فیلترینگ اینترنت

ایران مجهز به پیشرفته ترین سیستم فیلترینگ اینترنت دنیا است

بر اساس گزارشی که به‌تازگی منتشر شده است، سازندگان فیلترشکن سایفون اعلام کردند که ایران مجهز به پیشرفته ترین سیستم فیلترینگ اینترنت دنیا است.

مایکل هال، رئیس شرکت سایفون، جدیدا اظهار کرده که پیش از این، چین صاحب پیشرفته ترین سیستم فیلترینگ اینترنت دنیا بود؛ اما تجربه‌ی شرکت سایفون گویای آن است که ایران دارای قوی‌ترین و پیشرفته ترین سیستم فیلترینگ اینترنت دنیا است. او همچنین بیان کرد که ایران مردم خیلی باهوشی دارد که به مقابله با افراد باهوش شرکت سایفون می‌پردازند.

فیلترینگ اینترنت

فیلترینگ اینترنت یا پالایش در اینترنت به مفهوم جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی است. این واژه رابطه‌ی نزدیکی با مفاهیمی چون حق آزادی بیان، حق آزادی اطلاعات و همچنین مسئویت ناشی از آزادی بیان دارد. به این مفهوم که هر فرد در دریافت اطلاعات و بیان آن‌ها می‌تواند آزادی داشته باشد، اما این آزادی نباید به مفهوم سلب مسئولیت ناشی از آزادی و توجه نکردن به پیامدهای ناشی از آن باشد.

ایران پیشرفته ترین سیستم فیلترینگ اینترنت را دارد

رئیس شرکت سایفون اعلام کرد که بر اساس تجربیات این شرکت، ایران مجهز به پیشرفته ترین سیستم فیلترینگ اینترنت دنیا است. به هر حال ممکن است برخی از افراد به گفته‌های او در مورد قدرت سیستم فیلترینگ ایران اعتماد نداشته باشند. اما گفته‌های او احتمالا مقام‌های وزارت ارتباطات ایران را خشنود می‌کند؛ زیرا نشان می‌دهد که قدرت سیستم فیلترینگ اینترنت ایران کمتر از کشورهای دیگر نیست.

با وجود این همچنان برخی از دولت‌مردان و مقام‌های قضایی با وضعیت فعلی سیستم فیلترینگ اینترنت ایران مخالفت می‌کنند. برخی از آن‌ها عقیده دارند که دولت باید سیستم سخت‌گیرانه‌تری در فیلترینگ داشته باشد. شاید با این اوصاف در سیاست فعلی فیلترینگ کشور تجدید نظر شود.

روزانه میلیون‌ها کاربر ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند

بر اساس گفته‌های رئیس شرکت سایفون، در ایران روزانه بین یک و نیم تا دو میلیون کاربر از نرم افزار فیلترشکن سایفون استفاده می‌کنند. حتی در زمان تشدید سیستم فیلترینگ اینترنت و مسدود شدن برخی از سرویس‌ها این آمار بیشتر نیز می‌شود. مایکل هال بیان کرد که ایران در سال 2018 پیام رسان تلگرام را فیلتر کرد؛ از آن پس به مدت دو هفته تعداد کاربران نرم افزار فیلترشکن سایفون در ایران به بیش از 10 میلیون نفر رسید.

سایفون

او تلاش‌های این شرکت برای حفظ اثرگذاری سایفون را به یک جنگ فرسایشی تشبیه کرد؛ هال بیان کرد که برخی از روش‌های ایران برای مقابله با فیلترشکن‌ها و از کار انداختن آن‌ها، برای سیستم‌های مالی و تجاری ایران آثار منفی به همراه دارد؛ این روش‌ها استفاده از اینترنت را برای کاربران ایران دچار مشکل می‌کند.

در نتیجه، تشدید فیلترینگ اینترنت در ایران تنها برای مدت محدودی می‌تواند اعمال شود. این روند به‌صورت طبیعی مقداری مقاومت به همراه دارد، اما زیاد به طول نمی‌انجامد.

فیلترینگ اینترنت در سطح جهانی گسترش چشم‌گیری داشته است

زمان بنیان‌گذاری فیلترشکن سایفون به یک دهه پیش بر می‌گردد. فیلترشکن سایفون در آزمایشگاه شهروندی یا سیتیزن لب دانشگاه تورنتو کانادا پایه‌گذاری شد. اکنون پس از یک دهه سایفون به یک شرکت خصوصی تبدیل شده است. شرکت خصوصی سایفون بخشی از بودجه خود را از طریق قردادهایش با بنگاه‌های خبری بین‌المللی مانند بی بی سی تامین می‌کند. بخش دیگری از بودجه شرکت سایفون نیز از طریق کمک هزینه دولت آمریکا برای آزادی اینترنت به دست می‌آید. مایکا هال در رابطه با قرارداهای شرکت سایفون بیان کرد که این شرکت برای شبکه‌های خبری مخاطب جذب می‌کند و در ازای آن پول دریافت می‌کند.

