تقویم نجومی مرداد 98

تقویم نجومی مرداد 98 ؛ رصد بارش شهابی برساوشی و اتا دلوی

تقویم نجومی مرداد 98 دارای رویدادهای متنوعی است. علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند در این ماه رویدادهای مهمی چون بارش شهابی اتا دلوی و بارش شهابی برساوشی را رصد کنند.

همواره بسیاری از مردم به رصد رویدادهای نجومی علاقه دارند و پدیده‌های نجومی را به شکل آماتور و حرفه‌ای دنبال می‌کنند. البته برای رصد بسیاری از این رویدادها به تلسکوپ یا تجهیزات پیشرفته نیازی نیست و می‌توان آنها را با چشمان غیر مسلح نیز رویت کرد. علاقه‌مندان می‌توانند در تقویم نجومی مرداد 98 پدیده‌های جذابی چون  بارش‬ شهابی‬ اتا دلوی، بارش شهابی برساوشی، ماه نو، حرکت رجعی اورانوس و حداکثر کشیدگی غربی عطارد را مشاهده کنند. در ادامه جزئیات پدیده‌های تقویم نجومی مرداد 98 را از زبان علی آزادگان، کارشناس نجوم رویدادهای نجومی بررسی می‌کنیم.

تقویم نجومی مرداد 98

پنجشنبه 3 مرداد

در ساعت 5 و 49 دقیقه پنجشنبه 3 مرداد شاهد تربیع آخر ماه خواهیم بود. تربیع ماه به این معنا است که قمر زمین ربع مدار خود را پیموده باشد.

جمعه 4 مرداد

در روز جمعه 4 مرداد معادله زمان به مقدار حداکثر -6 دقیقه و 32 ثانیه خواهد رسید. معادله زمان به معنای اختلاف میان زمان ساعت آفتابی و ساعت است. در این روز دیرترین اذان ظهر، ماه نو و مقارنه پلوتو و کره ماه نیز اتفاق خواهد افتاد.

یکشنبه 6 مرداد

در ساعت 3 و 52 دقیقه بامداد این روز مقارنه ماه و ستاره دبران از صورت فلکی ثور با جدایی زاویه‌ای 1.6 درجه کمانی رخ خواهد داد.

یکشنبه و دوشنبه 6 و 7 مرداد

علاقه‌مندان به بارش های شهابی می‌توانند در روزهای یکشنبه و دوشنبه 6 و ۷ مرداد شاهد بارش شهابی اتا دولی باشند. این بارش شهابی در زمان اوج خود به صورت متوسط در هر ساعت 20 شهاب خواهد داشت. در سال جاری اوج این بارش در شب یکشنبه و بامداد دوشنبه است. سرعت متوسط شهاب‌ها در اوج این بارش حدود 66 کیلومتر بر ثانیه اعلام شده است. در اوقات اوج کانون این بارش میلی حدود 4/0- درجه و بعد آن حدود 8/388 درجه است. با توجه به نزدیکی به ستاره اتا دلو آن را به نام بارش شهابی اتا دلوی می‌شناسند.

تقویم نجومی مرداد 98

سه شنبه 8 مرداد

در شنبه 8 مرداد شاهد پدیده تربیع غربی اورانوس هستم. در این زمان زاویه میان اورانوس و خورشید از دید ساکنان روی زمین 90 درجه خواهد بود.

پنجشنبه 10 مرداد

در ساعت 7 و 42 دقیقه روز پنجشنبه 10 مرداد ماه نو رخ خواهد داد. این هلال در غروب این روز در ایران قابل مشاهده نخواهد بود. ماه نو به این معنا است که کره ماه دقیقا میان زمین و خورشید قرار بگیرد و چند ساعت بعد ماه جدید قمری آغاز شود.

چهارشنبه 16 مرداد

در ساعت 22 و 2 دقیقه این روز تربیع اول ماه رخ می‌دهد.

