خرید و فروش بیت کوین

خرید و فروش بیت کوین از نظر شرعی چه حکمی دارد؟

آیت‌الله هادوی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه گفت خرید و فروش بیت کوین در سامانه ارزهای دیجیتالی و همچنین استخراج آن از لحاظ شرعی ممنوع است.

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه در خصوص فعالیت در زمینه بیت کوین و حکم شرعی خرید و فروش بیت کوین عنوان کرد بعد از جلسه‌های زیادی که به صورت کارشناسی در مورد بیت کوین انجام شد و دیدگاه‌های مختلف این موضوع را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که بیت کوین از نظر آسانی نقل و انتقال و ارزان بودن آن و توهم ناشناخته بودن طرفین معاملات و گمان عدم تسلط کشور یا سامان بر آن دارای مالیت و ارزش عقلایی است.

ممنوعیت خرید و فروش بیت کوین از لحاظ شرعی

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد:

از لحاظ شناخته شدن دو طرف معامله و کنترل تمام معاملات و ثبت آنها توسط پروتکل بیت کوین که طبق تکنولوژی بلاک چین انجام می‌شود و احتمال تسلط استکبار جهانی به خصوص NSA در آمریکا بر این پروتکل وجود دارد و همچنین احتمال اینکه اکثریت سکه‌های بیت کوین در اختیار آنها باشد و با توجه به اینکه امکان شناختن تمام معاملات پنهان و روش‌های انتقال پول و دور زدن تحریم‌هایی که از این ابزار در آنها استفاده می‌شود، بیت کوین فاقد ارزش و مالیت شرعی است. از این رو ورود در سامانه این ارز دیجیتالی برای خرید رمزارز یا انجام نقل و انتقال آن و همچنین هر نوع فعالیتی در زمینه ماینینگ یا استخراج آن از لحاظ شرعی ممنوع است.

آیت الله مهدی هادوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد اگر فردی به شکل قهری از طریقی مانند ارث به مالکیت بیت کوین رسید، باید در اولین فرصت آن را به ارز یا کالا دیگری تبدیل کند و این تبدیل نباید با انتقال بیت کوین به یک مسلمان یا خروج این دارایی از محدوده دارایی‌های امت اسلامی انجام شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. یه چی میگم شاید ثبت نشه که اگه نشه هم مهم نیس.
    وقتی مملکتو از کراواتیا بگیری بده به چادریا همین میشه دیگه.هر کسی یه فتوایی میده حودشم اسمشو میزاره حرف حق!
    خودتون این همه واردات میکنید از چین میدونین چینیا پولشون از کجا میارن ؟ پس این چیه حلاله
    خودتون صادرات پسته یا فرش یا جنس صادر میکنین میدونین تو مملکت از 100% فقط 50 درصد میتونن بخورن یا روش راه برن چون قدرت خریدشون ندارن این حلاله یا حرومه؟
    آلمان bmw فلوکس مرسدس پورشه میسازه برای خودشون نصفه ولی برای اکثر کشورها نرخ قیمتش جهانیه (بعد میگیم آلمان فاشیسته یا کمونیسته)
    واقعا باید تاسف خورد.
    وقتی این مقالرو خودم یاد حرف معروف دکتر شریعتی افتادم که همه هم میدونین چیه.

  2. What The Faz
    Mr Mehdi Hadavie Tehrani
    :))

  3. ایشون با چه منطقی این حرف ها رو زده؟؟ مگ وکیل خداست که داره هرچی به نفع خودشونه رو برای مردم حرام میکنن یه مشت جماعت دست تو دماغ بی عقل حرف های اینا رو باور میکنه اصلا من میگم چون ریال دست تو دست میشه و معلوم نیست از چه جایی اومده شاید ازجای حرام اومده پس ریال حرامه مگ نظر من با این اقا فرقی داره؟ بعدشم من به اون طرفی که باهام معامله میکنه چکاردارم که پولو از کجا آورده من باید کارم حلال باشه نه پول اون اصلا یه مثال بزنم کشور چین گوشت خوک و و هرچی که اسلام میگه حرامه رو به مشور های دگ صادر میکنه و درقبالش دلار میگیره بعد همونو به جمهوری اسلامی ایران میده و ازش نفت میخره خب اگ حرف این اقا و امسالشان درست است پس بهشون نفت میفرو‌ن و همون دلارو میگرن؟؟؟

