برقی کردن خودروها

عزم دولت برای برقی کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها در ایران

برقی کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها جزو اهداف مهم وزارت نیرو محسوب می‌شود که مقرر شد تا سال 2050 حدود 70 درصد از خودروها و موتورسیکلت‌های موجود در بازار ایران برقی شوند.

وزارت نیرو یکی از برنامه‌های خود را از سال‌های گذشته برقی کردن خودروها عنوان کرد که این برنامه اخیرا با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی وزارت نیرو انجام شده است، تا سال 2050 می‌بایست حدود 70 درصد از خودروها و موتورسیکلت‌های موجود در بازار ایران برقی شوند. البته میزان تولید آلودگی‌های موتورسیکلت‌ها 4 برابر بیشتر از خودروهای معمولی است که به همین دلیل برقی کردن موتورسیکلت‌ها در اولویت قرار خواهد گرفت.

برنامه وزارت نیرو برای برقی کردن خودروها

وزارت نیرو قصد دارد شرایطی را فراهم کند تا با نصب تجهیزات مورد نیاز، تمامی خودروهای برقی در مکان‌های تعیین شده شارژ شوند که البته یکی از اهداف وزارت نیرو فراهم کردن شرایط ارتباط مناسب تولید باتری و خودرو برقی در کشور است. در حال حاضر در کشورمان حدود 17 میلیون خودرو و 13 میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد که در همین راستا عباس علی‌آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا اعلام کرد ساز و کاری برای برقی کردن خودروها در نظر گرفته شده است که در همین رابطه با دو خودروساز خصوصی برای برقی کردن خودروها رایزنی‌هایی انجام شد تا خودروهای موجود در بازار را دو موتوره کنیم. وی افزود در آینده‌ای نزدیک نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در برج میلاد افتتاح خواهد شد و این ایستگاه‌ها قادر هستند در کمتر از 15 دقیقه تا 20 دقیقه برای 250 کیلومتر خودرو برقی را شارژ کنند.

جزئیات برقی کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها

سید زمان حسینی، معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر اخیرا اعلام کرد مشکلی از سوی شرکت توانیر برای تامین برق خودروها و موتورسیکلت های برقی وجود ندارد. وی افزود بر اساس سیاست دولت برای اجرای طرح برقی کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها در مجلس نیز رایزنی‌هایی در حال انجام است تا میزان تولید موتورسیکلت‌های معمولی را به میزان 10 درصد کاهش دهیم و آن‌ها را به موتورسیکلت های برقی تبدیل کنیم. وی با اشاره به 4 برابر بودن میزان تولید آلودگی موتورسیکلت نسبت به خودروها گفت می‌توان با برقی کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها میزان آلودگی‌ها را کاهش داد.

برقی کردن خودروها

سمینار چالش‌های توسعه خودروهای برقی در ایران

طی هفته گذشته سمینار بررسی چالش‌های توسعه خودروهای برقی در ایران برگزار شد که در این سمینار سید محسن مرجان‌مهر، معاون فناوری پژوهشگاه نیرو اقدام‌هایی که در پژوهشگاه نیرو با هدف توسعه خودروهای برقی انجام شده است را تشریح کرد و گفت این پژوهشگاه با شرکت تاکسیرانی در ارتباط با راه‌اندازی چند نمونه پایلوت و نصب ایستگاه‌های شارژ در شهر تهران همکاری خواهد کرد. وی افزود در پژوهشگاه نیرو، بومی‌سازی استفاده از این فناوری در کشور در دستور کار قرار دارد که البته استفاده از فناوری خودرو برقی و هیبریدی و ایجاد زیرساخت‌ها و تامین برق مورد نیاز نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مسائل پیش روی توسعه خودروهای برقی

اسکویی، رئیس مرکز توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو نیز اظهار کرد باید در گام نخست در زمینه استفاده از خودروهای برقی فرهنگ‌سازی شود، آزمون‌های میدانی برای تاکسی‌های برقی وارداتی و تولید داخل برگزار شود، باید سازوکار تامین توان الکتریکی ایستگاه‌های شارژر مورد نیاز و ایستگاه‌های شارژر سریع تامین گردد که در این راستا تعیین تعرفه فروش برق و راهکارهای بهره‌برداری نیز جزو مواردی است که در توسعه خودروهای برقی می‌بایست به آن‌ توجه کرد.

برقی کردن خودروها

فرنیا، مدیر پروژه خودرو برقی در سایپا نیز در این خصوص بیان کرد در مبحث خودرو دو طرح پایلوت 5 ساله ارائه شده است که ظرفیت تولید 25 تا 30 هزار دستگاه خودرو در 9 سال وجود دارد و این طرح با همکاری وزارت نیرو و صنعت محقق خواهد شد. وی در خصوص مشوق‌های توسعه خودرو افزود در زمینه عوارض و ارزش افزوده مصوبه‌هایی صادر شده است. البته موضوع زیرساخت‌ها در حوزه برنامه‌ریزی و طرح فهام نیز قابل توجه است که بسیار هوشمندانه به این موضوع پرداخته شده که چگونه شارژ را مدیریت کنیم تا حداقل هزینه و تغییرات را در زیرساخت داشته باشیم و همچنین سرمایه‌گذاری صباباتری در موضوع تولید باتری‌های لیتیومی از جمله این موارد محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه