لو رفتن اطلاعات سلبریتی های اینستاگرام

لو رفتن اطلاعات سلبریتی های اینستاگرام دوباره خبرساز شد

اطلاعات کاربران اینستاگرام در دیتابیس‌های این اپلیکیشن ذخیره و محافظت می‌شوند، اما یک سهل‌انگاری ساده باعث لو رفتن اطلاعات سلبریتی های اینستاگرام شد.

اینستاگرام همانند سایر سرویس‌ها، اطلاعات کاربرانش را در دیتابیس‌های خود ذخیره می‌کند. این دیتابیس‌ها با رمز محافظت می‌شوند تا احتمال هک شدن و افتادن این اطلاعات به دست سودجویان به حداقل برسد، اما امروز با لو رفتن اطلاعات سلبریتی های اینستاگرام شک و گمان‌هایی درباره امنیت این شبکه اجتماعی به وجود آمده است. این اطلاعات تنها مرتبط با سلبریتی‌ها نبوده و شامل میلیون‌ها اینفلوئنسر، برندها و شرکت‌های معروف نیز می‌شود. اما چگونه اطلاعات کاربران اینستاگرام لو رفته است؟

ماجرا از اینجا شروع می‌شود که اطلاعات دیتابیس اینستاگرام به دلیل سهل‌انگاری یکی از کارکنان بدون رمز عبور رها شده و هرکسی بدون داشتن کوچک‌ترین مهارت در هک یا شکستن رمز عبور و تنها با اطلاع از مکان نگهداری از دیتابیس، قابلیت دسترسی به این اطلاعات را داشته است. گفته می‌شود 49 میلیون رکورد در این دیتابیس بدون پسورد رها شده بودند و به عبارتی اطلاعات 49 میلیون نفر در معرض افراد سواستفاده‌گر قرار گرفته بود.

لو رفتن اطلاعات سلبریتی های اینستاگرام

با این وجود برخی از اطلاعات لو رفته خصوصی نبوده‌اند. برای نمونه بخشی از اطلاعات لو رفته شامل متن بیوگرافی، عکس پروفایل، تعداد فالوورها و غیره بوده‌اند که با فالو کردن آن اکانت به راحتی قابل مشاهده هستند. اما بخش دیگر اطلاعات شامل شماره تلفن اکانت و آدرس ایمیل بوده که فاش شدن آن‌ها می‌تواند برای صاحبانشان دردسر ایجاد کند. پیش از این نیز بارها اطلاعات دیتابیس‌های اینستاگرام در ابعاد گسترده فاش شده بودند و اینستاگرام به کاربرانش توصیه کرد تا رمز عبورشان را تغییر دهند. ظاهرا قضیه لو رفتن اطلاعات این شبکه اجتماعی تمامی ندارد و هر از گاهی اطلاعات کاربران هک شده یا لو می‌روند.

دیتابیس مورد بحث در حال حاضر آفلاین بوده و فیسبوک به عنوان شرکت مادر اینستاگرام اعلام کرده که در حال بررسی موضوع است تا مشخص شود اطلاعات دیتابیس‌ها از جانب اینستاگرام بوده‌اند یا منبع دیگری داشته‌اند.