بهترین سریال های جنایی تاریخ

از یک معلم شیمی ساده که به بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر تبدیل می‌شود تا پلیس‌های فاسدی که مرتکب قتل می‌شوند، در این مطلب به بهترین سریال های جنایی تاریخ خواهیم پرداخت.

انتخاب بهترین سریال های جنایی تاریخ کار آسانی نیست. تعدادی از بهترین سریال‌های تاریخ را آثار جنایی تشکیل می‌دهند و هر کدام دارای طرفداران بی‌شماری هستند.

آثار جنایی معمولا سیاه هستند و شاید برای بعضی‌ها این سوال ایجاد شود که چرا آثار خشن و تاریک تا این اندازه محبوب هستند؟ شاید هر کسی به دلیل خاصی به سوی این آثار گرایش داشته باشد. از روایت داستان هوشمندانه که به شما سرنخ کافی نمی‌دهد و تا لحظه نهایی نمی‌توانید هیچ چیز را درست حدس بزنید تا کاوش در گوشه‌های تاریک ذهن قاتلان. در آثار جنایی هر چه که بخواهید پیدا می‌کنید و همه چیز با تعلیق و هیجان بالا به شما عرضه می‌شود.

بهترین سریال های جنایی تاریخ

همان طور که ذکر شد، در میان این همه سریال جذاب، انتخاب بهترین سریال های جنایی تاریخ دشوار است، با این حال تلاش کرده‌ایم تا قابل توجه‌ترین آثار را در این فهرست جمع آوری کنیم.

15- سریال 24

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.4
سال‌های پخش: 2001 الی 2010
بازیگران: کیفر ساترلند، کارلوس برنارد، دنیس هیسبرت، الیشا کاتبرت، مری‌لین رایسکوب

بهترین سریال های جنایی تاریخ

امنیت ملی همیشه در سریال 24 در خطر است و تروریست‌ها دائما در تلاش‌اش هستند تا آمریکا را نابود کنند. کیفر ساترلند نقش جک باور را بازی می‌کند، یک عضو خبره از بخش مبارزه با تروریسم که در 24 ساعت باید دشمنان را نابود کند و هر اپیزود در یک ساعت اتفاق می‌افتد. این سریال توانست موفقیت‌های بسیاری بدست بیاورد و حتی نامزد پنج گلدن گلوب و امی در بخش بهترین سریال درام شود و جایزه امی سال 2006 را به خانه ببرد. 24 بیشتر از اینکه جنایی باشد، اکشن است اما با چرخش‌های داستانی‌اش هرگز شما را آسوده نمی‌گذارد.

14- سریال آلفرد هیچکاک تقدیم می‌ کند (Alfred Hitchcock Presents)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.6
سال‌های پخش: 1955 الی 1962
بازیگران:  آلفرد هیچکاک، هری تایلر، جان ویلیامز، پاتریشیا هیچکاک

بهترین سریال های جنایی تاریخ

با تهیه کنندگی و اجرای آلفرد هیچکاک، استاد سینمای ترسناک، این مجموعه آنتولوژی در هر قسمت یک داستان جدید با بازیگران متفاوت و چرخش‌های داستانی هیجان انگیز ارائه می‌کرد. این سریال که به سبک سینمایی هیچکاک وفادار بود و از تعلیق بالایی بهره می‌برد، توانست در فهرست بهترین سریال‌های تاریخ مجله تایم نیز قرار بگیرد. سریال Alfred Hitchcock Presents با 268 قسمت موفق، یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ است.

13- سریال پوآرو (Agatha Christie’s Poirot)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.6
سال‌های پخش: 1989 الی 2013
بازیگران: دیوید سوشی، هیو فریزر، فیلیپ جکسون، پولین موران، زئو وانامیکر، دیوید یلاند

بهترین سریال های جنایی تاریخ

اقتباس تلویزیونی مجموعه کتاب‌های آگاتا کریستی پیرامون یک کاراگاه ریزبین در 13 مجموعه و 70 قسمت طی 24 سال پخش شد. دیوید سوشی در این سریال نقش پوآرو را بازی می‌کرد، یک کاراگاه که پرونده‌های مختلف و سخت را با هوش بالایش حل می‌کند. آخرین قسمت از سریال با اقتباسی از رمان پرده: آخرین پرونده پوآرو ساخته شد و این مجموعه را با قدرت به پایان رساند. پوآرو برای عاشقان ژانر جنایی و معمایی همیشه جایگاه ویژه‌ای دارد.

