همراه اول

پیام‌های جعلی و شایعه‌هایی که دودش به چشم همراه اول و مشترکانش می‌رود

این روزها تعداد پیام‌های جعلی و شایعه‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود زیاد است. در این میان، اخیرا انتشار یک شایعه باعث به دردسر افتادن اپراتور همراه اول و مشترکانش شده است. اما ماجرای این پیام اشتباه که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، چیست؟

چندی پیش شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر و پیامی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد با این عنوان که مشترکان همراه اول می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری ستاره 10 ستاره 117 مربع (#117*10*) بستانکاری خود از اپراتور همراه اول را جبران کنند. در این پیام‌ها گفته شده که همراه اول طی سال‌های گذشته در قبوض برخی مشترکان دائمی اضافه دریافت داشته و حالا کاربران می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری فوق، بستانکار شناخته شده و این اضافه پرداخت خود را دریافت کنند.

همراه اول

این در حالی است که کد ستاره 10 ستاره 117 مربع برای افزایش اعتبار میان دوره مشترکان دائمی همراه اول بوده و هیچ ارتباطی به بستانکار شدن و دریافت اضافه پرداخت سال‌های گذشته ندارد. همانطور که می‌دانید مشترکان سیم کارت‌های دائمی در هر ماه می‌توانند تا سقف مشخص شده‌ای از سیم کارت خود استفاده کنند و کد یاد شده فقط این سقف را افزایش می‌دهد و حداکثر مکالمه و استفاده‌ای که مشترک می‌تواند در یک دوره داشته باشد بیشتر شده و بعد از آن است که خط مشترک یک طرفه می‌شود.

اطلاعیه همراه اول

پس از انتشار این شایعه، شرکت همراه اول بلافاصله به این موضوع واکنش نشان داد و اطلاعیه‌ای را در درگاه‌های رسمی خود منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است:

کد ستاره 10 ستاره 117 مربع فقط برای افزایش اعتبار در میان دوره است. پیرو انتشار شایعه‌ای در شبکه های اجتماعی که از مشترکان خطوط دائمی همراه اول درخواست می‌کند جهت دریافت اضافه پرداخت قبوض خود کد ستاره 10 ستاره 117 مربع را شماره‌گیری کنند، اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد که کد مذکور صرفا برای افزایش اعتبار میان دوره بوده و موجب بستانکاری مشترکان نمی‌شود.

در ادامه این اطلاعیه گفته شده که حساب کلیه کاربران همراه اول کاملا بر خط است و اگر مشترکی به هر دلیل اضافه پرداخت داشته باشد، این مبلغ بلافاصله به حساب بستانکاری وی منظور می‌شود و نیازی به گرفتن کد خاصی در این خصوص نیست. همراه اول در پایان تاکید کرد که این گونه مطالب توسط افراد مغرض در شبکه های اجتماعی منتشر می‌شود و مشترکان برای کسب اطلاعات صحیح به درگاه‌های رسمی اپراتور مراجعه کنند.

همراه اول

این اپراتور همچنین پیامی را با این مضمون برای مشترکان خود ارسال کرد:

با توجه به فعال‌سازی سرویس افزایش اعتبار میان دوره توسط شما از طریق کد ستاره 10 ستاره 117 مربع، به اطلاع می‌رساند مبلغ اعتبار تخصیص یافته صرفا جهت افزایش اعتبار قطع میان دوره بوده و فعال‌سازی آن به معنای بستانکاری یا استفاده رایگان از سرویس‌های همراه اول نیست.

با وجود این که اپراتور همراه اول چندین بار دست به اطلاع‌رسانی زده و از مشترکان خواسته اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به اپراتور را از درگاه‌های رسمی این شرکت دنبال کنند، اما باز هم می‌بینیم که چنین پیام‌های اشتباهی در شبکه های اجتماعی و مخصوصا برخی کانال‌های فیک تلگرامی دست به دست می‌شود و برخی مشترکان نیز به این پیام‌ها اعتماد می‌کنند. حتی جالب است که برخی کانال‌های پرمخاطب و پربازدید که از آن‌ها انتظار می‌رود معتبر باشند، این پیام‌های اشتباه و مغرضانه را نشر می‌دهند و می‌گویند همراه اول در سال‌های قبل اضافه دریافت داشته و مشترکان باید با شماره‌گیری کد دستوری مذکور حقشان را بگیرند.

