سامسونگ گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس

دو گوشی سامسونگ گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس معرفی شدند

گوشی‌های سامسونگ گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس (Samsung Galaxy Note 10 & Galaxy Note 10 Plus) معرفی شدند. در ادامه با مشخصات فنی و قیمت آن‌ها آشنا شوید.

کمپانی سامسونگ امروز در رویداد Unpacked 2019 خود رسما از نسل جدید گوشی‌های متمرکز بر عملکردهای قلم هوشمند گلکسی نوت پرده برداری کرد. این نخستین باری است که سامسونگ دو نسخه از یک نسل گوشی‌های نوت را عرضه می‌کند؛ این دو عضو سامسونگ گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس نام دارند. همانطور که از نامشان پیداست٬ مدل پلاس تفاوت‌هایی نسبت به نسخه‌ی اصلی دارد و به طبع گران قیمت‌تر است. در ادامه بیشتر با این گوشی‌ها آشنا خواهیم شد.

جدول مشخصات فنی

اول از همه شما را بیشتر با جدول مشخصات فنی این دو گوشی آشنا می‌کنیم.

گلکسی نوت 10گلکسی نوت 10 پلاس
سیستم عاملاندروید 9 پای
Samsung One UI
اندروید 9 پای
Samsung One UI
نمایشگر6.3 اینچ
فول اچ دی پلاس
Dynamic AMOLED
+HDR10
6.8 اینچ
کواد اچ دی پلاس
Dynamic AMOLED
+HDR10
پردازندهاسنپدراگون 855 یا اگزینوس 9825اسنپدراگون 855 یا اگزینوس 9825
حافظه8 گیگ رم
256 گیگ حافظه
12 گیگ رم
256 یا 512 گیگ حافظه + پشتیبانی از میکرو اس دی
دوربین‌های اصلی12 مگاپیسلی اصلی (f/1.5 و f/2.4)
16 مگاپیسلی فوق عریض (f/2.2)
12 مگاپیکسلی تله فوتو (f/2.1)
12 مگاپیسلی اصلی (f/1.5 و f/2.4)
16 مگاپیسلی فوق عریض (f/2.2)
12 مگاپیکسلی تله فوتو (f/2.1)
سنسور وقت پرواز (ToF)
دوربین‌های سلفی10 مگاپیکسلی (f/2.2)10 مگاپیکسلی (f/2.2)
باتری3500 میلی‌آمپر ساعتی
شارژ 25 وات
4300 میلی‌آمپر ساعتی
شارژ 45 وات
ابعاد و وزن151x72x7.9 میلی‌متر
وزن 167
162.3×77.4×7.9 میلی‌متر
وزن 197
درگاهUSB-CUSB-C
اسکنر اثر انگشتدرون صفحهدرون صفحه
جک هدفونخیرخیر

نمایشگر

برخی تفاوت‌ها بین این دو نسخه وجود دارد٬ اما مهم‌ترین آن‌ها اندازه‌ی نمایشگرشان با وضوحی است که ارائه می‌کنند. گلکسی نوت 10 به یک نمایشگر 6.3 اینچی با وضوح +Full HD مجهز شده است٬ در حالی که مدل پلاس از نمایشگر بزرگ‌تر 6.8 اینچی با وضوح بیشتر +Quad HD بهره می‌برد. هر دو گوشی از یک پنل Dynamic AMOLED و استاندارد +HDR10 برخوردارند.

سامسونگ گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس

سامسونگ در گوشی‌های سری گلکسی اس 10 خود برای نخستین بار از یک حفره‌ی روی نمایشگر برای میزبانی از دوربین سلفی استفاده کرد. این حفره در سمت راست نمایشگر قرار داشت٬ اما حالا در خانواده نوت 10 این حفره به وسط صفحه آمده است تا بهره‌وری بیشتری از نمایشگر را ارائه کند. ضمنان برخلاف اس 10 پلاس که از دو دوربین سلفی میزبانی می‌کرد٬ در اینجا مدل پلاس هم یک دوربین سلفی را در اختیار دارد. حاشیه‌های سه طرف گوشی بسیار باریک هستند و دو لبه‌ی کناری آن خمیده است. در اینجا فقط یک چانه‌ی ضخیم‌تر زیر نمایشگر حضور دارد که البته آن هم همچنان باریک است.

