جوش

15 روش برای جلوگیری از ایجاد جوش روی پوست

یکی از مشکلات پوستی که می‌تواند افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهد، جوش است. ما در این مقاله سعی قصد داریم 15 روش جلوگیری از ایجاد جوش را مورد بررسی قرار دهیم.

آکنه یک اختلال پوستی رایج بوده که عوامل زیادی در ایجاد آن نقش دارند. جوش‌ها معمولا در دو نوع سرسفید و سرسیاه ایجاد می‌شوند و روش‌های زیادی برای جلوگیری از ایجاد آن‌ها وجود دارد. متخصصین پوست بر این باورند که چهار عامل زیر می‌توانند موجب گسترش جوش شوند، از جمله:

  • پوست‌های بسیار چرب
  • وجود سلول‌های پوستی مرده
  • وجود باکتری پروپیونی باکتریوم در منافذ پوست
  • التهاب و قرمزی پوست

پزشک یا متخصص پوست، عامل یا عواملی که می‌توانند منجر به بروز جوش شوند را شناسایی می‌کنند، با این حال، بسیاری از روش‌های درمان و پیشگیری، بدون در نظر گرفتن علت ایجاد جوش، به کار گرفته می‌شوند. در ادامه به معرفی و بررسی راه‌هایی جهت کمک به محافظت پوست در مقابل جوش و کاهش بروز آن‌ها خواهیم پرداخت.

روش های جلوگیری از ایجاد جوش

1: حداقل دو بار در روز صورت خود را بشویید

شستن صورت برای جلوگیری از ایجاد جوش

بر خلاف باور عموم مردم، به ندرت ممکن است آکنه به دلیل اثرات ناشی از آلودگی بر روی صورت ایجاد شود، با این حال، باید صورت خود را جهت پاک کردن خاک و چربی به طور منظم شستشو دهید. بسیاری از افراد برای شستشوی صورت خود از یک ماده پاک‌کننده فاقد چربی و آب گرم استفاده می‌کنند، اما انجام این کار می‌تواند منجر به خشکی بیش از حد پوست شود. شستشوی بیش از حد صورت می‌تواند منجر به خشکی پوست شده و باعث بدتر شدن وضعیت جوش‌ها شود.

2: خودداری کردن از سایش پوست

برخی افراد به منظور شستشوی پوست خود از لیف یا کیسه ضخیم استفاده می‌کنند و باعث آسیب پوست می‌شوند؛ انجام این کار موجب تحریک و التهاب پوست شده و وضعیت جوش را بدتر می‌کند. استفاده از یک پاک‌کننده ملایم توسط دست‌های تمیز یا یک لیف نرم که مخصوص صورت باشد، می‌تواند در جلوگیری از ایجاد جوش موثر باشد.

3: تمیز نگه داشتن مو

در صورتی که چربی بیش از حد مو به پوست برسد، می‌تواند وضعیت آکنه را بدتر کند. شستشوی مو به طور منظم (خصوصا در نزدیکی خط مو) می‌تواند باعث جلوگیری از ایجاد جوش شود. هرگز از محصولات مخصوص مو همانند ژل یا اسپری مو بر روی پوست استفاده نکنید، زیرا این کار موجب بسته شدن منافذ پوست شده و منجر به ایجاد جوش خواهد شد.

4: از لمس کردن جوش خودداری کنید

ممکن است فشار دادن یا ترکاندن جوش‌ها، وسوسه‌انگیز باشد، اما معمولا این کار با التهاب و زخم همراه است. شما می‌توانید به منظور جلوگیری از ظاهر ناخوشایند جوش و آسیب‌های احتمالی، می‌توان از درمان موضعی استفاده کرد؛ این کار ممکن است به زمان نیاز داشته باشد، اما مانع از ایجاد شکل‌گیری جوش‌های جدید خواهد شد.

5: استفاده از درمان‌های موضعی

استفاده از کرم و سرم‌ها را می‌توان درمان‌های بدون دردی معرفی کرد که می‌توانند موجب جلوگیری از ایجاد جوش شوند، علی‌الخصص زمانی که در نواحی خاصی از پوست، ظاهر شوند، از جمله:

  • چانه
  • بینی
  • پیشانی

سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید، محصولاتی هستند که در جلوگیری از آکنه خفیف و کاهش آن موثر خواهند بود، اما درمان‌های موثری به حساب نمی‌آیند.

6: استفاده از رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی، محصولاتی حاوی داروهای برگرفته از ویتامین A هستند و متخصصین پوست، آن‌ها را برای مدیریت و پیشگیری از جوش تجویز می‌کنند؛ استفاده از این محصولات، باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شده و التهاب را کاهش می‌دهد. اکثر رتینوئیدهای موضعی همانند ترتینوئین و تازاروتن، فقط با نسخه پزشک قابل تهیه هستند.

7: مشورت با متخصص پوست درباره آنتی بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک‌های موضعی می‌توانند با رشد بیش از حد باکتری پروپیونی باکتریوم بر روی پوست، مبارزه کنند. اریترومایسین و کلیندامایسین نمونه‌هایی از این آنتی بیوتیک‌های موضعی هستند که جوش‌های التهابی را درمان کرده و تنها به صورت تجویزی قابل دسترس خواهند بود؛ برخی از نشانه‌های آکنه التهابی را می‌توان ظاهر بسیار قرمز، سوزش و درد شدید عنوان کرد.