  4. جناب دانیال ؟
    اگر از یکی از ارگان های اداری کشور حقوق ماهیانه دریافت میکنید ،
    مطمعن هستید که ،اون پول حرامه یا حلال ؟
    در بیش از ۶۰ درصد کشورها کلیه اجناس تجاری ، خوراکی ، و کلیه مواردی که با زندگی روزمره در ارتباط هست ، بسیار نزدیک به ارزش واقعیه خود اجناس هس (نزدیک) ،
    جناب دانیال ؟ احتمالا از نظر شرعی براتون زیاد مسعله مهم نبوده این حرفو میزنید
    مفهوم ظلم اون کسی که بهت شرع رو یاد داد دقیق تر بپرس بگه برات
    یک ظلم داریم ، بر دیگری ظلم کنی …حرام
    یک ظلم داریم ،بر خودت ظلم کنی …حرام
    اولی که مشخصه
    اما دومی ؛
    تویی که میری بیرون 150 میدی گوشششت ، قبول ظلمه ….
    تویی که نشستی برای گوشیه 1000 دلاری خواب 15000 هزار دلاری میبینی ، قبوله ظلمه …
    کلیه ساکنین کشور عزیزمون بدونن که
    قبول ظلم ،از نظر شرعی ،بزرگترین گناهه کبیرس …
    حالا اهالی
    فرض کنید صب که از خواب بیدار میشیم ،
    پامونو میزاریم بیرون ،
    برای ادامس میدیم 4 تومن ، ….! فاکتور بقیه جریانات تا ساعت 10 شب فقط دست خداست ….
    اون کسی که حکم شرعی نوشت
    چند صد سال توانایی فلسفه حلال حرام رو باید ، اول خودشو با خداش صاف کنه ، بعد اگه تونس جوابی برای اونایی که فلسفه حکم شرع رو خلق کرده بود رو با ظرافت کاااامل پس بده ،
    حلال حروم فلسفه ریشه ایی داره برادر
    مدیر عامل گوگل ، مایکروسافت ، امازون
    بشین اونارو حساب کن ،
    اگه یادت موند
    یه یادی هم از افراد ساکنین افریقا و ایران و بقیه کشورا کن ….
    راستی
    یادت باشه
    حکم شرع رو شاید ،مدیر عامل امازون قشنگ تر برات توضیح بده ،
    حکم دست بزرگان است ،نه …..

  5. چون خودشون نمیتونن استخراجش کنن این چیزارو میگن

  6. حرفاشون بر چه پایه و اساسیه؟؟؟؟؟؟من که باور ندارم هرچی که اینا میگنو

  7. اسلام براساس گمان این چیزا نیست ک اینا تا چیزی میشه میگن امکان داره شرعی نباشه ممنوعش میکنن

  8. این اقا گفته احتمال داره خوب باشه بنده هم میگم احتمال داره این طور نباشه
    اگر بر اساس احتمالات این اقا نظر شرعی داده پس احتمال داره نظرش درست نباشه.اسلام بر اساس احتمالات بنا نشده بر اساس اعتقاد و یقین بنا شده

  9. تسلط امریکا؟؟؟؟خداوکیلی اینا فازشون چیه؟چی میزنن و میان این حرفا رو میزنن؟

  10. از طرفی درست میگه که خب مورد معمله معلوم نیست طرفین هم معلوم نیست درواقع در شرع اسلام میگه شما کالایی رو میخوایی به کسی بفروشی باید بدونی اون پولی که در قبالش بهت میده حلال هست یا نه منتها اینا قوانین برای اون زمان دور دسته که دیگه الان کاربرد نداره خدایش باید بروز بشیم البته ما که میگیم دولت اسلامیی هستیم پس چرا دولت خودش برای دور زدن تحریم ها از بیت کویین دره استفاده.

    • چی میگی داداش. الان اموال مورد نیاز داخل با چه ارزی خرید و فروش میشه؟ مگه بخش عظیمی از این پول دلار نیس؟ دلار مال کجاس؟ اگه اینجوری باشه که تمام محصولات وارد شده حرام میشه. در زمانی درسته این حرف که شما محصولی رو بخری که ندونی محل استحصالش کجاس. این ارزه و با محصول فرق داره. اون پول در گردشه و شما محل استحصال پولی که الان در دستته نمیدونی کجاس حتی ریال خودمون. شاید همین پولی که توی جیبته قبلش از جیب یه مواد فروش در اومده باشه. اگه اینجوریه تمام پولای جیبتو صدقه بده بره.