کشتی فضایی

کشتی فضایی کیهان جای بالن ارتباطی را می‌گیرد

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت نسل جدید بالن ارتباطی از موتور برای حرکت بهره خواهد برد و در آینده نزدیک کشتی فضایی کیهان را تولید خواهیم کرد که مراحل مطالعاتی آن با کمک دانشگاه‌ها در حال انجام است.

حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اجرای پروژه مطالعاتی ساخت کشتی فضایی برای جایگزینی با بالن ارتباطی عنوان کرد اخیرا بالن ارتباطی برای ارائه خدمات اینترنتی و پایش محیط ساخته شده است و در حال حاضر نیز از آن‌ها بهره‌برداری می‌شود. این بالن‌ها از نوع مقید به شمار می‌روند که در یک محدوده و منطقه معین شده قرار خواهند گرفت و در شرایط حوادث غیرمترقبه و اضطراری، به شکل ایستا و در یک ارتفاع مشخص پرواز کرده و خدمات‌رسانی می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در ادامه افزود ما در ساخت نسخه جدید بالن ارتباطی قصد داریم برای آن‌ها موتور در نظر بگیریم تا بتوانند در یک محدوده مشخص حرکت کنند و امکان تنظیم ارتفاع نیز داشته باشند. وی تاکید کرد برای تثبیت فناوری بالن ارتباطی در کشور نیز تصمیم داریم اگر این فناوری به سطح قابل قبولی برسد، در آینده وارد مرحله ساخت کشتی فضایی شویم که در خصوص این موضوع مطالعاتی با کمک دانشگاه‌ها شروع شده است. البته نوع بالن ارتباطی متفاوت است، برای مثال بالن ارتباطی که اخیرا در برخی از مناطق مازندران به دلیل وقوع سیل از آن استفاده شد، به دلیل شرایط آب‌وهوایی با بالن ارتباطی که در کرمانشاه از آن استفاده می‌شود، متفاوت است.

کشتی فضایی

ساخت کشتی فضایی

حسین صمیمی در خصوص ساخت کشتی فضایی اظهار کرد بالن مقید ارتباطی در نسخه جدید این توانایی را دارد تا در منطقه‌ای که برای آن تعیین می‌شود حرکت کند و به آشیانه پرواز نیز نیاز نخواهد داشت. اما پروژه ساخت کشتی فضایی یک پروژه بزرگ محسوب می‌شود که برای آن نام کیهان را در نظر گرفته‌اند و جزو بالن‌های غیر مقید بوده و قادر است به کمک موتور کارایی مختلفی را ارائه دهد. وی افزود هم‌اکنون قصد داریم در 6 ماه اول سال 98 تلاش خود را بر روی ساخت بالن ارتباطی متمرکز کنیم تا این فناوری به تثبیت برسد، اما پس از آن مراحل ساخت کشتی فضایی را نیز شروع خواهیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. خب دور از انتضار نبود

  2. خخخ کدوم آدم بدبختى باشه بخواد بشینه تو این الفاتحه..
    😛

  3. مگه تازه درست شده قبلا هم اینطور بود

  4. این بالون های ارتباطی واقعا بسیار کاربردی و مفید هستند‌ و یکی از دستاورد های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی کشور محسوب میشود

    این بالن ها هم در زمان زلزله کرمانشاه و هم در زمان راهپیمایی های اربعین و هم در زمان سیل در منطقه پل دختر توانستد در محل تعین شده مستقر شوند و ارتباطات را برقرار کنند