گوشی ساده نوکیا

تصویری از یک گوشی ساده نوکیا با نسخه ویژه اندروید به بیرون درز کرد

در نخستین نگاه به این عکس، یک موبایل سنتی و از مد افتاده به چشم می‌خورد؛ اما ظاهرا این گوشی ساده نوکیا مجهز به سیستم عامل اندروید است. پس چه بسا در آینده نزدیک، شاهد بازگشت فیچر فون ها به بازار موبایل باشیم.

آیا آخرین موبایل خود را قبل از اینکه یک گوشی هوشمند بگیرد به یاد دارید؟ احتمالا پس از خرید اولین اسمارت فون، به این نتیجه رسیدید که دیگر هرگز یک گوشی ساده یا به اصطلاح فیچر فون (feature phone) نخواهید خرید. اما اگر دستگاهی با ظاهر موبایل های ساده‌ی قدیمی، دارای سیستم عامل اندروید باشد چطور؟ به تازگی منبعی ناشناس، عکسی را به وب‌سایت 9to5google ارسال کرده است که یک گوشی ساده نوکیا مجهز به نسخه ویژه‌ای از اندروید را نشان می‌دهد.

این فیچر فون دارای صفحه لمسی یا کلیدهای ناوبری نیست و در عوض، یک صفحه کلید عددی و تعدادی دکمه دیگر دارد. هرچند اثری از نام برند روی بدنه دستگاه دیده نمی‌شود؛ اما به ادعای همان منبع ناشناس، این گوشی ساخت نوکیا است. البته کلیدهای عددی دستگاه هم بی‌شباهت به آنچه در موبایل های سنتی نوکیا دیده بودیم نیست.

فیچر فون نوکیا

در هوم اسکرین، آیکون میکروفون گوگل خودنمایی می‌کند؛ هرچند که نمی‌دانیم کاربرد آن، طرح درخواست از گوگل اسیستنت خواهد بود یا طرح سوال از گوگل سرچ؟ آیکون چند اپلیکیشن هم در بخش پایینی صفحه نمایش وجود دارد؛ از جمله مرورگر کروم، دوربین و یوتیوب. در میان آن‌ها، یک آیکون ناشناخته سبز رنگ با فلش‌های سفید دوطرفه نیز دیده می‌شود. آن آیکون مربع‌شکل چند رنگ هم باید منوی کشویی اپ ها (app drawer) باشد و با انتخاب آن، احتمالا تمام اپلیکیشن های روی گوشی نمایان خواهند شد.

نوار وضعیت در بالای صفحه نمایش؛ نوع اتصال شبکه (که در اینجا 4G است)، شدت سیگنال موجود، میزان شارژ باقیمانده و زمان را نشان می‌دهد. در پایین هم سه گزینه Alert ، Select و Settings وجود دارد. احتمالا Alert، نبود نوار اعلان کشویی را جبران خواهد کرد و نوتیفیکیشن‌ها را نمایش خواهد داد. همچنین این عکس، گوشی ساده نوکیا را در لباسی از قاب پلاستیکی به تصویر کشیده است.

این گوشی ساده اندرویدی نوکیا هم می‌تواند عمر باتری افسانه‌ای داشته باشد

نکته جالب اینجاست که اندروید در اصل، برای دستگاه‌های غیر لمسی نوشته شده بود؛ اما پس از معرفی آیفون اورجینال توسط استیو جابز در سال 2007، برنامه‌نویسان به سرعت ماهیت اندروید را تغییر دادند و آن را به یک سیستم عامل برای گوشی های لمسی تبدیل کردند.

هنوز مشخص نیست کی چنین موبایلی عرضه خواهد شد؟ ولی نبود یک صفحه لمسی بزرگ و پرمصرف، می‌تواند عاملی برای شارژدهی طولانی مدت این گوشی شود؛ حتی اگر سایز باتری آن از گوشی های پایین رده امروزی خیلی کوچک‌تر باشد. قاعدتا قیمت آن نیز بسیار ارزان‌تر خواهد بود.

 نوکیا

اچ ام دی گلوبال که حق استفاده از نام نوکیا در گوشی های موبایل را تا سال 2024 دارد؛ پیش‌تر نوکیا 3310 را هم زنده کرده بود؛ گوشی نوستالژیکی که مدل اورجینال آن با فروش 126 میلیون واحد در سراسر جهان، یکی از پرفروش‌ترین موبایل های تاریخ لقب گرفت.

از مشخصات نوکیا 3310 جدید باید به نمایشگر رنگی 2.4 اینچی، دوربین عقب 2 مگاپیکسلی و خشاب کارت microSD اشاره کنیم. هرچند که باتری 1200 میلی‌آمپر ساعتی برای این فیچر فون نسبتا کوچک است؛ ولی باز هم شارژدهی یک روزه‌ را تامین می‌کند.

اما به همان فیچر فون اندرویدی برگردیم که می‌تواند یک گوشی برای روز مبادا، یا موبایلی ارزان قیمت برای کودکان باشد؛ البته اگر واقعا کمپانی فنلاندی آن را وارد بازار کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. جالب به نظر می رسه باحاله

  2. خخخخ چ باحاله این

  3. نگو که اینم به اینترنت وصل میشه

  4. بابا این نوکیا هم ما رو دیوونه کرده با این کاراش