آرین موتور

آرین موتور برای خودروی میتسوبیشی تحویل داده شده همچنان پول طلب می‌کند!

شرکت آرین موتور به عنوان نماینده میتسوبیشی موتورز ژاپن در ایران برای خودورهایی که به مشتریان تحویل داده نیز همچنان طلب پول می‌کند!

گویا داستان شرکت‌های وارد کننده خودرو و ظلمی که به خریداران روا می‌کنند تمامی ندارد. چندی پیش گزارشی داشتیم از این که آرین موتور تحویل خودروهای میتسوبیشی اوتلندر که در سال 1397 با قیمت «قطعی» فروخته شده بودند را منوط به دریافت وجه مازاد کرد، اما به تازگی خبر دیگری از زبان خریدارن به گوش می‌رسد مبنی بر طلب کردن وجه مازاد برای خودروهایی که این شرکت به خریداران تحویل داده است!

یکی از خریدران خودروهای میتسوبیشی در تماس با ما اعلام کرد که در سال 1397 اقدام به «پیش خرید» یک دستگاه خودروی میتسوبیشی میراژ 2018 با قیمت حدودی 125 میلیون تومان از شرکت آرین موتور کرد. با وجود اینکه دعوتنامه تکمیل وجه نهایی نیز در تابستان 97 برای خریداران صادر و آن‌ها نیز مبلغ نهایی را پرداخت کردند، اما خودرویی به آن‌ها تحویل داده نشد.

پس از گذشت یک سال به تازگی طی دو هفته اخیر، شرکت مجددا از آن‌ها طلب مبلغی در حدود صد و پنج میلیون تومان کرد و در نهایت مشتریان با تاخیر یک ساله به خودروهایی که بیش از یک سال زیر آفتاب و باران بودند رسیدند. ناگفته نماند آقای عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا در رابطه با پرونده رامک خودرو برای خودروهای سانگ یانگ تیوولی اظهار داشتند که «پیش خرید خودرو» و «تکمیل وجه» آن،‌ مانند قرارداد قطعی است و مشتریان نباید پولی مازاد بپردازند.

و اما این مشتریان ضمن اینکه از شرکت بابت دیرکرد در تحویل خودرو خسارت دریافت نکردند، بلکه بایستی رضایت نامه محضری مبنی بر عدم شکایت از آرین موتور بابت دریافت مبلغ مابه‌تفاوت و عدم درخواست خسارت بابت دیرکرد در تحویل خودرو نیز امضا می‌کردند! شاید این اقدام سوالی را ذهن پدید آورد که اگر عدم تحویل خودورها در موعد مقرر و طلب مبلغ بیشتر در راستای «تصمیمات دولت و بخشنامه‌های بانک مرکزی» بوده و از نظر قانون نیازی به پرداخت خسارت دیرکرد از سوی آرین موتور به خریداران نیست، پس چرا شرکت خواهان دریافت رضایت نامه کتبی و محضری از خریداران است؟

آرین موتور

و اما نکته جالب توجه اینجاست که به گفته خریداران، آرین موتور به تازگی طی تماس با آن‌ها که خودورهای میراژ را تحویل گرفته‌اند اعلام کرده که به دلیل اشتباه در محاسبه هزینه مابه‌تفاوت، همچنان خواهان دریافت چند میلیون تومان دیگر از آنان هستند!

تا به اینجا عدم توانایی دولت دوازدهم و بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز و عوض شدن یک شبه تصمیماتشان، عدم نظارت یا ناتوانی نهادهای مربوطه همگی دست به دست یکدیگر داده تا دود همه چیز به چشم خریداران رود و شرکت‌ها نیز آنطور که می‌خواهد مشتریان را بازیچه خود کرده‌اند.

به عبارتی ناکارمدی دستگاه‌های ذیربط سبب بروز نابسامانی شدید در بازار خودرو شده و متقاضیان واقعی یا بایستی خودورهای بی کیفیت داخلی و چینی را خریداری کرده و یا برای خرید خودروی وارداتی نیز تن به قیمت‌های گزاف و کاذب دلالان بدهند و یا اقدام به خرید خودرو از نمایندگی‌های رسمی کنند که در آن صورت نیز پول و وقتشان به گروگان گرفته شده و بایستی مدام مبالغی را به شرکت‌ها بپردازند.

امیدواریم نهادها و مسئولین مربوطه هرچه زودتر به خود آمده و با اقدامات عملی موثر و نه اظهار بیانیه و مصاحبه، شرایط بازار خودرو را در اسرع وقت بهبود دهند و با قطع شدن دست دلالان،‌ خریداران واقعی ناچار به پرداخت مبالغ هنگفت و غیرحقیقی برای خرید یک خودروی با کیفیت نباشند.

لازم به ذکر است که گجت نیوز این حق را برای شرکت آرین موتور قائل خواهد شد که پاسخ خود به این مشکل را برای ما ارسال نماید.