درآمد ماینینگ بیت کوین

درآمد ماینینگ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ایران چقدر است؟

درآمد ماینینگ بیت کوین بسته به سیستم کامپیوتری در اختیار و همچنین هزینه برق در محل زندگی خود متفاوت خواهد بود. در این مطلب به ارزیابی درآمد استخراج بیت کوین در ایران می‌پردازیم.

شنیدن ارزش بالای 10 هزار دلاری هر واحد بیت کوین، هر فردی را به وسوسه انداخته و وی را به ورود به دنیای ارزهای دیجیتالی تشویق می‌کند. البته بین کوین یکی از چند صد ارز الکترونیکی موجود است، اما به عنوان محبوب‌ترین پول دیجیتال، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل در این مطلب درآمد ماینینگ بیت کوین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

درآمد استخراج بیت کوین بسته به سیستم کامپیوتری که به این منظور اختصاص داده‌ایم متفاوت خواهد بود. نکته بسیار مهم دیگر، هزینه برق در محل زندگی خود است. همانطور که در مطالب قبلی به آن اشاره کردیم، برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال و شروع استخراج بیت کوین، باید یک ریگ ماینینگ یا فارم ماینینگ ایجاد کرد.

منظور از ریگ ماینینگ، هر سیستم کامپیوتری است که به منظور استخراج یک ارز دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌دهید. این سیستم می‌تواند یک ASIC مخصوص ماینینگ یا یک سیستم کامپیوتری دسکتاپ یا حتی لپ تاپ باشد. با این حال، بر اساس تحلیل‌هایی که در مطالب قبلی داشتیم، امروز بدون استفاده از یک ASIC مخصوص ماینینگ، شانسی برای استخراج بیت کوین نخواهیم داشت. در نتیجه ریگ ماینینگ را یک ASIC تلقی می‌کنیم. به طور کلی، یک ASIC کامپیوتری تک منظوره برای یک هدف خاص است و در دنیای پول‌های دیجیتالی، این کامپیوترها برای ماینینگ سفاشی‌سازی و بهینه‌سازی شده‌اند.

درآمد ماینینگ بیت کوین

روش دیگر که سبب افزایش شدید درآمد ماینینگ بیت کوین خواهد شد، ایجاد یک فارم ماینینگ است. وقتی بیش از یک ASIC را برای ماین کردن کنار یکدیگر قرار بدهید، یک فارم ماینینگ یا همان مزرعه ماینینگ ایجاد کرده‌اید. در واقعیت، یک مزرعه، سوله یا انباری بزرگ است که صدها یا شاید هزاران ASIC درونش قرار گرفته است. به طور واضح، همانند هر حوزه کاری دیگر، هر چه سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، درآمد ماینینگ بیت کوین نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

با این حال، در این مطلب، به بررسی درآمد ماینینگ بیت کوین حین استفاده از ریگ ماینینگ می‌پردازیم، چرا که ایجاد فارم ماینینگ از عهده کاربران عادی خارج بوده و با در نظر گرفتن قیمت کامپیوترهای مخصوص ماینینگ امروزی فقط برای افراد میلیاردر امکان‌پذیر است!

درآمد ماینینگ بیت کوین در ایران

انت ماینر متداول‌ترین دستگاهی است که برای ماینینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که گفتیم، امروز استخراج ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت کوین، دیگر با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری عادی امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل حتما باید یک ASIC مخصوص به این کار خریداری کنیم. حال انت ماینر، نام برندی از سخت افزارهای ASIC مخصوص استخراج بیت کوین به شمار می‌‌رود. اکنون، انت ماینر اس 9 یکی از بهترین دستگاه‌ها برای ماین کردن بیت کوین است. برای بررسی درآمد ماینینگ بیت کوین به توان و برق مصرفی توسط آن استناد می‌کنیم.

قیمتی کنونی انت ماینر اس 9 در بازار ایران بسته به مدل آن از 20 تا 40 میلیون تومان متفاوت است. اگر این دستگاه را به صورت شبانه‌روزی روشن نگه دارید، در یک سال به طور متوسط 0.85 بیت کوین ماین می‌کند. در نظر داشته باشید با گذر زمان، میزان پول دیجیتالی استخراج شده در یک بازه زمانی مشخص کاهش پیدا می‌کند، چرا که بیشتر و بیشتر به سقف 21 میلیون بیت کوین در نظر گرفته شده برای شبکه مربوط به این ارز الکترونیک نزدیک می‌شویم. در نتیجه میزان درآمد ماینینگ بیت کوین همواره یکسان نیست.

