قطعات خودرو

80 درصد قطعات خودرو در داخل کشور تولید می‌شود

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران عنوان کرد بیش از 80 درصد قطعات خودرو در داخل کشور تولید می‌شود که با بهینه کردن شرایط تولید می‌توان در 20 درصد باقی‌مانده نیز به خودکفایی رسید.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان در خصوص فعالیت‌هایی که باید برای رفع مشکلات قطعه‌سازان انجام شود، عنوان کرد این انجمن برای بهبود شرایط قطعه‌سازان می‌بایست 3 اقدام اصلی شامل اصلاح قیمت‌ها، کنترل نقدینگی و تسهیل انتقال ارز را انجام دهد تا مشکلات قطعه‌سازان برطرف شود. وی افزود تاکنون برای بازگشایی سامانه ثبت سفارش کالا اقدامی انجام نشده است. در واقع نخستین اقدامی که برای رفع این مشکل می‌بایست صورت بگیرد این است که دولت و بانک مرکزی مشکلات مربوط به انتقال ارز را برطرف کنند تا مراحل ثبت سفارش به آسانی انجام شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به این سوال که برای حل مشکلات قطعه‌سازان، اصلاح قیمت قطعات خودرو انجام شده است یا خیر، گفت مراحل اصلاح قیمت قطعات خودرو در حال انجام است. در حقیقت قیمت برخی از محصولات قطعه‌سازان که مدارک خود را تکمیل کرده بودند و آن را به ما ارائه دادند، اصلاح شده است. وی افزود قیمت سایر محصولات قطعه‌سازان نیز پس از تکمیل مدارک و ارائه آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خودکفایی 80 درصدی در تولید قطعات خودرو

مازیار بیگلو در مورد خودکفایی در تولیط قطعات خودرو عنوان کرد برای بومی‌سازی تولید قطعات از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است، اما باید به این نکته توجه کنیم که تمامی قطعات خودروسازان جهان نیز بومی نیست؛ برای مثال شرکت خودروسازی بی ام و آلمان حدود 60 درصد از قطعات مورد نیاز محصولات خود را از سایر کشورها تامین می‌کند. با این وجود با خودکفایی در تولید قطعات استاندارد می‌توانیم به رونق بیشتر در اقتصاد برسیم و در این راستا نیز بیش از 80 درصد قطعات خودروسازی‌ها داخلی است و فرآیند تولید تا کاربرد این قطعات در داخل کشور انجام می‌شود. البته با بهینه کردن شرایط تولید می‌توان در 20 درصد باقی‌مانده نیز به خودکفایی رسید.