خطوط تولید ایران خودرو

خطوط تولید ایران خودرو توسط یک قطعه‌ساز بزرگ متوقف شد

خطوط تولید ایران خودرو توسط یک قطعه‌ساز بزرگ متوقف شد. این شرکت قطعه‌سازی بزرگ کشور با ایجاد انحصار توانسته است اخیرا خطوط تولید یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشور را متوقف کند.

بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو و جامعه قطعه‌سازی کشور طی سال‌های گذشته همواره از انحصاری که توسط برخی قطعه‌سازان برای تامین قطعات دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور ایجاد کرده‌اند، انتقاد می‌کنند و فساد ناشی از آن را برای صنعت خودرو کشور مضر می‌دانند. در واقع دو یا سه شرکت بزرگ قطعه‌سازی کشور به دلیل انحصار به وجود آمده به ابرشرکت‌های تامین‌کننده قطعات ایران خودرو و سایپا تبدیل شده‌اند و از این انحصار به عنوان اهرمی برای فشار آوردن و باج‌خواهی از خودروسازان بزرگ استفاده می‌کنند. حتی کارشناسان مستقل داخلی بر این باورند که چنین انحصار و فسادی که به واسه آن ایجاد می‌شود، باعث شده است تا هزینه‌های تمام شده تولید خودرو در کارخانه خودروسازان افزایش پیدا کرده و محصولات با قیمت زیادی به بازار عرضه شوند.

گفتنی است مالک این شرکت قطعه‌سازی انحصارگر در سال 97 نشان مدیر جهادی برتر را به دست آورده است، اما به تنهایی با عدم تامین قطعه باعث شد تا خطوط تولید ایران خودرو متوقف شود و به نوعی با اعمال فشار توانسته است اشتغال کارگران، بازار خودرو و اقتصاد کشور را تحت کنترل خود درآورد. بدون شک این موضوع به صورت کلان به صنعت خودرو کشور آسیب می‌رساند و منافع مصرف‌کنندگان ایرانی را نادیده می‌گیرد.

توقف خطوط تولید ایران خودرو

برخی از منابع خبری عنوان کردند اخیرا به دلیل اینکه یکی از قطعه‌سازان بزرگ از تامین قطعه برای ایران خودرو خودداری کرد، خطوط تولید این شرکت بزرگ خودروسازی کشور برای مدتی متوقف شده بود. در واقع مالک یک شرکت قطعه‌سازی بزرگ با تامین نکردن قطعه‌ای که در انحصار دارد به آسانی توانست خطوط تولید ایران خودرو را برای مدتی متوقف کند. این شرکت خودروسازی بزرگ تامین قطعات سوخت‌رسانی خودرو را بر عهده دارد و با عدم عرضه آن به خودروسازان توانسته است به صنعت خودرو کشور آسیب برساند.

خطوط تولید ایران خودرو

بر اساس اطلاعاتی که منابع خبری منتشر کردند مالک این شرکت قطعه‌سازی بزرگ از سال 95 به همراه یکی دیگر از شرکت‌های قطعه‌سازی بزرگ انحصارگر در کشور کنسرسیومی را برای تشدید انحصار در این صنعت تشکیل داده‌اند که هم‌اکنون به همراه فرزند و برادرزاده خود به عنوان اصلی‌ترین سهامداران ایران خودرو نیز محسوب می‌شوند. همچنین این فرد قصد دارد درصد بیشتری از سهام ایران خودرو را با هدف تسلط بر این شرکت در اختیار بگیرد. به طور کلی چنین انحصاری به همراه فشار بر صنعت خودرو باعث التهاب بازار کشور شده و مصرف‌کنندگان نهایی متضرر می‌شوند.

عواقب توقف خطوط تولید ایران خودرو

بر اساس محاسبه‌هایی که انجام شده است اگر هر خط تولید خودرو به مدت یک دقیقه متوقف شود، زیانی حدود 220 میلیون تومان به همراه خواهد داشت که زیان آن در ظرف مدت یک ساعت حدود 13 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود. همچنین هزینه‌هایی چون هزینه بیکاری کارگران، هزینه‌های جاری و اجباری چون برق، مالیات، استهلاک دستگاه‌های خط تولید و استهلاک خودروهای ناقص باعث افزایش قیمت نهایی خودرو خواهد شد. توقف خطوط تولید ایران خودرو که اخیرا اتفاق افتاده است باعث شد 1000 خودروی تولید شده ایران خودرو به بازار تزریق نشود و به دلیل عدم تامین قطعه همچنان به عنوان خودرو ناقص در انبار این شرکت خودروسازی باقی مانده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. خوب چرا مگه دیوونه شده
    البته یادم رفته بود که همشون از قبل دیوونه بودن اونا فقط اومدن ما رو دیوونه کنن

  2. کاش حداقل به اسم شرکت یا اسم مدیرعاملش اشاره میکرد (الکی مثلا ما نمیدونیم کی هستن ایشون)