با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام کیهانی آشنا شوید

عجیب ترین پدیده ها لیستی شامل 12 مورد از ناشناخته‌ترین و غیرمعمول‌ترین اجسام و کشفیاتی است که در جهان اطراف ما، در سطح کیهانی مورد توجه قرار گرفته‌اند. در بررسی این پدیده‌های شگفت‌انگیز با ما همراه باشید.

عجیب ترین پدیده ها و اجسامی که تاکنون توسط دانشمندان در رشته‌های مختلف، در طی قرن‌ها کشف شده‌اند، شامل لیستی بلندبالا از مواردی می‌شوند که هرکدام به نوبه خود گوشه‌ای از شگفتی‌های سیاره آبی ما را نشان می‌دهند؛ اما همانطور که می‌دانیم جهان اطراف به هیچ وجه به کره زمین محدود نمی‌شود و فضای بیکرانی که سیاره ما در آن قرار گرفته، شگفتی‌ها و پدیده‌هایی هزاران بار عجیب‌تر و ناشناخته‌تر را در خود جای داده است.

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجرام کیهانی آشنا شویم.

عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان

1. سیگنال‌های رادیویی مرموز

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

از سال 2007 تاکنون دانشمندان سیگنال‌های رادیویی بسیار قوی و نورانی که طول عمری چند میلی‌ثانیه‌ای دارند را به وسیله تجهیزات خود ردیابی کرده‌اند. این نوع پالس‌ها با نام سیگنال رادیویی فضایی (FRB) شناخته می‌شوند و اینطور که به نظر می‌رسد، منبع آن‌ها میلیاردها سال نوری از ما دور است. البته با وجود نظریه‌های مختلفی که این پالس‌ها را به موجودات فضایی ربط داده، محققان ارتباط FRB با حیات فرازمینی را رد کرده‌اند.

در سال‌های اخیر پژوهشگران موفق شدند که یک سری شش‌تایی از سیگنال‌های موردنظر را ردیابی کننده و گفته شده که این کشف به پرده‌برداری از راز این مورد از فهرست عجیب ترین پدیده ها و اجرام کیهانی کمک خواهد کرد؛ با این حال تا به امروز پالس‌های FRB ذهن بسیاری از صاحب‌نظران را به خود مشغول کرده‌اند.

2. پاستای هسته‌ای

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

قوی‌ترین عناصر و مواد شناخته‌شده در کیهان پس از مرگ ستاره‌ها و به واسطه تغییرات به وجود آمده در بقایای این اجرام فوق‌العاده نورانی به وجود می‌آیند. بر اساس آخرین نظریه‌ها و شبیه‌سازی‌های کیهان شناسی، در چنین مرحله‌ای از عمر یک ستاره پروتون‌ها و نوترون‌های موجود در بقایا در معرض مقادیر دیوانه کننده‌ای فشار گرانشی قرار می‌گیرند و به شکل حجمی پیچ در پیچ و رشته‌ای، شبیه به پاستا درمی‌آیند. این مواد به قدری سخت و مقاوم می‌شوند که با وارد آمدن 10 میلیارد برابر فشار لازم برای شکستن فولاد هم نمی‌توان آن‌ها را از هم گسیخت.

3. هائومیا و حلقه‌هایش

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

مورد بعدی از لیست عجیب ترین پدیده ها و اجرام کیهانی سیاره کوتوله هائومیا (Haumea) نام دارد که دورتر از سیاره نپتون و در کمربند کویپر، به حیات پر رمز و راز خود ادامه می‌دهد. مدت زمان یک روز بر روی این جرم آسمانی که با نام هومیا هم شناخته می‌شود، تنها چهار ساعت طول می‌کشد و به همین دلیل دانشمندان چرخش محوری هائومیا را به عنوان سریع‌ترین چرخش یک جرم بزرگ در منظومه شمسی اعلام کرده‌اند.

سیاره هائومیا حالت کشیده و بیضی مانند دارد و جالب است بدانیم که دو قمر به دور آن گردش می‌کنند. در سال 2017، با عبور هومیا از جلو یک ستاره دانشمندان دیدند که حلقه‌هایی بسیار نازک و باریک دور این سیارک وجود دارند؛ بنابراین اینطور که به نظر می‌رسد رمز و رازهای این جرم آسمانی تمامی ندارند.

4. قمری به دور یک قمر دیگر

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

شاید موضوعی که می‌تواند از یک قمر شگفت‌انگیزتر باشد، چرخش یک ماه دیگر به دور آن جرم آسمانی است؛ این پدیده که با نام‌های «ماه‌ماه» و «زیرماه» شناخته می‌شود، از نظر قوانین فیزیکی حاکم بر اجرام آسمانی مانعی ندارد و بر اساس محاسبات دانشمندان گفته شده که چرخش یک قمر به دور قمر دیگر امکان‌پذیر است؛ بنابراین انتظار می‌رود که در سال‌های آینده یک نمونه واقعی از چنین پدیده عجیبی توسط محققان رصد شود.