درآمد ماینینگ بیت کوین

قیمت یک دستگاه انت ماینر در همه جای دنیا (با در نظر گرفتن قیمت به دلار) یکسان است، به همین دلیل محاسبه درآمد ماینینگ بیت کوین در گرو هزینه برق در محل زندگی شما قرار دارد. این درآمد کشور به کشور و برخی مواقع شهر به شهر متفاوت است. به طور طبیعی، هر چه ارزش پول یک کشور پایین‌تر باشد، درآمد استخراج بیت کوین در آنجا بیشتر خواهد بود، چرا که هزینه برق در آنجا به نسبت دلار پایین است.

درآمد استخراج بیت کوین در ایران

انت ماینر در هر سال 0.85 بیت کوین استخراج می‌کند. با در نظر گرفتن قیمت بیت کوین و همچنین قیمت دلار در روز نوشتن این مقاله (بیست و سوم مرداد)، که به ترتیب برابر 10500 دلار و 12000 تومان است، به اعداد جالبی می‌رسیم. با خرید یک انت ماینر، در هر سال حدود 8900 دلار معادل 106 میلیون تومان به دست خواهید آورد. در نظر داشته باشید این درآمد ماینینگ بیت کوین در حالتی کسب خواهد شد که انت ماینر خود در طول یک سال، هرگز خاموش نکرده و آن را به صورت شبانه‌روزی، در هر هفت روز هفته، روشن نگه دارید.

نباید از شنیدن این اعداد و ارقام زیاد خوشحال شد. انت ماینر را یک مرتبه خریداری کرده و تا پایان عمرش از آن استفاده خواهید کرد، اما هزینه برق، به صورت دائمی محاسبه می‌شود. یک انت ماینر، طی یک سال استخراج 0.85 بیت کوین، 15 هزار کیلووات برق مصرف می‌کند! به طور ساده‌تر، میزان مصرف برق یک انت ماینر با دو یخچال فریزر و یک تلویزیون برابری می‌کند! به همین دلیل میزان مصرف برق دستگاه های ماینینگ را معضلی اساسی عنوان کردیم.

هزینه برق در ایران

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا سال گذشته به نقل از انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر منتشر کرد، متوسط قیمت تمام شده برای هر کیلووات برق بعد از حذف یارانه‌های سوخت و احتساب هزینه‌های زیست محیطی برابر 720 تومان است. با حساب کردن یارانه تعلق گرفته توسط دولت، به اعداد پایین‌تری می‌رسیم.

قیمت برق کشور به کشور و منطقه به منطقه متفاوت است. به عنوان نمونه، در خرداد امسال، متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق در مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم 227 تومان بوده است. این میزان در ماه‌های گرم سال در مناطق گرمسیر به 192 تومان رسید. البته نباید فراموش کرد خانواده‌ها در صورت صرفه‌جویی، مشمول تخفیف خواهند شد، اما این موضوع درباره کاربری که تصمیم به بیت کوین ماینینگ گرفته است صدق نمی‌کند. برای این دسته کاربران، تعرفه برق به صورت پلکانی افزایش پیدا کرده و در نهایت ممکن است به رقمی وحشتناک برسد. البته قیمت بالای 100 میلیون تومانی هر بیت کوین سبب می‌شود این کاربر از پس هر هزینه‌ای بر بیاید! در صورتی که مرز مصرف برق 600 کیلووات بر ساعت در هر ماه را رد کنید، هزینه برق شما به ازای هر کیلووات برابر 360 تومان محاسبه خواهد شد.

درآمد ماینینگ بیت کوین

با ضرب کردن این قیمت در 15 هزار کیلووات ساعت مصرف شده توسط انت ماینر، به رقم 5 میلیون و 500 هزار تومان می‌رسیم! این موضوع نشان می‌دهد چرا علاوه بر ایرانی‌ها، کاربران خارجی زیادی نیز به سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال داخل خاک ایران علاقه‌مند شده‌‌اند. بر اساس یکی از مطالب قبلی، در کشور آمریکا، به ازای هر بیت کوین استخراج شده با استفاده از یک انت ماینر، باید بین 600 الی 1800 دلار پول برق پرداخت کنید. این در حالی است که با در نظر گرفتن نرخ دلار در ایران، این هزینه در کشورمان کمتر از 500 دلار است.

این خرج و مخارج، در حالت ایده‌آل و بر اساس محاسبات ما است. در واقعیت، هزینه استخراج هر بیت کوین در ایران بسیار بیشتر از اعداد و ارقام یاد شده در بالا است. نباید هزینه مربوط به تجهیز و نگهداری از انت ماینر را فراموش کرد. مطمئنا سیستم کامپیوتری که به صورت شبانه‌روزی روشن بوده و متحمل فشار بسیاری زیادی است، زودتر از حد انتظار از سرویس‌دهی خارج شده یا نیازمند تعمیر می‌شود.