8: مشورت با پزشک درباره قرص‌های هورمونی

جوش

قرص‌های هورمونی می‌توانند با تنظیم هورمون‌ها، تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ایجاد جوش داشته باشند، اما این قرص‌ها دارای خطراتی هستند، بنابراین لازم است تا پیرامون مزایا و عوارض جانبی آن قبل از مصرف، با پزشک مشورت کنید. دارو اسپیرونولاکتون که اغلب برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود، ممکن است برای درمان آکنه شدید هم مفید باشد، اما با این حال، اسپیرونولاکتون دارای عوارض جانبی احتمالی بسیاری زیادی‌ست.

9: اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی

پزشکان نسبت به وجود ارتباط میان مواد غذایی و آکنه، اطمینان ندارند، اما نتایج برخی مطالعات انجام‌شده نشان داده‌اند که مصرف برخی غذاها ممکن است در بعضی افراد باعث ایجاد آکنه شود. بر اساس اعلام آکادمی پوست آمریکا، مواد غذایی دارای شاخص گلیسمی بالا ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش داده یا وضعیت آن را بدتر کنند. برخی مواد غذایی که می‌توانند موجب بروز جوش در افراد شوند، دارای کربوهیدرات و قند بالا هستند، از جمله:

  • بیسکویت‌ها
  • کیک‌ها
  • کلوچه‌ها

محصولات لبنی، علی‌الخصوص شیر خشک هم ممکن است خطر ابتلا به ایجاد جوش را افزایش دهند. شما می‌توانید از مصرف برخی مواد غذایی به منظور از بین بردن تاثیر احتمالی آن‌ها بر روی پوست، اجتناب کنید.

10: استفاده از کرم ضدآفتاب

قرارگیری بیش از حد شما در معرض نور آفتاب می‌تواند تاثیرات مخربی بر روی پوست داشته باشد، همچنین آفتاب سوختگی ممکن است منجر به تولید چربی‌هایی بر روی پوست شود و شرایط آکنه را بدتر کند. استفاده از کرم ضدآفتاب فاقد چربی به همراه عامل محافظت‌کننده می‌تواند در جلوگیری از آفتاب سوختگی و آکنه موثر باشد.

11: پرتو درمانی یا لیزر درمانی

یک متخصص پوست یا زیبایی می‌تواند با انجام پرتو یا لیزر درمانی، وضعیت را درمان کند. هدف از انجام این نوع درمان را می‌توان کاهش باکتری پروپیونی باکتریوم از روی پوست دانست.

12: اجتناب از محصولات مراقبت پوستی حاوی چربی

جوش

محصولات پوستی حاوی چربی می‌توانند منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به ایجاد جوش شوند؛ معمولا این محصولات برای پوست‌های خشکی که ممکن است چربی طبیعی نداشته باشند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. محصولات فاقد چربی باعث انسداد منافذ پوست و در نتیجه تشدید جوش نمی‌شوند.

13: خودداری از لایه‌برداری بیش از حد

لایه برداری پوست را می‌توان فرآیندی دانست که سلول‌های مرده از روی پوست، حذف می‌شود. در حالی که برخی لایه‌برداری‌ها می‌توانند در بهبود آکنه موثر باشند، اما لایه‌برداری بیش از حد هم موجب تشدید آکنه خواهد شد؛ این امکان وجود دارد که افراد پوست خود را از چربی طبیعی پاکسازی کنند و بدن هم با تولید بیشتر چربی سعی در جبران داشته باشد و منافذ پوست را بسته و منجر به تشدید آکنه شود.

14: کاهش استرس

یکی از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد جوش در بدن شود، کاهش استرس است. برخی روش های کاهش استرس که ممکن است در جلوگیری از آکنه موثر باشند، عبارتند از:

  • مدیتیشن
  • ورزش کردن
  • انجام یوگا
  • مطالعه یا حمام کردن به منظور کسب آرامش قبل از خواب
  • گذراندن وقت در طبیعت
  • انجام کارهای سرگرم‌کننده

15: نظافت محصولات مراقبت از پوست

اسفنج‌ها، قلموها و کلیه لوازم آرایشی مربوط به صورت باید به طور مرتب با آب و صابون تمیز شوند تا از ایجاد باکتری و جوش، جلوگیری به عمل آید؛ لازم به ذکر است که نسبت به خشک بودن آن‌ها قبل از استفاده مجدد، اطمینان حاصل کنید.

جمع‌بندی

نظافت پوست، انتخاب محصولات مراقبتی مناسب و قرار نگرفتن در معرض چربی‌ها و آفتاب بیش از حد می‌تواند در کاهش ایجاد آکنه موثر باشد. در صورتی که هیچ کدام از روش‌های ذکرشده پس از گذشت 6 تا 8 هفته موجب بهبود وضعیت جوش شما نشوند، بهتر است به منظور توصیه‌های بیشتر به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. مرد باید جوش داشته باشه اصلا

  2. هوایو الوده خودش باعث جوشه

  3. روزی دوبار پوستو بشوریم خشک میشه