5. کهکشانی بدون ماده تاریک

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

ماده تاریک (Dark matter) نوعی ماده مرموز و ناشناخته است که حدودا 85 درصد از جهان اطراف ما را شامل می‌شود و مورد بعدی از لیست عجیب ترین پدیده ها و اجسام کیهانی هم به آن مربوط است. ابهامات زیادی در مورد این موضوع وجود دارد، اما چیزی که می‌توان با اطمینان از آن صحبت کرد این است که ماده تاریک همه جا وجود دارد.

با این حال گروهی از محققان در مارس 2018 کهکشانی کشف کردند که در آن ماده تاریک یافت نمی‌شود! از طرف دیگر نظریه‌ای در علم ستاره شناسی ارائه شده که وجود ماده تاریک را از اساس نقض می‌کند و کشف این کهکشان هم به نوعی تئوری موردنظر را تایید می‌کند. البته لازم به ذکر است که پس از رصد کهکشان موردنظر، دانشمندان دیگری با بررسی داده‌های موجود اعلام کردند که این کهکشان حاوی ماده تاریک است؛ با این تفاسیر دانشمندان همچنان جوابی قطعی در مورد محتویات کهکشان موردنظر ارائه نکرده‌اند.

6. مرموزترین ستاره

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

مدتی پیش کشف ستاره‌ای به نام “KIC 846285” توسط تابتا بویاجیان (Tabetha Boyajian) و همکارانش در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا سر و صدای زیادی به پا کرد. این ستاره رفتار عجیبی از خود نشان می‌دهد و بیشتر از همه به دلیل کم و زیاد شدن نورش معروف است. درخشش جرم آسمانی موردنظر، بدون قاعده و سیکل مشخص و در فاصله‌های زمانی غیرقابل پیش‌بینی کم می‌شود و در مواردی این کم‌نور شدن تا میزان 20 درصد روشنایی طبیعی ستاره هم گزارش می‌شود.

همانطور که انتظار می‌رود گروهی از علاقه‌مندان چنین رفتاری را به سازه‌های عظیم فضایی و تمدن‌های فرازمینی نسبت داده‌اند، اما محققان مدتی قبل اعلام کردند که به احتمال قوی کم شدن نور جرم موردنظر به دلیل توده بسیار بزرگی از گرد و غبار است که به دور آن گردش می‌کند.

7. قمر فوق الکتریکی هایپریون

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

وقتی صحبت از عجیب ترین پدیده ها و اجرام موجود در منظومه شمسی به میان می‌آید، قمرهای سیاره‌های منظومه ما یکی از مواردی هستند که توجه را به خود جلب می‌کنند. اجرامی مانند قمر فوق آتشفشانی آیو (Io) متعلق به سیاره مشتری و یا ماه تریتون (Triton) از سیاره نپتون که به خاطر آبفشان‌های عظیمش معروف است.

با این وجود جالب است بدانیم که قمری عجیب‌تر از تمامی این ماه‌ها وجود دارد که به دور سیاره زحل می‌چرخد و با نام هایپریون (Hyperion) شناخته می‌شود. این جرم نامتقارن به واسطه وجود تعداد بی‌شماری دهانه و حفره بر روی خود، ظاهری همانند سنگ‌پا گرفته است. فضاپیمای معروف ناسا، کاسینی (Cassini) هم که در بین سال‌های 2004 تا 2017 به دور سیاره زحل گردش می‌کرد، از طریق تصویربرداری و جمع‌آوری داده از هایپریون نشان داد که قمر موردنظر علاوه بر تمامی ویژگی‌های عجیب خود، شامل الکتریسیته ساکن به شکل نوعی پرتو ذرات است که به فضای اطراف هایپریون وارد می‌شود.

8. نوترینو راهنما

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

نوترینو (Neutrino) نوعی ذره بنیادی خنثی و بدون بار است که مورد بعدی از لیست عجیب ترین پدیده ها در کیهان به آن مربوط می‌شود. در 22 سپتامبر 2017 یک نوترینو با سطح انرژی بالا به زمین رسید که در نگاه اول آنقدرها هم خارق‌العاده به نظر نمی‌آمد. دانشمندان در رصدخانه نوترینو آیسکیوب در قطب جنوب حداقل ماهی یک‌بار با چنین ذرات پرانرژی مواجه می‌شوند، اما چیزی که باعث شد این نوترینو خاص باشد اطلاعات مهم و باارزشی بود که ذره موردنظر با خود به زمین آورد.

این اطلاعات به قدری ارزشمند بود که توجه دانشمندان زیادی را به خود جلب کرد. اینطور که به نظر می‌رسد نوترینو موردنظر حدودا 4 میلیارد سال پیش از سمت یک سیاه‌چاله کلان جرم به سمت زمین پرتاب شده است. این سیاه‌چاله عظیم در مرکز یک کهکشان قرار داشته که با سرعتی باورنکردنی مواد و جرم‌های اطراف خود را می‌بلعیده است.