12- سریال کشتار (The Killing)

امتیاز  آی‌ام‌دی‌بی : 8.3
سال‌های پخش: 2011 الی 2014
بازیگران: میری انوس، بیلی کمپل، جوئل کینامان، میشل فوربز

بهترین سریال های جنایی تاریخ

سریال کشتار توانست تصویر متفاوتی از شهر سیاتل ارائه کند، یک شهر تاریک، غمگین و بارانی که در آن جنایت‌های پیچیده‌ای رخ می‌دهد. سریال کشتار که براساس یک سریال دانمارکی ساخته شده است، در 4 فصل و 44 قسمت، بارها احساسات مخاطب را برمی‌انگیزد و آن‌ها را غافل گیر می‌کند. این سریال در سال 2013 کنسل شد اما نتفلیکس امتیاز آن را خریداری کرد و فصل چهارم‌اش را ساخت.

11- سریال لوتر (Luther)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.5
سال‌های پخش: 2010 الی 2018
بازیگران: ادریس البا، روث ویلسون، درموت کرولی ، مایکل اسمایلی، وارن براون

بهترین سریال های جنایی تاریخ

بازیگر بریتانیایی محبوب، ادریس البا نقش اصلی سریال لوتر را بازی می‌کند. او نقش یک مامور پلیس را ایفا می‌کرد که به شغل‌اش تعلق خاطر بیش از حد دارد و همین نقطه قوت او، گاهی به بدترین نقطه ضعف‌اش تبدیل می‌شود. فشار کار باعث می‌شود که گاهی منطق را کنار بگذارد و با این که یک پلیس فاسد نیست اما گاهی از روش‌های نامتعارفی برای رسیدن به اهداف‌اش استفاده می‌کند. سریال لوتر در کنار پرونده‌های جنایی متفاوت و درگیر کننده، یک برگ برنده دیگر دارد و آن رابطه پیچیده و قدرتمند شخصیت اصلی با یک قاتل به نام آلیس است و همین رابطه پرکشش و عجیب میان یک پلیس متعهد و یک قاتل بی‌وجدان کافی است تا لوتر را به یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ تبدیل کند.

آلبا برای این سریال، چهار نامزدی گلدن گلوب و امی کسب کرد و توانست جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را به خانه ببرد.

10- سریال جاستیفاید (Justified)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.6
سال‌های پخش: 2010 الی 2015
بازیگران: تیموتی اولیفانت، نیک سیرسی، جوئل کارتر، جیکوب پیتس والتون گوگینس

بهترین سریال های جنایی تاریخ

سریال موجه یا جاستیفاید، یک اثر وسترن مدرن است که داستان یک مارشال ایالتی متفاوت را روایت می‌کند، کسی که عدالت را به سبک خودش اجرا می‌کند. او به دلیل اعمال روش‌های نامتعارف در اجرای عدالت، از فلوریدا به محل زندگی سابق‌‍اش تبعید می‌شود، جایی که باید با خلافکارانی که می‌شناسد، دست و پنجه نرم کند. در این سریال که اقتباسی از داستان کوتاه نوشته المور لئونارد است، تیموتی اولیفانت نقش اصلی را برعهده دارد. این سریال خوش ساخت، توانست هشت نامزدی امی به دست بیاورد. تماشای سریال جاستیفاید با تمامی شخصیت‌های کاریزماتیک‌اش خالی از لطف نیست.

9- سریال امپراتوری بوردواک (Boardwalk Empire)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.6
سال‌های پخش: 2010 الی 2014
بازیگران: استیو بوشمی، مایکل پیت، کلی مکدونالد، مایکل شانون، استیفن گراهام، جفری رایت

بهترین سریال های جنایی تاریخ

این سریال به تهیه کنندگی مارتین اسکورسیزی، از شبکه اچ بی او پخش شد و داستان جرایم سازمان یافته شهر آتلانتیک سیتی را در دوران ممنوعیت الکل به تصویر می‌کشید. اسکورسیزی قسمت اول سریال را با بودجه عظیم 18 میلیون دلاری، شخصا کارگردانی کرد که یکی از پرخرج‌ترین قسمت‌های تلویزیونی تاریخ محسوب می‌شود. استیو بوشمی که نقش اصلی سریال، گنگستر و سیاستمدار ایرلندی واقعی، ناکی تامپسون را برعهده دارد، توانست جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را به خانه ببرد.