سامسونگ گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس

مطابق انتظار٬ یک اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر گوشی گنجانده شده است که محدوده پوشش بیشتری از صفحه را در بر می‌گیرد. سامسونگ همچنین از سیستم صوتی صدای روی صفحه (SoD)‌ در گوشی‌های جدید خود استفاده کرده است. پیشتر در مورد این فناوری صحبت‌های فراوانی کرده‌ایم. در اینجا می‌توانید بیشتر در مورد این فناوری مطالعه کنید.

طراحی

سامسونگ این گوشی‌ها را مستطیلی‌تر از خانواده اس 10 که صیقلی‌تر هستند طراحی کرده است. کلیدهای تنظیم صدا و پاور در سمت چپ دیوایس قرار دارند٬ در حالی که اسلات سیم کارت و کارت میکرو اس دی در سمت راست قرار دارد. در زیر دیوایس نیز علاوه بر یک اسپیکر٬ می‌توان یک درگاه USB-C را مشاهده کرد. سامسونگ سرانجام در این گوشی‌ها جک هدفون را حذف کرده است٬ گرچه یک جک تبدیل را در داخل جعبه‌ی گوشی قرار داده است تا بتوانید از هدفون‌های معمولی خود نیز در این گوشی‌ها استفاده کنید. دکمه‌ی بیکسبی نیز از این گوشی حذف شده است.

مدل کوچک‌تر دارای ابعاد 151 در 72 در 7.9 میلی‌تر است و مدل بزرگ‌تر ابعادی برابر با 162.3 در 77.4 در 7.9 میلی‌متر دارد. وزن آن‌ها نیز به ترتیب 167 گرم و 197 گرم است.

سامسونگ گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس

سامسونگ تصمیم گرفته حالت جایگیری دوربین‌ها روی قاب پشتی را تغییر دهد و به جای افقی٬ آن‌ها را به صورت عمودی در سمت چپ قسمت بالایی قاب قرار دهد. سه دوربین در قاب پشتی این گوشی قرار دارد. سنسور اصلی آن 12 مگاپیسلی با دیافراگم متغیر دو حالته f/1.5 و f/2.4 است٬‌ در حالی که سنسور ثانویه 16 مگاپیکسلی فوق عریض با دیافراگم f/2.2 و یک سنسور 12 مگاپیکسلی تله فوتو دیگر با دیافراگم f/2.1 آن را همراهی می‌کنند. در مدل پلاس٬ علاوه بر این سه سنسور٬ یک سنسور زمان پرواز (ToF) نیز در کنار این دوربین‌ها قرار دارد که می‌تواند در تهیه‌ی عکس‌های پرتره‌ای با پس زمینه‌ی تار بهتر عمل کند.

سخت افزار و نرم افزار

در قلب تپنده‌ی دو گوشی جدید سامسونگ٬‌ تراشه‌ی اسنپدراگون 855 کوالکام یا اگزینوس 9825 سامسونگ (بسته به محل زندگی شما) قرار گرفته است. پردازنده مرکزی و پردازشگر گرافیکی این تراشه قوی‌تر از نسخه‌ی اصلی اسنپدراگون 855 است. هرچند گوشی‌های نوت لزوما محصولات گیمینگی نیستند٬ اما عملکرد آن‌ها بهبود پیدا کرده تا کاربرانی که به دنبال خرید یک تبلت با بهره‌وری بالا هستند٬ روی نوت 10 حساب ویژه‌ای باز کنند. در اینجا یک تفاوت عمده وجود دارد، هرچند حافظه‌ی هر دو مدل از نوع UFS 3.0‌ است، اما فضایه ذخیره سازی مدل پلاس را می‌توان با یک کارت میکرو اس دی افزایش داد، در حالی که چنین چیزی در مدل اصلی وجود ندارد.

دومین نسخه‌ی رابط کاربری جدید One UI سامسونگ با گوشی‌های جدید سری نوت همراه خواهد بود. شاید شما توقع تجهیز این گوشی‌ها به اندروید Q را داشتید٬ اما از آنجایی که گوگل آن را هنوز عرضه نکرده است٬ بنابراین گوشی‌های جدید سامسونگ در ابتدا با اندروید 9 پای عرضه می‌شوند و در آینده‌ای نزدیک با دریافت یک به‌روزرسانی٬ اندروید 10 را دریافت می‌کنند. حداکثر رم به کار رفته در دو نسخه 12 گیگابایتی است. فضای ذخیره سازی حداکثری آن‌ها نیز 512 گیگابایت خواهد بود.

