ به طور متوسط ما شاهد معرفی دو الی سه آیفون و سه الی چهار آیپد جدید در هر سال هستیم. در صورتی که یکی از طرفداران اپل، تمایلی برای خرید یکی از مدل‌های عرضه شده سال جاری نداشته باشد، باید یک سال دیگر صبر کند تا محصولات جدید دیگری ارائه شوند.

دستگاه‌های اندرویدی در انواع مختلف و با ویژگی‌های خاصی که هر کدام از تولیدکنندگان به صورت اختصاصی ارائه می‌دهند، در دسترس قرار خواهند گرفت؛ از آن جایی که اندروید دارای مجوز متن باز است، تمام تولیدکنندگان حق دارند سخت افزارهای دلخواه خود را ایجاد کنند. این موضوع با مجوزهای اختصاصی شرکت مایکروسافت برای طراحی ویندوزفون و ویندوز موبایل در تضاد است، زیرا سیستم عامل‌ها با الزامات خاصی مواجه شدند و همین باعث شد تا تولیدکنندگان هنگام ساخت سخت افزار، با مشکل مواجه شوند، اما یک مجوز متن باز باعث می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند ویژگی‌های محصولاتشان را متناسب با مخاطبان خاص هدف خود ایجاد کنند، یعنی توانایی تولید محصولات آزمایشی و غیر متعارف را دارند.

به روند تمایل شرکت‌ها جهت ساخت گوشی های انعطاف‌پذیر دقت کنید، کمتر از یک ماه پس از معرفی گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ، دو کمپانی رقیب اعلام کردند که قصد ساخت گوشی منعطف دارند. بسیاری از گوشی های اندرویدی برای سلیقه‌های خاص مخاطبان ساخته می‌شوند و می‌توان از گوشی های دارای دوربین پنج گانه و گوشی های مخصوص گیم یاد کرد. قطعا کاربران می‌توانند در میان چنین تنوعی از دستگاه های اندرویدی، گوشی هوشمند موردنظر خود را پیدا کنند.

اندروید محبوب است، اما آیا عملکرد بهتری دارد؟

ما در این مقاله سعی کردیم تا برخی از دلایل برتری گوشی های اندرویدی را بررسی کنیم، اما کماکان بحث در این رابطه وجود دارد. طرفداران آیفون، مسائل امنیتی و بروزرسانی‌های تقسیم شده را برای اندروید بیان می‌کنند، انتخاب با شماست، اندروید یا آی او اس؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. الان عصر عصره اتم هست
    الان اندروید با ، لباس شویی ، یخ جال ، خونه ، هرررر چیزیرو که ممکن هست اتصال داره ، عصره عصره multimedia و چند رسانه ایی هست
    خدا وکیلی ایفون الان شبیه چرتیکه در برابر ماشین حسابه
    چیه اخه اون ؟
    یه جوری هم به هم میگیم
    تا حالاااا ایفون داشتی ؟ یا گرفتی ؟
    یه جور فخرر میفروشیم انگار همه دستو پا بسته مطلق هستیم ..
    شخص بنده هم بارها توانایی خرید ایفون داشتم ،
    متاسفانه یا خوش بختانه برام یک جور فش ناسزاست تا گوشی … نون رو ترجیح میدم مستقیم بر دهانم ببرم تا ۱۰ دور بچرخونم از گردنم بعد با زور بچپونم دهنم

    • همه مطمعن هستن که گربه دستش به گوشتنمیرسه 🤣

      • ایفون گوهی نیس دهنم براش پیف پیف کنه …
        به هیکلش پیف پیف میگم چرا …
        خلی
        بچه ایی دیگه …
        خودت اون قدر ندید پدیدی
        به همه مثال گربه رو میدی
        اخه بزمجه
        همه ما ادما اندروید نبود
        یا
        جاوا
        یا سیمبین
        وینفون
        یا ios
        اندروید اخرش اومد
        اخه بدبخت
        الان
        چه طور بنده که به طور منظم گوشی عوض میکردم ، پیف پیف کردم ؟؟؟
        گیج ….
        عقده ایی یه گوشی گرفته
        احساس میکنه دنیارو فتح کرده
        از هر برندی که فکرشم کنی استفاده کردم
        امسال هم به دلیل شرایط بد اقتصادی و غیر منطقی بودن موبایل ، اخرین موبایلم s9 معمولیه ،
        ۱۵ ساله تجربه گوشی دارم ،
        این بزمچه همرو به بازی گرفته
        پایین گفتی دهاتی به یک هم وطن دیگه
        فقط یادت باشه
        یک ادم فخرر فروش ، بی سوا ، بی عقل ، عقده ایی ، بی تربیت ، اماره انتخوابش به اپل یکم زیاده ، توهین نشه
        ولی ادمای ، تلخ ، فخر فروش ، خود نما ،
        کلمه دهاتی رو میتونه به دهن بیاره
        البته نژاد پرست ….

  2. من هم اندروید استفاده کردم
    هم ویندوزفون
    هم ios
    هر ضعفی گه تو تجربه کاریم با اندروید و ویندوزفون( که میتونم بگم تنها ضعفش کافی نبودن اپ ها بود) داشتم توی IOS بر طرف شده
    حالا ممکنه نظر درست نباشه ولی این نظر شخصی بنده هست با توجه به تجربه شخصی

  3. این مقاله فاشیستیوکی نوشته؟

    دارید یه سیستم ناعامله شلخته و حنگو با ای او اس مقایسه میکنین چون گوشی ان رویدی ارزون تره؟ 🤮🤮🤮🤣

  4. هردو سیستم عامل خوبند و مزایای خودشون رو دارند. اما گوشی های آیفون بیش از اندازه گران هستند. هر چند خودم آیفون دارم اما دوست دارم یه گوشی اندرویدی هم داشته باشم! داشتن تعصب انسان رو از حقیقت دور میکنه

  5. Ios تجربه کاربری عالی به ارمقان میذاره .. و کاربرد روزانه uos سادگی خاص خود را داراست ..
    اندروید کاربردهای بهتر نسبت به ios داره … و جدیدا به لطف ارتقای اندروید ۹ .. کاربرد و آسانی اندروید هم بسیار عالی شده ..
    در مجموع اگر بخوام از ویندوز استفاده نکنم ، ترجیح میدم از اندروید ، گوشی های مدل otg ساپورت انتخاب کنم .. تا اطلاعاتم را با آن جابجا کنم ..

    در نهایت .. بنظرم ، آیفون طبق نظر استیوجابز .. همان ۴ اینچ باشه واقعا بی نظیره ! چرا که کاربرد ios در این ابعاد بسیار دوست داشتنیه ..
    بنظرم اندروید هم واقعا خوبه ..

    تبلت tab s2 استفاده میکنم .
    گوشی iphone se ، قبلا 6s

    اما بیشتر امور و برنامه ریزها ، کارها و مطالعه ام را با لپ تاپ ویندوزی انجام میدم ..