بیت کوین

بانک مرکزی: با فعالان بیت کوین برخورد خواهد شد

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تشکیل و فعالیت افراد با هدف ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک غیر مجاز است و با فعالان ارزهای دیجیتالی به ویژه بیت کوین برخورد خواهد شد.

با توجه به اینکه طبق قانون پولی و بانکی کشور تولید و انتشار پول رایج و تعیین ابزارهای پرداخت به صورت انحصاری به بانک مرکزی تعلق دارد، این بانک مجددا تاکید کرد فعالان حوزه پولی و بانکی کشور می‌بایست مصوبه سی‌امین جلسه شورای عالی مبارزه با پولشویی در خصوص ارزهای دیجیتالی را رعایت کنند. بانک مرکزی به خطرهای ناشی از معرفی و استفاده از ارز رمزها اشاره کرد و فعالیت در حوزه بیت کوین (Bitcoin) را غیرقانونی دانست. بر اساس اعلام بانک مرکزی انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گران‌بها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی قرار دارد.

برخورد با فعالان بیت کوین

بانک مرکزی در ادامه اعلام کرد از دیدگاه این بانک تشکیل و فعالیت افراد با هدف ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک غیر مجاز است و بانک مرکزی حق پیگرد قانونی افرادی که با زیر پا گذاشتن مقررات، چنین شبکه‌ای را ایجاد و اداره کرده یا فعالیت در آن را تبلیغ می‌کنند، برای خود محفوظ می‌داند. طبق اعلام بانک مرکزی هر نوع ضرر و زیان ناشی از فعالیت طبق شبکه‌های پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجره‌های بلاک چین و کسب‌وکارهای مرتبط آن بر عهده ناشران، پذیرندگان و معامله‌کنندگان آن خواهد بود.