شنبه 19 مرداد

در روز شنبه 19 مرداد پدیده حداکثر کشیدگی غربی عطارد اتفاق می‌افتد. عطارد در غرب خورشید به حداکثر کشیدگی 19 درجه خواهد رسید و بهترین فرصت برای دیدن این پدیده ساعتی قبل از طلوع خورشید خواهد بود. طی ماه‌های گذشته شاهد کشیدگی‌های 28 و 25 درجه عطارد بوده‌ایم.

شنبه 19 مرداد

در ساعت 1 و 22 دقیقه شنبه 19 مرداد مقارنه مشتری و ماه با جدایی زاویه‌ای 2.6 درجه کمانی رخ می‌دهد.

یکشنبه 20 مرداد

در این روز شاهد پایان حرکت رجعی مشتری هستیم. در ساعت 20 و 33 دقیقه این روز سیاره مشتری به سکون ظاهری خواهد رسید و حرکت مستقیم آن شروع می‌شود. گفتنی است حرکت سیارات خارجی شمسی به دور خورشید به دلیل اینکه از روی زمین که خود آن نیز به دور خورشید می‌چرخد، به گونه‌ای که احساس می‌شود این سیارات در خلاف جهت حرکت طبیعی در حال حرکت هستند که چنین حرکاتی را با نام حرکت رجعی می‌شناسند.

دوشنبه 21 و 22 مرداد

در این روز حرکت رجعی اورانوس شروع می‌شود. در ساعت 6 و 48 دقیقه اورانوس به سکون ظاهری دست پیدا می‌کند و سپس حرکت رجعی آن شروع خواهد شد. در این روز و در ساعت 21 و 14 دقیقه مقارنه زحل و ماه با جدایی زاویه‌ای 4 درجه مکانی نیز رخ می‌دهد. همچنین در این زمان علاقه‌مندان می‌توانند شاهد بارش شهابی برساوشی نیز باشند. در زمان اوج این شهاب به صورت متوسط شاهد 110 شهاب در هر ساعت خواهیم بود. انتظار می‌رود در سال جاری اوج بارش در بامداد دوشنبه باشد. منشا این بارش دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل است.

از یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه می‌توان به بارش شهابی برساوشی اشاره کرد. حداکثر نرخ ساعتی سرسویی این بارش معمولا در حدود 100 است. این بارش شهابی از توده ذرات باقی مانده از دنباله دار سوئیفت تاتل ایجاد می‌شود و معمولا از 27 تیر تا 3 شهریور فعال بوده که برای یک بارش شهابی یک بازه زمانی بسیار بلند محسوب می‌شود. هر ساله در حدود 22 مرداد اوج بارش شهابی رخ می‌دهد. کانون این بارش در نواحی صورت فلکی برساوش بوده و در نواحی نزدیک به صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد.

سه شنبه 22 مرداد

در ساعت 3 و 23 دقیقه مقارنه پلوتو و ماه با جدایی زاویه‌ای 0.5 درجه کمانی رخ می‌دهد. علاقه‌مندان می‌توانند پلوتو را از قدر 14 و به کمک تلسکوپ‌های بزرگ مشاهده کنند. مقارنه سیارات داخلی به شکل مقارنه خارجی و مقارنه داخلی است. هنگامی که یکی از سیارات بین زمین و خورشید قرار داشته باشد را مقارنه داخلی و هنگامی که خورشید بین سیاره و زمین قرار بگیرد را مقارنه خارجی گویند.

چهارشنبه 23 مرداد

در روز چهارشنبه در ساعت 10 و 5 دقیقه شاهد مقارنه خارجی زهره هستیم. سیاره زهره در پشت خورشید و 1.3 درجه در بالاتر از آن قرار خواهد داشت.

پنجشنبه 24 مرداد

در پنجشنبه و در ساعت 17 شاهد پدیده ماه بدر خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. حال میده بریم کویر