سامسونگ گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس

یک باتری 3500 میلی‌آمپر ساعتی زیر قاب نسخه‌ی اصلی و یک باتری بزرگ‌تر 4300 میلی‌آمپر ساعتی زیر قاب مدل پلاس قرار دارد. علاوه بر ظرفیت٬ قدرت شارژ این دو باتری نیز متفاوت است. باتری مدل اصلی با سرعت 25 وات و مدل پلاس با سرعت 45 وات شارژ می‌شود. هر دو از فناوری شارژ بیسیم و شارژ معکوس نیز پشتیبانی می‌کنند که به لطف آن می‌توانید دیگر دیوایس‌های خود نظیر گلکسی واچ اکتیو 2 را نیز شارژ کنید.

دیگر بخش پیشرفت کرده در این گوشی‌ها، مهم‌ترین لوازم جانبی آن‌ها یعنی قلم هوشمند S Pen سامسونگ است. سامسونگ هر سال این قلم را به‌روز کرده و قابلیت‌های جدیدی را به آن می‌افزاید. به طور مثال پشتیبانی از بلوتوث را به قلم نوت 9 اضافه کرد و حالا امکان صدور فرمان به گوشی از طریق ژست‌های حرکتی و بدون نیاز به لمس نمایشگر را اضافه کرده است. یک قابلیت جذاب برای قلم اس پن، AR Doodle نام دارد. شما می‌توانید با استفاده از قلم خود روی هر سوژه‌ای که روی نمایشگر گوشی خود (حتی در حرکت است) چیزی بشکید. به طور مثال برای فردی که توسط دوربین گوشی شما شکار شده، یک سیبیل بگذارید. این سیبیل حتی در صورت حرکت سوژه، با وی حرکت خواهد کرد.

سامسونگ گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس

شما می‌توانید با قلم هوشمند S Pen جدید نوت 10 دوربین را از راه دور کنترل کنید. به طور مثال، با فشردن دکمه‌ی این قلم و بالا و پایین کردن آن، می‌توانید بین دوربین‌های پشتی و جلویی جابجا شوید. همین کار را می‌توانید برای افقی یا عمودی کردن دوربین نیز انجام دهید. اما آنچه جذاب‌تر شده، به‌روز شدن اپلیکیشن Notes است. بنابراین شما می‌توانید از نوشتن با دست‌خط خود خود لذت بیشتری ببرید. یک قابلیت تشخیص دست خط جدید به این برنامه اضافه شده که نوشته‌های نامفهوم شما را شناسایی کرده و آن‌ها را به نوشته‌های چاپی تبدیل می‌کند. سپس می‌توانید آن را در فرمت‌های مختلفی نظیر مایکروسافت ورد، برای دوستان خود ارسال کنید.

و اما باید به حذف جک 3.5 میلی‌متری هدفون از روی دو گوشی جدید سری نوت سامسونگ اشاره کرد. این شرکت سرانجام به جمع حذف کنندگان جک هدفون پیوست و تصمیم گرفت یک جفت هدفون USB-C را در جعبه‌ی این گوشی قرار دهد تا به گفته‌ی خود تجربه‌ی صوتی بهتری را در اختیار آن‌ها قرار دهد. البته نگران نباشید٬ یک ماژول تبدیل USB-C به جک هدفون نیز در داخل جعبه دیوایس قرار دارد تا بتوانید همچنان از هدفون قدیمی خود نیز استفاده کنید.

گوشی سامسونگ گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

ماژول تبدیل USB-C به جک هدفون

قیمت

گوشی‌های سری نوت سامسونگ هر ساله با افزایش قیمت همراه هستند. به طور مثال نوت 7 با قیمت 834 دلار٬ نوت 8 با قیمت 930 دلار و نوت 9 نیز با قیمت 1000 دلار عرضه شدند. اما به نظر می‌رسد سامسونگ نسخه‌ی اصلی نوت 10 را بدون تغییر قیمت نسبت به نسل پیش عرضه کند. هرچند قیمت نسخه‌ی پلاس 150 دلار گران‌تر خواهد بود که با توجه امکانات بیشتر و یک دوربین اضافه‌تر در پشت٬ توجیح‌پذیر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. دوست عزیزی که اینو نوشتی :/
    نوت ۱۰ و ۱۰+ با اسنپدراگون ۸۵۵ میان نه پلاسش:/
    دانگلم تو باکسش نیست:/
    خیلی ممنون ازین مقاله •_•

  2. نوت 10پلاس به نظرم به خاطر نمایشگر بزرگ جذاب تر از نوت 10هست و خوراک فیلم و بازی هست گوشیه خوب و شیکی هست مبارک طرفداراش باشه شب خوش