واردات خودروهای هیبریدی

شورای نگهبان با حذف تعرفه واردات خودروهای هیبریدی مخالفت کرد

شورای نگهبان از مصوبه ساماندهی خودرو ایرادهایی گرفته است که در این خصوص عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت بند حذف تعرفه واردات خودروهای هیبریدی این مصوبه یکی از ایرادات شورای نگهبان است.

مدتی قبل نمایندگان مجلس طرحی به نام ساماندهی خودرو را تصویب کردند که برای گذراندن از فرآیندهای قانونی به شورای نگهبان ارجاع داده شد، اما این نهاد از آن ایراداتی را گرفته است. از این رو طرح ساماندهی خودرو برای رفع ایرادهایی که شورای نگهبان آنها را مد نظر دارد به مجلس برگردانده خواهد شد و با توجه به اینکه هم‌اکنون نمایندگان مجلس در تعطیلات تابستانی هستند، در خصوص جزئیات ایرادهای شورای نگهبان اطلاعاتی منتشر نشده است، اما برخی از نمایندگان این ایرادها را پیش‌بینی کرده‌اند.

نمایندگان مجلس از ابتدای اردیبهشت 98 طرح ساماندهی خودرو را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دادند و این طرح حتی در صحن علنی مجلس تصویب شد. این طرح موضوع‌های مختلفی چون صنعت و بازار خود را شامل می‌شود. در این مصوبه خروج دولت از بنگاه‌داری، بازگشت شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان، الزام خودروسازان به ارائه قیمت تمام شده و اعلام میزان سود و قیمت قطعی در زمان فروش به شورای رقابت پرداخته شده است. همچنین در طرح ساماندهی خودرو موضوع رقابت‌پذیری و کاهش تعرفه واردات خودروهای وارداتی نیز بررسی خواهد شد.

ماجرای حذف تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

واردات خودروهای هیبریدی

در کنار تمامی مواردی که گفته شد، در این مصوبه موضوع حذف تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و اینکه دولت می‌بایست زیرساخت مورد نیاز تولید خودروهای برقی هیبریدی را ظرف مدت 5 سال از زمان تصویب این قانون فراهم کند نیز لحاظ شده است. همچنین اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروسازان نیز جزو سایر موضوع‌های اشاره شده در این مصوبه است، اما با توجه به اینکه شورای نگهبان ایرادهایی را در این مصوبه وارد کرده است نمی‌توان انتظار عملی شدن برخی بندها را داشت. در همین رابطه فریدون احمدی، نماینده زنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر این باور است که صفر کردن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به عنوان ایراد اصلی این مصوبه از سوی شورای نگهبان محسوب می‌شود. وی در ادامه افزود:

پیش‌بینی می‌شود، شورای نگهبان با توجه به سازوکار وضع تعرفه در کشور که هم‌اکنون در دست دولت است و همچنین سیاست‌های پولی و مالی حاکم بر کشور، صفر کردن تعرفه واردات این خودروها را مغایر قوانین موجود دانسته است. موضوع تکلیف دولت به خروج از بنگاه‌داری در صنعت خودرو نیز احتمال دارد یکی دیگر از ایرادات شورای نگهبان باشد؛ زیرا با توجه به قوانین بالادستی کشور این مصوبه می‌تواند مغایر اصل 44 قانون اساسی باشد.

همچنین در یکی از بندهای مصوبه سازماندهی خودرو موضوع بازگشت مجدد شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان، الزام آنها به ارائه قیمت تمام شده، درصد سود و قیمت قطعی در زمان فروش اشاره شده است که در این خصوص احمدی معتقد است برخی موضوع‌ها در بسیاری از بنگاه‌های تولیدی نظیر شرکت‌های خودروسازی به شکل محرمانه است و به همین دلیل احتمال دارد شورای نگهبان چنین تحلیلی داشته باشد که این بند از مصوبه باعث علنی کردن اطلاعات محرمانه خودروسازان می‌شود و این موضوع می‌تواند یکی دیگر از ایرادها باشد.

