مصرف برق ماینرهای بیت کوین

چرا مصرف برق ماینرهای بیت کوین بالاست؟

مصرف برق ماینرهای بیت کوین زیاد است، به همین دلیل ماینینگ با وجود درآمد بالا، هزینه‌های جانبی زیادی نیز دارد. اما علت بالا بودن مصرف برق ماینر بیت کوین یا همان ASIC چیست؟

افزایش قیمت هر بیت کوین به بیش از 10 هزار دلار سبب شده افراد زیادی به بیت کوین ماینینگ رو بیاورند. عطش کاربران ایرانی برای استخراج انواع ارز الکترونیک مخصوصا بیت کوین به مراتب بیشتر است، چرا که طی یک سال اخیر، ارزش پول ملی به شدت در برابر دلار افت کرده و اکنون هر واحد از این پول مجازی، ارزش بسیار بالایی دارد؛ با در نظر گرفتن قیمت دلار و بیت کوین در حال حاضر، هر واحد این پول الکترونیکی در ایران، حدود 125 میلیون تومان قیمت دارد.

دلیل عدم توانایی همه کاربران برای فعالیت در دنیای ارزهای دیجیتال مخصوصا برای استخراج بیت کوین، گران قیمت بودن سیستم‌های کامپیوتری مخصوص این کار و از طرفی مصرف برق بالای آن‌ها است. به عبارتی اگرچه ماینینگ درآمد خوبی دارد، اما با کم کردن هزینه‌های جاری بابت استخراج یک واحد پولی، سود حاصل، آن چنان که تصور می‌کنید فضایی نیست.

مصرف برق ماینرهای بیت کوین

بالا بودن مصرف برق ماینرهای بیت کوین یکی از چالش‌های پیش رو است. البته کاربری که از استخراج هر واحد بیت کوین بیش از 10 هزار دلار پول به دست آورده، از پرداخت 2 هزار دلار یا بیشتر بابت قبض برق قطعا گله‌ای ندارد، اما مصرف برق ماینرهای بیت کوین رفته رفته سبب نگرانی متخصصان حوزه انرژی‌ شده است. بر اساس ارزیابی‌ها، فقط با در نظر گرفتن مصرف برق ماینرهای بیت کوین (نه سایر چند صد ارز الکترونیکی دیگر)، به رقمی برابر مصرف برق کل کشور ایرلند می‌رسیم!

میزان برق مصرف شده به منظور ماین کردن یک بیت کوین برابر 2.25 گیگاوات است. طی یک سال، تمامی ماینرهای شبکه بیت کوین، 20 هزار گیگاوات ساعت برق مصرف می‌کنند. کشوری همچون ایرلند با حدود 4.8 میلیون نفر جمعیت، در یک سال همین میزان مصرف برق دارد! نگرانی از بابت بالا بودن مصرف برق ماینرهای بیت کوین از وقتی جدی شد که روز به روز افراد بیشتری فعالیت خود را زمینه ارزهای دیجیتال آغاز کرده و یک نود به شبکه بیت کوین یا دیگر پول‌های مجازی اضافه می‌کنند. بر اساس ارزیابی‌ها، طی یک سال گذشته، مصرف برق ماینرهای بیت کوین پنج برابر شده که از افزایش تعداد دستگاه‌های استخراج‌کننده خبر می‌دهد.

میزان مصرف برق ماینرهای بیت کوین

در حال حاضر منظور از ماینر بیت کوین، کامپیوترهای مخصوصی (ASIC) است که به این منظور سفارشی‌سازی شده‌اند. در حال حاضر، استخراج بیت کوین و همچنین اغلب ارزهای دیچیتال محبوب، با استفاده از کامپیوترهای عادی یا حتی یک ریگ کارت گرافیک به هیچ عنوان کاربردی و درآمدزا نیست، به همین دلیل در بررسی میزان مصرف برق ماینرهای بیت کوین ASICها را مد نظر قرار می‌دهیم.

