پدیده ماه گذرا

پدیده ماه گذرا چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

پدیده ماه گذرا (Transient Lunar) برای نخستین بار در دهه 1950 توسط گروهی از دانشمندان کشف شد. در این پدیده می‌توانیم بر روی سطح ماه تعدادی نورهای چشمک‌زن را مشاهده کنیم.

در دهه 1950 برای اولین بار گروهی از دانشمندان پدیده ماه گذرا (Transient Lunar) را کشف کردند. در طول این پدیده می‌توان بر روی سطح کره ماه تعدادی نورهای چشمک‌زن را رویت کرد. پدیده ماه گذرا در طول هفته چند بار اتفاق می‌افتد و بعضا تا چند ساعت نیز به طول می‌انجامد. دانشمندان در خصوص دلیل وقوع این پدیده عجیب دلایل مختلفی را ارائه می‌کند؛ برای مثال برخی از دانشمندان معتقدند برخورد شهاب سنگ با سطح ماه دلیل شکل‌گیری این پدیده است.

نحوه وقوع پدیده ماه گذرا

گروهی از محققان دانشگاه یولیوس ماکسیمیلیان وورتسبورگ (Julius Maximilians Universität Würzburg) در آلمان بر این باورند که دلیل وقوع چنین پدیده‌ای متفاوت با عقیده سایر دانشمندان است. هاکان کایال (Hakan Kayal)، استاد فناوری فضایی در خصوص علت وقوع این پدیده عنوان کرد:

در ماه شاهد فعالیت‌های لرزه‌ای هستیم و زمانی که سطح ماه حرکت می‌کند، از آن گازهایی با ویژگی انعکاس نور خورشید خارج می‌شوند که چنین پدیده‌ای را به وجود می‌آورند.

محققان برای بررسی این ادعا یک تلسکوپ فضایی را طراحی و آن را در یک منطقه روستایی واقع در اسپانیا و در حدود 100 کیلومتری شمال شهر سویل نصب کردند. البته این تلسکوپ توسط یک رصدخانه خصوصی از راه دور قابل کنترل است. این تلسکوپ دارای دو دوربین بود و هر شب ماه را رصد می‌کرد. زمانی که این دو دوربین نورهای چشمک‌زن کوتاه در سطح ماه را مشاهده کردند، بلافاصله از آن تصاویر و ویدیوهای مختلفی را به ثبت رساندند و برای پژوهشگران فرستادند. پژوهشگران نیز با بررسی این اطلاعات اظهار کردند با وجود این که می‌بایست بررسی‌های بیشتری انجام شود، اما می‌توان گفت فعالیت‌های لرزه‌ای در ماه دلیلی برای وقوع این پدیده محسوب می‌شود.

پدیده ماه گذرا

پژوهشگران معتقدند اگر این لرزه‌ها باعث حرکت سطح ماه شوند، در نتیجه با خروج گاز‌هایی با قابلیت انعکاس نور خورشید شاهد نورهای چشمک‌زن خواهیم بود. این پژوهشگران عنوان کردند در بررسی‌های آینده برای مطالعه دقیق‌تر از فناوری هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد و اطلاعات به دست آمده را نیز با داده‌های جمع‌آوری شده از سوی آژانس فضایی اروپا مقایسه می‌کنند؛ چرا که این آژانس فضایی به مدت زیادی این پدیده را مورد بررسی قرار داده است و در همین راستا در سال 2015 پروژه NELIOTA را با هدف دلیل وقوع این پدیده و ارتباط آن با برخورد جسم خاصی شروع کرده است.