مایکل هال در رابطه با پیشرفت‌های سایفون اظهار داشت که 10 سال پیش فکر می‌کرد زمانی خواهد رسید که دیگر نیازی به سایفون نخواهد بود؛ اما در طی این سال‌ها گسترش فیلترینگ اینترنت و مسدودسازی فضای اینترنتی به‌طور چشم‌گیری گسترش پیدا کرد. این اتفاق نه تنها در جوامع بسته، بلکه در جوامع باز نیز رخ داد و همین امر باعث افزایش تقاضا برای فیلترشکن‌ها شده است.

فیلترینگ اینترنت در جوامع مختلف به دلایل مختلفی انجام می‌شود

کشورهای دنیا هر یک به دلایل مختلفی دست به فیلترینگ اینترنت می‌زنند. برای مثال، برخی از کشورهای غربی سایت‌های دانلود غیرقانونی فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را مسدود می‌کنند؛ در حالی که برخی از کشورها مانند ایران دسترسی به سایت‌های خبری و شبکه های اجتماعی را مسدود می‌کنند.

مایکل هال می‌گوید که شرکت سایفون تابع قوانین کشور کانادا است؛ سایفون بنا بر ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر، دسترسی آزاد به اطلاعات را از حقوق همه‌ی مردم دنیا می‌داند. او گفت زمانی که مردم تصمیم می‌گیرند به صورت گسترده از فیلترشکن سایفون برای دسترسی به فضای اینترنت استفاده کنند، خودشان تصمیم گرفته‌اند که از این ابزار استفاده کنند.

سازندگان فیلترشکن سایفون قبول دارند که این فیلترشکن بهترین ابزار برای خصوصی نگه داشتن رفت‌وآمد کاربران در فضای اینترنت نیست؛ آن‌ها برای امنیت کامل رفت‌وآمدهای کاربران در اینترنت نرم افزار تور را پیشنهاد کردند.

رئیس شرکت سایفون گفت آنچه برای ما اهمیت دارد این است که مردم بتوانند راحت و بی دردسر یک برنامه خبری را تماشا کنند. روش‌هایی که ابزاری مانند تور استفاده می‌کند موجب می‌شود که سرعت پخش شبکه خبری بسیار کاهش پیدا کرده و کند و عملا غیرقابل استفاده شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. ساندیس خورا پیشرفت کردن 💩💩💩💩💩😂😂😂😂😂

  2. عجب جاهایی پیشرفت می‌کنیم ما!

  3. این مقاله افتخاریست براى تمامى ساندیس خورها!!
    تبرییییییییییییک
    😀
    😀
    😛

  4. جسارتا منم یه نظری بدم
    با افتخار با افتخار
    هوش و زکاوت ایران در زمینه های (منفی) سرشار از امگا۳ هست !
    در زمینه مثبت !
    ؟
    مثبت ؟
    مثبت ؟
    شرمنده موردی برای بیان نبود …
    امیدوارم در زمینه های منفی پیشرفت روز افزونش باعث اتیش گرفتنش شه …
    یعنی ارزوی اتیش هر مملکت و هر قاره رو که در زمینه منفی پیشرفت دارن ، به امید اتیش و منفجر شدنش بشه
    از ته دل ارزوی نابودیه ( منفی ) هستم …
    حالا هر جهنم دره ایی که میخواد باشه ……

  5. با افتخار
    هوش ایرانی جلوی دشمن ایرانی

  6. واقعا باعث تاسف که به همچین قابلیتی ببالیم. من برای سال ها این سایت رو دمبال میکردم و با نظر Cvking موافقم سایت gadgetnews مدتهاست داره مثل صدا و سیما عمل میکنه.

  7. سایت گجت نیوز هم دیگه داره یواش یولش به یه سایت زرد ساندیس خور تبدیل میشه 👎👎👎 آزادی بیان به لطف اینا ممنوع هست ولی مردم دیگه آگاه شدن کی دوسته کی دشمن 👍👌

    • با سلام
      دوست عزیز، گجت نیوز یک وب سایت خبری و مرجع اخبار دنیای فناوری محسوب میشه.

      ما وظیفمون اطلاع‌رسانی هست، حال اخبار و مطالبی که منتشر می‌کنیم ممکنه به طور تصادفی به نفع یک گروه سیاسی خاص باشه. این موضوع به گجت نیوز ارتباطی نداره چون ما بدون در نظر گرفتن هر نوع جناح‌بندی تنها مسئول خبررسانی هستیم.

      • با سلام خدمت تیم محترم و عرض خسته نباشید ،
        عزیزان بنده به عنوان یک انسان و حق نشر انتقاد یا بقیه موارد :
        همیشه و همیشه
        کامنت و انتقاد هام و بقیه موارد به هیچ عنوان متوجه سایت عزیزم گجت نیوز نیست !
        یعنی سوع تفاهم نشه به هیچ عنوان
        بله
        متوجه وظیفه (عمومی) شرکت گجت نیوز هستم ،و خدای نکرده شمارو مرتبط با (گروه سیاسی خاص) ندونستم و نخواهم کرد …
        اخرین کامنت بنده
        صرفا
        جنبه شوخی ، و در راستای شوخ طبعیه انتقادی ، و مطعلق به عوامل مربوطه به عنوان سایت هست !
        نه تیم سایت …
        در هر حال ممنونم از شما و خسته نباشید .
        به امید پیروزیه روز افزون شما 🌹