8- سریال ماجراهای شرلوک هلمز (The Adventures of Sherlock Holmes)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.7
سال‌های پخش: 1084 الی 1994
بازیگران: جرمی برت، دیوید برک، رزالی ویلیامز، اریک پورتر

بهترین سریال های جنایی تاریخ

اولین حضور جرمی برت در نقش شرلوک هلمز باعث شد که برای همیشه با این شخصیت شناخته شود و او بازی در این نقش را برای بیش از دو دهه ادامه داد و در تاریخ جاودانه شد. سریال ماجراهای شرلوک هلمز تعدادی از داستان‌های شناخته شده نوشته توسط آرتور کانن دویل را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشید. دیوید برک در این سریال نقش همکار محبوب هلمز، دکتر واتسون را بازی می‌کرد. این سریال در سه بخش روی آنتن رفت و اگر مرگ ناگهانی جرمی برت اتفاق نمی‌افتاد، قرار بر این بود که تمامی داستان‌های شرلوک نوشته در این سریال به تصویر کشیده شود. در پایان فصل دوم این سریال، هلمز به طور موقت کشته شد و سپس فصل سوم و چهارم با نام بازگشت شرلوک هلمز روی آنتن رفت، سریال از فصل پنجم نیز با نام خاطرات شرلوک پخش شد.

7- سریال توئین پیکس (Twin Peaks)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.8
سال‌های پخش: 1990 الی 1991 – 2017
بازیگران: کایل مک‌ لاکلن، دانا اشبروک، شریل لی، مایکل هورس، کریستا بل

بهترین سریال های جنایی تاریخ

نسخه اصلی سریال توئین پیکس در دهه 90 پخش شد و مطابق دیگر آثار دیوید لنچ، نوآورانه و گاهی گیج کننده بود. داستان پیرامون یک مامور اف بی آی جریان داشت که در تلاش است تا از راز قتل یک زن جوان پرده بردارد. این سریال متفاوت توانست 18 نامزدی امی بدست آورده و در دو بخش پیروز شود. این سریال که بسیار پربیننده بود، به دلایل مختلف (از جمله باز شدن یکی از گره‌های داستانی) با افت مخاطب رو به رو و سرانجام کنسل شد اما فصل سوم آن در سال 2017 از شبکه شوتایم روی آنتن رفت. فصل سوم که در واقع یک بازسازی به حساب می‌آمد، تعدادی از بازیگران مجموعه اصلی را بازگرداند. داستان 25 سال پس از اتفاق سریال اصلی رخ می‌داد و در شهرهای مختلف جریان داشت. توئین پیکس به دلیل فضای متفاوتی که دارد، بدون شک یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ به حساب می‌آید.

6- سریال شرلوک (Sherlock)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 9.1
سال‌های پخش: 2010  الی 2017
بازیگران: بندیکت کامبربچ، مارتین فریمن، مارک گیتیس، اندرو اسکات

بهترین سریال های جنایی تاریخ

داستان‌های قدیمی شرلوک هلمز در سریال شرلوک به شکلی مدرن عرضه می‌شوند اما این بار قوی‌تر و پیچیده‌تر از همیشه. بندیکت کامبربچ در این سریال نقش یک شرلوک سرد، وسواسی و معتاد به مواد مخدر را بازی می‌کرد و مارتین فریمن نقش دکتر واتسون را بر عهده داشت، یک سرباز جنگ افغانستان. مطابق معمول، این دو با همکاری یکدیگر به حل پرونده‌های جنایی می‌پرداختند و در جستجوی خلافکار مشهور، موریارتی بودند. مطابق رسم آثار انگلیسی، در طول سه فصل، تنها 13 قسمت از این سریال پخش شد اما هر قسمت نزدیک به 90 دقیقه زمان داشت و از چنان کیفیت بالایی برخوردار بود که آن‌ها را به یک فیلم سینمایی نزدیک می‌کرد. همین چند قسمت درجه یک از مجموعه شرلوک کافی است تا به یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ تبدیل شود.

5- سریال دکستر (Dexter)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.7
سال‌های پخش: 2006 الی 2013
بازیگران: مایکل سی هال، جنیفر کارپنتر، دزموند هروینگتون، س.اس. لی، لورین ولز

بهترین سریال های جنایی تاریخ

مایکل سی هال ابتدا در سریال شش فوت زیر زمین (Six Feet Under) شبکه اچ بی او خوش درخشید و سپس با سریال دکستر شبکه شوتایم توانست در تاریخ ماندگار شود. سی هال در این سریال نقش یک قاتل زنجیره‌ای را ایفا می‌کرد که خود را کنترل می‌کند تا افراد بی‌گناه را نکشته و با کار در اداره پلیس، به کشتن قاتلان زنجیره‌ای دیگر می‌پردازد. این سریال در 8 فصل و 96 قسمت ساخته شد و توانست بارها طرفداران را حیرت‌زده کند. دکستر مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، چند جایزه امی و گلدن گلوب را به خانه برد و یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ محسوب می‌شود.

