میوه و سبزیجات

مصرف کم میوه و سبزیجات می‌تواند باعث مرگ میلیون‌ها انسان شود

بر اساس اطلاعات موجود، مصرف کم میوه و سبزیجات می‌تواند تاثیر زیادی بر روی سلامتی داشته باشد. اینطور که پیداست، مصرف پایین میوه و سبزیجات توانسته باعث مرگ میلیون‌ها انسان شود.

نتایج مطالعاتی که اخیرا انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف کم میوه ها و سبزیجات می‌تواند عامل مهمی در مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی باشد. میوه‌ ها و سبزیجات منابعی سرشار از ویتامین‌ها، فیبر، پتاسیم، منیزیم و آنتی اکسیدان‌ها هستند. رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات تازه می‌تواند فشار خون را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد، همچنین می‌تواند سلامت جسمی انسان را بهبود ‌ببخشد.

برخی مطالعات بهداشتی پرستاران هاروارد نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی از میوه ها و سبزیجات، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش دهد. محققان پس از تجزیه و تحلیل این نتایج و ترکیب آن‌ها با یافته‌های مطالعات دیگر به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که بیش از پنج وعده در روز میوه و سبزی مصرف می‌کنند، 20 درصد پایین‌تر از افرادی‌ست که کمتر از سه وعده در روز از میوه ها و سبزیجات استفاده می‌کنند.

اداره کشاورزی ایالات متحده آمریکا توصیه می‌کند که بزرگسالان از حداقل 1.5 الی 2 پیمانه میوه و 2 الی 3 پیمانه سبزیجات در روز مصرف کنند. بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ابالات متحده آمریکا (CDC)، تنها 1 الی 10 درصد بزرگسالان از این دستورالعمل پیروی می‌کنند.

اثرات جهانی تغذیه نامناسب

fruit and vegetable

نتایج مطالعات جدید که توسط محققان در نشست سالانه انجمن تغذیه ایالات متحده در بالتیمور انجام گرفته است، نشان می‌دهد که مصرف کم میوه می‌تواند یک مرگ از هر 7 مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را به دنبال داشته باشد و مصرف سبزیجات کم هم از هر 12 مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی، یک مورد را به خود اختصاص خواهد داد.

بر اساس آمارهای منتشرشده در سال 2010 میلادی می‌توان گفت که مصرف کم میوه باعث مرگ 2 میلیون نفر از بیماران قلبی و عروقی شده و این در حالی‌ست که مصرف سبزیجات کم هم باعث مرگ یک میلیون نفر شده است. اطلاعات موجود نشان می‌دهند که مصرف میوه کم موجب بیش از یک میلیون مرگ و میر ناشی از سکته مغزی و بیش از 500 هزار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در سرتاسر جهان می‌شود، در حالی که مصرف سبزیجات کم در حدود 200 هزار مرگ و میر ناشی از سکته و بیش از 800 هزار مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در سال است.

ویکتوریا میلر (Victoria Miller)، پژوهشگر دانشکده و علوم تغذیه فریدمن در دانشگاه Tufts اظهار داشت:

برای افزایش میزان مصرف میوه و سبزی در سراسر جهان به تلاش جمعی نیاز است.

تعداد مرگ و میر بر اساس منطقه، سن و جنس

محققان با استفاده از نظرسنجی‌های رژیم غذایی و اطلاعات مربوط به دسترسی غذا، تعداد مرگ و میر را بر اساس منطقه، سن و جنس مورد بررسی قرار دادند؛ آن‌ها این اطلاعات را با اطلاعات مربوط به دلایل مرگ و میر در هر کشور ترکیب کردند و در نهایت توانستند اطلاعات مربوط به بیماری قلبی و عروقی مرتبط با مصرف کم میوه و سبزی را پیدا کنند. نتایج تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که مصرف میوه در آسیای جنوب شرقی، آسیای شرقی و کشورهای جنوب صحرای آفریقا و مصرف سبزیجات هم در آسیای میانه و اقیانوسیه نسبت به سایر نواحی پایین‌تر است، در حقیقت کشورهای موجود در این نواحی دارای آمار بسیار پایین مصرف میوه و سبزی هستند و در نتیجه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و سکته بیشتری دارند. محققان تاثیر مصرف پایین میوه و سبزیجات را بر اساس سن و جنس افراد هم مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد که این مسئله دارای تاثیر زیادی بر روی جوانان و مردان است.

او افزود:

زنان بیشتر از مردان میوه و سبزی می‌خورند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که باید تمرکز بیشتری بر روی مصرف میوه و سبزیجات داشت، زیرا انجام این کار می‌تواند بهبود سلامت جهانی را به دنبال داشته باشد.