پژو 2008

ایران خودرو برای داخلی‌سازی پژو 2008 برنامه دارد

شرکت ایران خودرو بدون اجازه از شرکت پژو فرانسه مراحل داخلی‌سازی و تولید خودرو پژو 301 را شروع کرده است و حالا طبق ادعای مسئولان این شرکت خودروسازی احتمال دارد تولید پژو 2008 را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

طی هفته گذشته شرکت خودروسازی ایران خودرو مراحل تولید آزمایشی پژو 301 را بدون دریافت مجوز از خودروساز فرانسوی آغاز کرده است که همین موضوع در خصوص اقدام حقوقی پژو علیه ایران خودرو نگرانی‌هایی را به وجود آورده است، اما در همین رابطه یک مسئول از شرکت ایران خودرو عنوان کرد در این زمینه اتفاق بدی رخ نخواهد داد. وی تاکید کرد ایران خودرو احتمالا مراحل تولید پژو 2008 را نیز شروع خواهد کرد.

تولید پژو 301 بدون کسب مجوز از پژو فرانسه

پژو 2008

شرکت خودروسازی ایران خودرو خطوط تولید پژو 301 را طی هفته گذشته به صورت رسمی افتتاح کرد تا به زودی مراحل تولید انبوه این خودرو شروع شود. طبق اعلام مسئولان ایران خودرو مراحل تولید پژو 301 بدون حضور شرکت فرانسوی پژو انجام می‌شود و داخل‌سازی این خودرو در حال حاضر به بیش از 60 درصد رسیده و تا پایان سال نیز به 80 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. گفتنی است مسئولان شرکت فرانسوی پژو به مدیرعامل ایران خودرو صریحا اعلام کردند که این شرکت خودروسازی اجازه ندارد خودرو پژو 301 را بدون مجوز تولید کند. به همین دلیل ممکن است شرکت پژو علیه ایران خودرو به دلیل تولید بدون مجوز از برند پژو اقدام حقوقی را انجام دهد. اخیرا نیز مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده بود در جلسه‌ای مشترکی که با مسئولان پژو برگزار شد، آنها هشدار داده‌اند تا به دلیل خروج این شرکت از ایران، ایران خودرو نباید 301 را به مرحله تولید برساند.

خطری ایران خودرو را تهدید نمی‌کند!

در همین رابطه یکی از مسئولان ایران خودرو عنوان کرد خطری در این خصوص ایران خودرو را تهدید نخواهد کرد؛ چرا که ما بر اساس قرارداد فعالیت کرده‌ایم و حتی ما نیز از شرکت پژو به دلیل خروج یکطرفه از قراردادهای مشترکمان شکایت داریم. وی افزود برای تولید پژو 301 به این خودروساز فرانسوی حتی حق لیسانس (رویالیته) نیز پرداخت نخواهیم کرد. این مقام مسئول تاکید کرد شرکت پژو می‌بایست بر اساس قرارداد مشترک با ایران خودرو، در داخل کشور خطوط تولید 301 را راه‌اندازی می‌کرد، اما به دلیل تحریم‌ها از ایران خارج شد و ما نیز به تولید این محصول ادامه خواهیم داد. وی در خصوص قیمت احتمالی پژو 301 نیز بیان کرد این خودرو در اردیبهشت سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و باید تا زمان عرضه به بازار منتظر بمانیم که قیمت آن چقدر خواهد بود.

احتمال داخلی‌سازی پژو 2008

پژو 2008

شرکت ایران خودرو در حالی تولید آزمایشی پژو 301 را آغاز کرده است که قبل از آن تولید مدل 2008 نیز توسط این شرکت خودروسازی به مرحله اجرا رسیده بود. از این رو پاسخی برای این پرسش که آیا تولید پژو 2008 پس از به پایان رسیدن تعهدات ایران خودرو ادامه خواهد داشت یا خیر، وجود ندارد. یکی از مسئولان ایران خودرو عنوان کرد حدود 40 درصد از قطعات خودرو پژو 301 و 2008 با یکدیگر مشترک هستند، اما در خصوص تولید این خودرو پس از پایان تعهدات تصمیم جدی گرفته نشده است. وی افزود تاکنون ایران خودرو 13 هزار دستگاه پژو 2008 ثبت نامی را به مشتریان تحویل داده است و فقط 3 هزار دستگاه دیگر باقی مانده که آنها را به مشتریان تحویل خواهیم داد. وی در پایان خاطرنشان کرد ممکن است پس از پایان تعهدات و شروع تولید انبوه پژو 301 به داخلی‌سازی و تولید داخلی پژو 2008 بپردازیم.