تولید پراید

وزیر صنعت: حتی در تولید پراید و سمند هم خودکفا نیستیم!

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت در تولید تمامی خودروهای داخلی و حتی در تولید پراید و سمند که جزو بومی‌ترین محصولات کشور محسوب می‌شوند نیز به خودکفایی کامل نرسیده‌ایم و در بخش قطعات الکتریکی وابسته هستیم.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد ما به طور رسمی از اردیبهشت سال گذشته وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم و وزارتخانه‌ها در خط مقدم این جنگ اقتصادی قرار دارند. وی افزود نوسانات ارزی برای صنعت خودروسازی کشور مشکلات زیادی را به وجود آورد که بدون شک برقراری ارتباطات جهانی به عنوان لازمه اصلی تولید محسوب می‌شوند، اما در شرایط کنونی برای برقراری ارتباطات جهانی از سوی دشمن تحریم شده‌ایم و دشمنان حتی تبادلات مالی ما را نیز بسته‌اند.

عدم خودکفایی در تولید پراید و سمند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تاکید کرد هرچند مدعی هستیم در تولید خودرو به خودکفایی رسیده‌ایم، اما در تولید تمامی خودروهای داخلی و حتی در تولید پراید و سمند که جزو بومی‌ترین محصولات کشور محسوب می‌شوند نیز به خودکفایی کامل نرسیده‌ایم و در بخش قطعات الکتریکی وابسته هستیم. رحمانی افزود به طور کلی فقط 80 درصد خودروهای ما در داخل کشور تولید می‌شوند. البته توانستیم در تولید فولاد به توانمندی بومی دست پیدا کنیم و در حال حاضر تولید فولاد در کشور دو برابر مصرف مورد نیاز صنعت کشور است که در تولید این محصول توانستیم از ایتالیا و فرانسه پیشی بگیریم.

رضا رحمانی در ادامه بیان کرد:

تولید آلومینیوم نیز حدود 1.5 برابر مصرف افزایش پیدا کرده است که البته 70 درصد ماده اولیه این فلز وارداتی است. من بر این باورم که ما این توانایی را داریم تا در صنعت خودروسازی کشور خودکفا شویم. طی دو سال آینده هزار اتوبوس، مینی بوس و کامیون می‌بایست نوسازی شوند که البته برای چنین پروژه‌ای به 11 هزار میلیارد یورو بودجه نیاز است، اما دولت این پروژه را شروع کرده است و ما نیز پیگیر این موضوع خواهیم بود. زمانی که من به وزارت صنعت آمدم، صنعت خودروسازی کشور در حال تعطیل شدن بود، اما توانستیم وضعیت تولید را افزایش دهیم. هرچند در شرایط تحریم واردات خودرو آزاد است، اما ما خودمان آن را ممنوع اعلام کرده‌ایم که البته در واردات قطعات همچنان تحریم هستیم.