9. فسیلی زنده از یک کهکشان

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

کهکشان فرا پخش‌شده (UDG) به نوعی کهکشان گفته می‌شود که با وجود اندازه‌ای تقریبا برابر کهکشان راه شیری، شامل ستاره‌هایی است که به صورت گسترده پخش شده‌اند و تراکم اجرام آن به قدری کم است که رصد آن فوق‌العاده دشوار می‌شود. کهکشان موردنظر ما هم “DGSAT I” نام دارد که از نوع فرا پخش است و در سال 2016 وجود آن رسما تایید شد.

نکته جالب در مورد این حجم ستاره‌ای محل قرارگیری آن است که برخلاف سایر کهکشان‌های UDG، در خوشه‌های کیهانی قرار ندارد و به نوعی منزوی است. این مسئله نشان می‌دهد که زمان شکل‌گیری DGSAT I با سایر کهکشان‌ها متفاوت بوده و تخمین زده می‌شود که این جرم نامرئی حدودا یک میلیارد سال پس از انفجار بیگ بنگ و شروع دنیا، به وجود آمده است؛ بنابراین می‌توان گفته که کهکشان موردنظر یک فسیل زنده کیهانی به حساب می‌آید.

10. تناقض اختروش

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

 

بر اساس قوانین فیزیک اجرام عظیم نور را خم می‌کنند و وقتی جسمی در پشت این اجرام قرار می‌گیرد، تصویر آن جسم دچار خمیدگی و نافرمی می‌شود. یکی از این اجسام بزرگ که از دید ما متفاوت به نظر می‌رسد، اختروَش یا کوازار (Quasar) نام دارد که به عنوان هسته فوق‌العاده فعال و نورانی کهکشانی شناخته می‌شود.

مدتی پیش محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل یک کوازار را رصد کردند تا اطلاعاتی از شرایط کیهان بلافاصله بعد از بیگ بنگ به دست آورند؛ یکی از موارد استفاده اطلاعات مربوط به این جرم آسمانی عظیم، محاسبه نرخ انبساط کیهان بود و نکته قابل‌توجه اینجاست که این اختروش نشان داد که جهان با سرعتی بیشتر از گذشته در حال انبساط است.

این کشف علمی با سایر محاسبات و نتیجه‌گیری‌های ستاره شناسان در مورد نرخ انبساط جهان متناقض است و اینطور که به نظر می‌رسد، یا تئوری‌های پیشین دانشمندان غلط بوده‌اند و یا کوازار کشف‌شده، خود یک پدیده مرموز عجیب و غریب است که پرده‌برداری از اسرار آن باید موردتوجه محققان قرار بگیرد.

11. جریان مادون‌قرمز فضایی

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

در ادامه لیست عجیب ترین پدیده ها و اجرام کیهانی به ستاره‌های نوترونی می‌رسید. این نوع ستاره‌ها اجرامی فوق‌العاده سنگین و فشرده هستند که پس از مرگ یک ستاره معمولی به وجود می‌آیند. در حالت عادی این اجرام از خود امواج رادیویی و یا تشعشعات پرانرژی‌تری همانند پرتوی ایکس ساطع می‌کنند، اما در سپتامبر 2018 دانشمندان گزارش کردند که یک ستاره نوترونی جریانی طولانی از نور مادون‌قرمز را از خود در فضای اطراف پخش کرده است.

این ستاره نوترونی حدودا 800 سال نوری از زمین دور بوده و چنین پدیده‌ای تاکنون مشاهده نشده است. یک از توضیحات ارائه‌شده برای این کشف عجیب، به احتمال وجود دیسکی از گرد و غبار فضایی در اطراف ستاره موردنظر مربوط می‌شود که باعث به وجود آمدن جریان مادون‌قرمز شده است؛ با این تفاسیر دانشمندان تاکنون هیچ توضیح قانع‌کننده و منطقی برای جریان رصد شده ارائه نکرده‌اند.

12. شفق‌های قطبی یک سیاره ولگرد

با 12 مورد از عجیب ترین پدیده ها و اجسام در جهان آشنا شوید

مورد آخر از لیست عجیب ترین پدیده ها در کیهان مربوط به اجرامی به نام سیاره‌های ولگرد است که در سراسر کهکشان وجود دارند و از آنجایی که به واسطه نیروهای گرانشی از مدار ستاره‌ای خود خارج شده‌اند، متعلق به منظومه خاصی نیستند.

سیاره ولگرد موردنظر ما “SIMP J01365663+0933473” نام دارد و بر اساس اندازه‌گیری‌ها، فاصله آن از زمین حدودا 200 سال نوری است. گفته شده که میدان مغناطیسی این جرم آسمانی مرموز و عجیب 200 برابر از سیاره مشتری قوی‌تر است و به همین دلیل شفق‌های قطبی نورانی در اتمسفر آن به وجود می‌آیند؛ این شفق‌ها به کمک تلسکوپ‌های رادیویی رصد قابل مشاهده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. آقا مگه میشه که فسیلی زنده باشه
    ولی خدایی اون (ماه ماه) دیگه عجیب بود