تولید خودرو دوگانه سوز

توقف تولید خودرو دوگانه سوز در سایپا

تولید خودرو دوگانه سوز از سوی شرکت سایپا در فروردین 98 به صورت کامل متوقف شد. طبق آمار منتشر شده تولید محصولات دوگانه سوز ایران خودرو نیز در فرودین 98 نسبت به فروردین سال گذشته حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولیدات خودروسازان داخلی در فروردین 98 منتشر کرد، در نخستین ماه سال جدید فقط 1 هزار و 17 دستگاه خودرو دوگانه سوز تولید شد، اما این میزان در فروردین 97 حدود 3 هزار و 457 دستگاه بود که کاهش 62.5 درصدی تولید خودرو دوگانه سوز را نشان می‌دهد. چنین کاهش تولیدی در زمانی ایجاد شده است که دولت برای افزایش سهم گاز در سبد انرژی کشور برنامه‌ریزی کرده است تا مصرف بنزین را کاهش دهد. با توجه به بالا بودن سرانه مصرف بنزین و صعودی بودن آن، استفاده از گاز روش بسیار مناسبی است و از افزایش احتمالی واردات بنزین جلوگیری می‌کند.

برخی از کارشناسان این حوزه نیز بر این باورند که ممکن است دولت به ناچار طرح سهمیه بندی بنزین را اجرا کند که افزایش قیمت بنزین را به همراه خواهد داشت، از این رو مالکان وسایل نقلیه یا می‌بایست با مقدار اندک سهمیه بنزین کارهای خود را پیش ببرند یا برای خرید سوخت بیشتر هزینه بیشتری را پرداخت کنند. اما برای مالکان وسایل نقلیه روش دیگری نیز وجود دارد، آن‌ها می‌توانند از روش دوگانه سوز کردن وسایل نقلیه خود استفاده کنند که حتی دولت نیز برای ترغیب مردم روش‌های تشویقی چون اعطای وام را در نظر گرفته است.

دلایل کاهش تولید خودرو دوگانه سوز

قیمت سوخت گاز نسبت به بنزین ارزان‌تر است و در کشور نیز منابع گازی فراورانی وجود دارد. هرچند از 12 سال قبل توسعه و افزایش تولید خودرو دوگانه سوز با جدیدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت، اما به دلیل مشکلات فنی و نبود زیرساخت‌های مناسب اجرای این طرح به خوبی به پایان نرسید. در آن زمان‌ها به دلیل سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت این سوخت مردم از دوگانه سوز کردن خودرو استقبال کردند، اما مشکلات متعدد مانع پیشرفت این طرح شد. از این رو با کاهش استقبال مردم، خودروسازان نیز میزان تولید خودروهای دوگانه سوز را کاهش دادند. هم‌اکنون فقط سه مدل خودرو دوگانه سوز توسط خودروسازان تولید می‌شود که البته احتمال دارد با سهمیه بندی شدن بنزین،‌ استقبال مردم از این خودروها نیز افزایش پیدا کند.

تولید خودرو دوگانه سوز

بر اساس آماری که از تولیدات خودروسازان داخلی منتشر شده است، خودرو 405 به عنوان پرتیراژترین خودرو دوگانه سوز در فروردین 98 محسوب می‌شود که ایران خودرو توانسته است 730 دستگاه از این خودرو را تولید کند، اما میزان تولید این خودرو نسبت به فروردین 97 حدود 43.8 درصد کاهش پیدا کرده است؛ زیرا در فروردین سال گذشته ایران خودرو حدود 1 هزار و 300 دستگاه از این خودرو دوگانه سوز را تولید کرده بود. این خودروساز داخلی در فروردین 98 حدود 586 دستگاه سمند دوگانه سوز را به تولید رساند که آمارها کاهش تولید 51.7 درصدی را نشان می‌دهند. جالب است بدانید ایران خودرو در فروردین 98 فقط 1 دستگاه پژو پارس دوگانه سوز تولید کرده است که میزان تولید این خودرو در فروردین سال گذشته 354 دستگاه بوده است.

تولید تیبا دوگانه سوز متوقف شد

شرکت سایپا میزان تولید خودرو تیبا دوگانه سوز را در فروردین 98 به طور کامل متوقف کرد و این در حالی است که شرکت سایپا حدود 589 دستگاه از این خودرو را در فروردین سال گذشته به تولید رسانده بود. شرکت سایپا در گذشته پراید را نیز در مدل دوگانه سوز تولید و به بازار عرضه می‌کرد، اما به تدریج تولید این خودرو نیز شبیه تیبا به طور کامل متوقف شد. به طور کلی شرکت سایپا در حال حاضر تولید خودروهای دوگانه سوز را از برنامه‌های خود خارج کرده است و مشخص نیست این سیاست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. پس چرا اواخر اسفند ۹۷ اومدن تیبا دوگانه سوز با تحویل ۴۵روزه ثبتنام کردن اگه میخاستن متوقف کنن؟حالا هم که ۲۰اذر ماه هست از ماشین خبری نیست؟تحویل نمیدن کسی هم پاسخگو نیست.سایپا واقعا حقوق مشتری براش معنی نداره

  2. سلام، والله اگر قیمت بنزین گران نکنند،چه اشکالی دارد، من تاکنون خودروی دوگانه استفاده نکرده ام، یکبار پژو دست دوم خریدم گازسوزبود،کلا کپسول وتشکیلاتش دراوردم انداختم بیرون ۳سال سوارش بودم بابنزین وخیال راحت، موقع فروش هم فقط میله نگهدارنده کپسولش بود،هرکس گفت ماشین گازسوزبوده گفتم بخدا ادقیقه هم گازاستفاده نشده، به خطرش نمیارزد،چه شرکتی چه غیرشرکتی

  3. مگه فقط خودشون بدونن چی کار میکنن