بیت کوین

برای استخراج هر بیت کوین حدود 72 هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت قیمت استخراج هر بیت کوین در جهان 7 هزار دلار است، اما برای استخراج هر واحد از این ارز دیجیتالی 72 هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود که برابر با مصرف 28 مشترک است.

این روزها ارز دیجیتال و به خصوص بیت کوین علاوه بر جذابیت خود، به دلیل سوءاستفاده استخراج‌کنندگان آن از برق ارزان کشور مورد توجه قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد راه‌اندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتال آن‌چنان در کشور رشد پیدا کرده است که سوء‌استفاده‌کنندگان برای برخورداری از تعرفه برق رایگان در مساجد و مدارس نیز به استخراج ارز دیجیتال مشغول هستند. در همین رابطه برخی از نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع اعتراض کردند و در صداوسیما نیز گزارش‌هایی در این خصوص پخش شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برق ایران مشمول یارانه است و به همین دلیل برای استخراج کنندگان ارز هزینه پایینی را به همراه خواهد داشت. گزارش‌هایی نیز مبنی بر سوءاستفاده از برق صنعتی و کشاورزی در حوزه ارز دیجیتال منتشر شده است. گفتنی است این نوع از برق حتی از برق خانگی بسیار ارزان‌تر بوده و برای استخراج ارز دیجیتال به‌صرفه‌تر است. در واقع سوءاستفاده‌کنندگان سوله‌هایی که از برق صنعتی و یا کشاورزی بهره می‌برند را برای استخراج بیت کوین اجاره یا خریداری می‌کنند. همچنین در حال حاضر برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی در ایران نیز تاکنون قانون شفافی در نظر گرفته نشده است، اما با توجه به اینکه واردات دستگاه‌هایی با مصرف بالای انرژی در ایران جزو اقلام ممنوع محسوب می‌شود، از این رو واردات دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال که دارای مصرف برق زیاد هستند نیز ممنوع است.

ارز دیجیتال و بیت کوین چیست؟

به یک فرم از پول الکترونیکی، ارز دیجیتال یا Cryptocurrency می‌گویند که با هدف افزایش امنیت، حذف واسطه‌ها و ناشناس بودن دارندگان آن طراحی شده است. در ساخت ارزهای دیجیتال از یک فناوری غیر متمرکز استفاده شده است که به کمک آن کاربران این امکان را خواهند داشت تا بدون ثبت نام یا استفاده بانک‌ها و سازمان‌های وابسته به پرداخت امن و ذخیره پول بپردازند. بسیاری از ارزهای دیجیتال بر روی پایگاه داده توزیع شده‌ای به نام بلاک چین اجرا می‌شوند که اکثر واحدهای اصلی نیز از طریق روندی به نام استخراج یا ماین تولید خواهند شد.

بیت کوین

بیت کوین به عنوان نخستین و مشهورترین ارز دیجیتال در جهان محسوب می‌شود که در سال 2009 طراحی شد. البته طی سال‌های گذشته حدود 900 ارز دیجیتال جدید در بازارهای جهانی تولید شده‌اند. هرچند تاکنون قانونی بودن ارزهای دیجیتالی به خصوص بیت کوین از سوی بانک مرکزی و مسئولان مربوطه اعلام نشده است، اما در خصوص استفاده از آنها نیز قانونی در نظر نگرفته‌اند و در حال حاضر برخی از صرافی‌ها و سایت‌های آنلاین این ارزها را خرید و فروش می‌کنند.

استخراج ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

مدتی قبل آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ارزهای دیجیتال به عنوان تحولات دنیای امروز محسوب می‌شوند و رویکرد انفعالی در خصوص فناوری‌ها باعث عقب‌ماندگی می‌شود، اضافه کرد:

با استفاده از ظرفیت‌های موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه بانکداری و نظام مالی کشور و نیز ظرفیت بالای جوانان کشور، قرار است پست‌بانک ایران با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان کشور در این عرصه، نخستین ارز دیجیتال طراحی شده را به صورت آزمایشی پیاده‌سازی و این مدل را برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور عرضه کند. در واقع ما قصد داریم این مدل را که قبلا در ژاپن هم اجرا شده در کشور اجرا کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود یک مدل آزمایشی برای تصمیم‌گیری‌های نهایی راه‌اندازی شود. این ارزها الزاما به پیام رسان و یا بستر خاصی وابسته نیستند. در همکاری‌هایی که با بانک مرکزی شروع کرده‌ایم، در واقع به آنها در حوزه تکنولوژیکی کمک خواهیم کرد. اصل موضوع ارزهای رمزنگاری شده در واقع خود فرآیند رمزگذاری و پیاده‌سازی الگوریتم‌‌ها است.