به طور کلی این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به سه ایراد احتمالی شورای نگهبان از مصوبه سازماندهی خودرو اشاره کرد. محمد منصوری دیگر عضو کمیسیون صنایع و نماینده ساوه نیز در پایان خاطرنشان کرد؛

صفر کردن تعرفه ورود هیبرید‌ها توسط نمایندگان مجلس، مورد ایراد اعضای شورای نگهبان قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود همین مساله سبب‌ساز تصویب نشدن طرح در شورای نگهبان و بازگشت آن به مجلس شده باشد. با این حال باید منتظر ماند و دید بعد از بازگشت نمایندگان از تعطیلات تابستانی و بازگشت طرح ساماندهی خودرو از شورای نگهبان، این شورا کدام بند یا بندها را از طرح مذکور مغایر با شرع و قانون اساسی دانسته و آن را برای اصلاح به مجلس بازگردانده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. یه مشت گاو دور هم جمع شدن

  2. واقعا باید تاسف خورد به حال این ملت بدبخت…
    ولی به هر حال انتخاب خودشونه و خودشون خواستن اینجوری زندگی کنن!
    و نسل های بعدی هم محکوم به پذیرش ندانم کاری پداران…..

  3. خخخ ادم نمیدونه بخنده یا گریه کنه

  4. آقایون به فکر جیب خودشون بودن دیدن بدون تعرفه هیچی به اینا نمی رسه
    هیچ ارگانی به نفع ملت تصمیم نمیگیره مگر اینکه شیتیلش تو جیب رفته باشه.

  5. به نظر من یه دوره کلاس براشون بزارن تا اونجا با هیبرد و ایجور چیزا آشنا و یاد بگیرن

  6. اگر قراره تعرفه بزارن، یا باید روی همه خودروها باشه، یا روی هیچ کدوم

    الان ملت که خودرو هیبریدی دارن، اصلا ماشینشون رو با برق شارژ نمی کنن، بلکه بنزین رایانه ای 1000 تومنی می زنن، چون قیمت قبض برقشون تصاعدی بالا میره

    حتی خودرو 100 درصد برقی هم باید تعرفه داشته باشه

    البته من با تعرفه مخالفم، چه برای برقی چه برای بنزینی

    اما یا باید تعرفه برای همه خودرو ها باشه، یا برای هیچ کدوم

    با سپاس

    • از اون بنزین رایانه ای جنابعالی مشخصه ک از صاحب نظران این عرصه هستین خخخخخ

      • خودت یاد بگیر که به کار بردن کرکتر فارسی “ک” به تنهایی معنی مشخصی نداره و بهتره کلمه “که” استفاده بشه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

        آره عزیزم شما هستید که دنبال دم پشه کوره هستی

        دو نفر دارن برای یک پیرزن یک جایی کار می کنن، اولی میگیره پیره زن رو می کشه و پول ها رو برمیداره فرار می کنه

        دومی میره پیش پلیس می گه نفر اول پیرزن رو کشت

        پلیس می گه اظحاراتت رو روی کاغذ بنویس

        دومی می نویسه اولی پیرزن رو با ثاتور تکه تکه کرد

        پلیس بهش میگه “از اون ثاتور جنابعالی مشخصه ک قاتل خودت هستی خخخخخ”

        چرا عقل نداری!!! همه رانت خوران رفتن هیبریدی بدون تعرفه خریدن و حالا می خوان تعرفه اضافه بشه و پولشون 3 برابر بشه!!! چرا نمی فهمی!!!

        به حالت باید گریست

        با سپاس

  7. حرفی ندارم بزنم
    این بیفکرید ها جدید نیست

  8. یکی باید براشون توضیح بده خودروی هیبریدی چیه اینا نمیدونن بخدا

  9. احتمالا فکر میکنن هیبرید یه جور شرابه

  10. چند سوال
    میانگین سن اعضای این شورا چند ساله ؟ اونوقت اونطور که به ما گفتن وظیفه دارند که از تصویب قانون های ضداسلامی جلوگیری کنن ، حالا این قانون به ضرر اسلام بوده یا جیب بعضی ها؟؟؟؟