مصرف برق ماینرهای بیت کوین

روی هم رفته، بسته به ریگ ماینینگ مورد استفاده، مصرف برق متفاوت خواهد بود. در این مطلب برای رسیدن به رقمی مشخص، یکی از پراستفاده‌ترین ASICهای بیت کوین یعنی انت ماینر اس 9 را مورد بررسی قرار می‌دهیم. یک انت ماینر اس 9، به اندازه دو یخچال فریزر و یک تلویزیون معادل 1.5 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. به همین دلیل روشن نگه داشتن دائمی آن که جزو الزامات استخراج بیت کوین است، سبب بالا رفتن مبلغ قبض برق به شکلی نجومی خواهد شد.

میزان مصرف برق یک انت ماینر یا در کل هر نوع ASIC مخصوص استخراج ارز دیجیتال ثابت است. حال هر چه مبلغ برق در یک کشور پایین‌تر باشد، سودآوری حاصل از ماین کردن بیت کوین در آنجا بیشتر خواهد بود. به عنوان نمونه می‌توان به کشوری همچون ایران اشاره کرد که به خاطر تعلق گرفتن یارانه به برق مصرفی در آن، تبدیل به محلی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه ارز دیجیتال شده است. متاسفانه ایده‌آل بودن این وضعیت از نقطه نظر فعالان پول‌های مجازی بیان می‌شود و از دیدگاه اقتصاد کشور، استفاده از برق یارانه‌ای برای تولید یک پول مجازی، چیزی جز ضرر در پی ندارد.

دلیل بالا بودن مصرف برق ماینرهای بیت کوین

شبکه‌ پول‌های مجازی مبتنی بر فناوری بلاک چین همچون بیت کوین، به صورت عمدی پیچیده طراحی شده‌اند تا به این وسیله امنیت آن‌ها افزایش پیدا کرده و از کلاهبرداری و سو استفاده جلوگیری شود. الگوریتم POW به عنوان پایه شبکه بیت کوین، بسیار پیچیده بوده و ماینرها را مجبور به حل مسائل ریاضی پیچیده می‌کند. این مسائل به اندازه‌ای پیچیده هستند که امکان حل کردنشان به صورت مستقیم وجود نداشته و جواب، بر اساس تکنیک‌های سعی و خطا مشخص می‌شود.

مصرف برق ماینرهای بیت کوین

به طور طبیعی، تنها یک کامپیوتر مجهز به سخت افزارهایی قدرتمند و توان پردازشی بالا از پس اجرای چنین الگوریتمی برمی‌آید. چنین سیستمی، مصرف برق بالایی دارد. به عبارتی ساختار پیچیده شبکه بیت کوین، به نودهایی با توان پردازشی بسیار بالا نیازمند است. حال این کامپیوترها، به خاطر داشتن توان پردازشی بسیار بالا و از طرفی اجبار برای باقی ماندن در حالت اجرا به صورت شبانه‌روزی در هفت روز هفته، مصرف برق خیلی زیادی دارند.

مصرف برق ماینرهای بیت کوین در ایران

هدف از تعلق گرفتن یارانه به برق در ایران، کمک به صنایع و کارخانه‌های داخلی است، اما متاسفانه عده‌ای از این فرصت سو استفاده می‌کنند. بعد از افزایش بی‌سابقه قیمت ارز در کشور، افراد زیادی اقدام به راه‌اندازی ریگ ماینینگ و مخصوصا فارم ماینینگ کردند.

مصرف برق ماینرهای بیت کوین

بر اساس ارزیابی متخصصان داخلی، برق مصرف شده برای استخراج هر واحد بیت کوین در ایران، معادل مصرف برق سالیانه 24 خانه است! به عبارتی دیگر می‌توان با در نظر گرفتن خانه‌ای در شهر تهران، برق مورد نیاز به منظور ماین کردن یک بیت کوین را برابر مصرف برق 24 سال آن دانست. از طرفی به هر کیلووات ساعت برق، 500 تومان یارانه تعلق می‌گیرد. با یک سری محاسبه، به رقم 38 میلیون تومانی مربوط به برق مصرف شده برای استخراج هر واحد بیت کوین می‌رسیم.

با در نظر گرفتن یارانه، این مبلغ به حدود ده میلیون تومان خواهد بود. به همین دلیل افراد زیادی از خارج از کشور، به سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال در ایران رو آورده‌ و در کشورمان فارم ماینینگ ایجاد کردند، هر چند به ضرر اقتصاد کشور تمام شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. مصرف برق همه جا رفته بلا مخصوصا ایرانیا

  2. مصرف برقش واقعا زیاده