4- سریال شیلد (The Shield)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.7
سال‌های پخش: 2002 الی 2008
بازیگران: مایکل چکلیس، کاترین دنت، والتون گوگینس، کنی جانسون، رید دایموند

بهترین سریال های جنایی تاریخ

مایکل چیکلیس ابتدا در سریال درام خانوادگی The Commish نقش یک پلیس خوب را باز کرد و یک دهه بعد، در نقش ویک مکی، یک پلیس فاسد، درخشان ظاهر شد. او در سریال شیلد نقش رییس یک تیم ضربت آزمایشی را بازی می‌کرد که خیابان‌ها را با روش‌های نامتعارف و نامناسب از فساد پاک می‌کنند. سریال شیلد معمولا به عنوان یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ در نظر گفته می‌شود و علاوه بر دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین سریال درام در سال 2002، در لیست بهترین سریال های تاریخ مجله تی وی گاید نیز قرار گرفته شده است. مایکل چیکلیس نیز برای ایفای نقش در این سریال جایزه بهترین بازیگر مرد را در گلدن گلوب و امی کسب نمود.

3- سریال سوپرانوز (The Sopranos)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 9.2
سال‌های پخش: 1999 الی 2017
بازیگران: جیمز گاندولفینی، لورین براکو، ادی فالکو، مایکل امپریولی، دومینیک کیانزه

بهترین سریال های جنایی تاریخ

در سریال خانواده‌ سوپرانو، جیمز گاندولفینی فقید نقش رییس یک خانواده مافیایی ایتالیایی، تونی سوپرانو را بازی می‌کرد، یکی از ماندگارترین شخصیت‌های تاریخ تلویزیون. تونی علاوه بر مشکلات معمول خلافکارها، باید با مشکلات خانوادگی و حتی روانی مختلف کنار می‌آمد. سریال سوپرانوز یکی از آن درام‌های قدرتمندی است که نمونه‌اش کمتر در تاریخ دیده شده است. با دریافت 112 نامزدی امی و کسب 22 جایزه، این سریال شبکه اچ بی او نه تنها یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ است بلکه عصر طلایی جدیدی را در دنیای تلویزیون آغاز می‌کند.

2- سریال برکینگ بد (Breaking Bad)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 9.5
سال‌های پخش: 2008 الی 2013
بازیگران: برایان کرانستون، آنا گان، آرون پال، دین نوریس

بهترین سریال های جنایی تاریخ

یک معلم شیمی پس از اینکه مطلع می‌شود به سرطان مبتلا شده است، با همکاری یک شاگرد سابق، تولید و عرضه مواد مخدر را آغاز می‌کند. این خلاصه داستان، تنها بخش کوچکی از سریال برکینگ بد است و دنیایی که می‌سازد بزرگ‌تر از این‌ حرف‌هاست. برایان کرانستون در نقش والتر وایت، بهترین بازی عمرش را ارائه می‌دهد و شخصیتی می‌سازد که امکان ندارد از ذهن شما پاک شود. برکینگ بد آن‌قدر خوب است که نمی‌توان از آن دست کشید. این سریال ساخته وینس گیلیگان در تمامی فهرست‌های بهترین سریال های جنایی تاریخ جایگاه ویژه‌ای دارد و به نظر نمی‌رسد هرگز اثری مشابه آن را ببینیم.

همچنین مطالعه کنید:

بهترین سریال های کمدی تاریخ

1- سریال وایر (The Wire)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 9.3
سال‌های پخش: 2002 الی 2008
بازیگران: دومینیک وست، جان دومن، ادریس البا، فرانکی فایسون، مایکل کی ویلیامز

بهترین سریال های جنایی تاریخ

سازنده سریال، دیوید سیمون سال‌ها به عنوان خبرنگار در شهر بالتیمور فعالیت کرد و این سریال منعکس کننده تمامی چیزهای سیاهی است که او در این شهر دید، از مواد مخدر و سیاست تا ساختار شکست خورده مدارس و نابودی روزنامه‌ها. این سریال ساختارشکن که سطح تازه‌ای از واقع‌گرایی را عرضه می‌کند، در زمان پخش جوایز زیادی به خانه نبرد و به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفت اما معمولا به عنوان یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ در نظر گرفته می‌شود. شما در این سریال، گویی واقعا به خیابان‌های بالتیمور قدم می‌گذارید و این شهر را لمس می‌کنید. از داستان‌های جذاب و پیچیده، شخصیت‌های درجه یک و پرداخت شده تا دیالوگ‌های بی‌نظیر، سریال وایر گاهی از یک فیلم مستند هم واقعی‌تر جلوه می‌کند.