اگرچه با در نظر گرفتن قیمت برق در ایران، به ظاهر اینجا مکانی سودآور برای راه‌اندازی ریگ ماینینگ و مخصوصا فارم ماینینگ است، اما کشورهای دیگری بالاتر از ایران قرار دارند. بر اساس تحقیق شرکت Elite Fixtures، در حال حاضر، با فعالیت در ونزوئلا، بیشترین درآمد ماینینگ بیت کوین را خواهید داشت. ترینیداد و توباگو پشت سر ونزوئلا قرار می‌گیرد. بعد از آن‌ها، ازبکستان قرار دارد.

نباید یارانه تعلق گرفته به برق در ایران را فراموش کرد. با احتساب یارانه دولت، تولید یک واحد بیت کوین در ایران، 38 میلیون تومان برق مصرف می‌کند! این موضوع نشان می‌دهد استفاده از برق یارانه‌ای برای استخراج بیت کوین، چه لطمه‌ای به اقتصاد کشور وارد می‌کند؛ برق یارانه‌ای در بطن ماجرا، برای کمک به رشد صنایع در نظر گرفته شده است،

بر اساس ارزیابی‌های Elite Fixtures، در ایران، استخراخ هر واحد بیت کوین، 3200 دلار برابر 38 میلیون تومان هزینه روی دست کاربر می‌گذارد. این در حالی است که هر واحد بیت کوین، در روز بیست و سوم مرداد، 125 میلون تومان قیمت دارد.

نکته بسیار مهمی را نباید فراموش کرد. یک انت ماینر، در صورتی که بتواند یک بلاک برای حل کردن پیدا کند، با پردازش روی آن، در یک سال 0.85 بیت کوین کسب خواهد کرد. در حالتی که خارج از یک استخر ماینینگ فعالیت می‌کنید، حداقل در شبکه بیت کوین، شانس پیدا کردن یک بلاک بسیار پایین است، چرا که یک سری فارم ماینینگ و ماینینگ پول، بالا دست شما قرار داشته و به کاربری با یک انت ماینر ساده امان نمی‌دهند! بعید نیست برای یافتن یک بلاک و در ادامه شروع کار روی آن، مجببور به شش ماه انتظار باشید! به همین دلیل محاسبات انجام شده در بالا را در حالت ایده‌آل عنوان کردیم. در ادامه، هزینه ماین کردن بیت کوین در دیگر کشورهای دنیا را مشاهده خواهید کرد.

درآمد ماینینگ بیت کوین

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. سلاموقت بخیرخواستم ازنویسنده اینمطلب محاسبه درآمد استخراج خواهش کنم که قبل از نگارش این گونه مطالب کمی تحقیق وبررسی بدنیست شماعزیزان اهل رسانه چنان بزرگ نمایی کردیدکه مسولین ماکه هیچ وقت زحمت تحقیق به خودشان نمیدهند ازهول حلیم بیفتن توی دیگ دوست عزیز درحال حاضر با سرمایه گذاری ۱۲ ۱۳میلیون تومان ودستگاهی باقدرت ۱۴تراهش روزانه ۳۲۰۰۰ساتوشی استخراج ودربرابر حدود ۳دلار پاداش دریافت میشه که باکسر کارمزد استخر ماینروصرافی حدودا ۳۰ تا۳۵هزار در روز وماهیانه حدود یک میلیون درآمد داره که بابرق تعرفه سایرمصارف ویا برق خانگی تصاعدی حدود۲۵۰تا۳۰۰ هزینه برق میشه ودرماه هردستگاه ۷۰۰تا۸۰۰هزارتومان سود ودرامد دارد به تناسب بالارفتن تراهش مبلغ سرمایه گذاری یشتر ازطرفی برق نصرفی بیشتر ودر نهابت درآمد هر دستگاه همینه ویکسال که فرمودید استخراج یک واحد بیت کوین عنایت بفرمایید که هرواخد ۱۰۰میلیون ساتوشی بوده وبایک دستگاه ۱۴تراو۱۳میلیون سرمایه۳۰۵۰شبانه روز حدود ۸سال بیستر وقت صرف میشه تا ۱۲۰میلیون به دست بیاد خواهس میکنم واقعیت هارو بنویسید ویا بپرسید که درست اطلاع رسانی کنید باتشکر

  2. ولی به نظر من وقتی یه راه مناسب برای ثروت مند شدن کشوره چرا ک ن

  3. واقعا بخاطر ارزان بودن پول برق نسبت به دلار همه کشورا امدن توی ایران دارن تولید میکنن