بیت کوین

به فضای ارزهای دیجیتال وارد نشوید!

سیدابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در خصوص ورود به عرضه ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین که تاکنون مسئولان بانکی آن را تایید نکرده‌اند، عنوان کرد این موضوع در مرکز ملی فضای مجازی کشور در حال بررسی است و با بانک مرکزی جلسه‌های مشترکی را برگزار کرده‌ایم، اما با توجه به اینکه در زنجیره بازار ارز مجازی کشور هیچ‌گونه کنترل و مدیریتی وچود ندارد و حتی صرافی‌هایی نیز بدون مجوز در این حوزه فعالیت می‌کنند، به مردم توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان در این فضا وارد نشوند تا در خصوص مقررات آن سیاست‌های لازم را اعلام کنیم.

در بخشی از گزارش بانک مرکزی در خصوص ارزهای دیجیتالی آمده است:

در جلسه سی‌ام شورای عالی مبارزه با پولشویی در تاریخ 9 دی ماه 1396، به کارگیری ابزار بیت کوین (Bitcoin) و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شد. از آنجا که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرایم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک‌ها ابلاغ کرده است.

پس از گزارش بانک مرکزی، وزیر ارتباطات در خصوص ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتالی عنوان کرد:

مصوبه بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار اصلی پول و مالی کشور در مورد ارزهای رمزنگاری شده مثل بیت کوین که به بانک‌ها و صرافی‌ها اعلام کرده که استفاده از آنها ممنوع است، به این منظور نیست که به کارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی ممنوعیت یا محدودیت دارد.

دیدگاه وزارت نیرو در خصوص استخراج ارز دیجیتال بیت کوین

همایون حائری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو در خصوص استخراج ارز دیجیتال به خصوص بیت کوین در ایران عنوان کرد برق ایران بسیار ارزان قیمت است و به همین دلیل برخی از سرمایه‌گذاران بیت کوین به ایران آمده‌اند. در واقع قیمت استخراج هر بیت کوین در جهان حدود 7 هزار دلار است و برای استخراج هر بیت کوین نیز 72 هزار کیلووات برق مصرف خواهد شد که این میزان با مصرف 28 مشترک برابر است. از طرفی تعداد استخراج کنندگان ارز در حال افزایش است که به طور کلی میزان مصرف برق در این خصوص می‌تواند به 2 هزار تا 2 هزار و 500 مگاوات نیز افزایش پیدا کند. در همین خصوص وزارت نیرو طرحی را پیشنهاد داده است که می‌بایست طبق آن برای این افراد نرخ مناسبی تعیین شود؛ چراکه این افراد دستگاه‌هایی را به کشور آورده‌اند که از حقوق مردم استفاده می‌کنند. وی افزود باید در این خصوص نظارت کاملی انجام شود که این موضوع از سال گذشته شروع شده و برای این افراد نرخ صادراتی در نظر گرفته خواهد شد.

بیت کوین

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در ادامه تاکید کرد بیت کوین دارای مزایای متعددی است، اما استخراج کنندگان آنها از برق ارزان ایران استفاده می‌کنند. هنگامی که مردم با 7 درصد افزایش تحت فشار قرار می‌گیرند، چرا باید هزینه چنین موضوع‌هایی را پرداخت کنند. به طور کلی برخی از افراد با استفاده از سوخت فسیلی یارانه‌ای و هزینه‌های یارانه‌ای صنعت برق مشغول استخراج ارزهای دیجیتالی در کشور هستند که اگر این موضوع به صورت مخفی و بدون بررسی برق مصرفی انجام شود، به نوعی قاچاق انرژی را به دنبال دارد. از این رو دولت نرخ و شرایط لازم را برای این حوزه تدیون خواهد کرد و به زودی شرایط استفاده از شبکه برق سراسری برای این افراد اعلام خواهد شد.