البته این برای اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. سال گذشته در حوالی عید فطر بود که پیامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد با این مضمون که مشترکان می‌توانند با شماره‌گیری یک کد دستوری خاص 120 گیگ اینترنت رایگان هدیه دریافت کنند. این کد هم از درگاه‌های رسمی همراه اول ارائه نشده بود و به دنبال آن مشترکانی که کد فوق را شماره‌گیری کردند یک بسته اینترنتی حجیم را برای خود فعال نمودند و در نتیجه هزینه سنگین 200 هزار تومانی روی صورتحساب این افراد لحاظ شد.

همراه اول

پس از این اتفاق نیز همراه اول بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن جعلی خواندن کد دستوری یاد شده، با وجود این که مسئولیتی در قبال این پیام اشتباه نداشت، در پی جبران خسارت مشترکان درآمد و وجه پرداختی ناخواسته آن‌ها را بازگرداند. این اپراتور همچنین کد جعلی فوق را مسدود و منوط به این کرد که هر زمان مشترکان این کد را شماره‌گیری کردند به آنها اطلاع‌رسانی شود که آیا می‌خواهید این بسته با چنین هزینه‌ای برای شما فعال شود یا خیر.

حالا یک سال بعد از آن اتفاق باز هم شاهد چنین اتفاقی برای مشترکان هستیم و به نظر می‌رسد برخی افراد مغرض سعی دارند با انتشار این شایعه‌ها، ضمن تور کردن مشترکان به وجهه اپراتور نیز آسیب بزنند و باعث سرخورده شدن مشترک و بدبینی آن‌ها به شرکت خدمات دهنده می‌شود. در این میان از مشترکان خواسته می‌شود همیشه این اخبار و اطلاعیه‌ها را از کانال‌ها و درگاه‌های معتبر و رسمی پیگیری کنند، اما نهادهای نظارتی در این چنین قضایایی چه نقشی دارند و آیا با این افراد مغرض که دست به انتشار پیام‌های جعلی و شایعه‌ها می‌زنند برخوردی صورت می‌گیرد؟

متضرر شدن اپراتور از انتشار شایعات بی اساس

خود اپراتورها نیز بارها از چنین رفتارهای شیادانه‌ای متضرر شده‌اند و علاوه بر این که بدبینی برخی مشترکان را تحمل کردند، در راستای مشتری‌مداری به دنبال جبران خسارات وارد شده بر مشترکانشان بودند؛ در حالی که هیچ نقشی در این قضایا نداشتند. بنابراین انتظار می‌رود نهادهای متولی و افراد مسئول در رابطه با فضای مجازی کشور با این افراد مغرض و شایعه‌پراکن برخورد کنند و جلوی وارد شدن خسارت به مشترکان و اپراتورها را بگیرند.

همراه اول

در سوی دیگر از کانال‌های تلگرامی و صفحه‌های مختلف در شبکه های اجتماعی انتظار می‌رود قبل از انتشار هر پیامی، اعتبارسنجی بکنند و از انتشار هر پیام جعلی که مردم را دچار گمراهی می‌کند خودداری نمایند. همچنین امیدواریم با این کانال‌ها و صفحه‌های مجازی که شایعه‌ها را منتشر می‌کنند نیز برخوردی صورت بگیرد. پیش از این نیز شنیده می‌شد که قرار است کانال‌ها و صفحه‌های شبکه های اجتماعی سروسامانی بگیرند و وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات متولی برخورد و پایش آن‌ها باشد، اما در عمل چنین چیزی را مشاهده نکردیم و همچنان سیل پیام‌های جعلی و دروغ است که در فضای مجازی منتشر می‌شود.

در پایان باز هم از مشترکان می‌خواهیم که اخبار و اطلاعیه‌ها را از درگاه‌های رسمی دنبال کنند و با بی توجهی به پیام‌های مشکوکی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، از متضرر شدن خود و اپراتور خود جلوگیری کرده و نقشه مغرضان و شایعه‌پراکنان را نقش بر آب کنند.