خودرو خارجی

تولید 7 خودرو خارجی در ایران به صفر رسیده است

تولید و مونتاژ 7 خودرو خارجی از جمله سوزوکی گرند ویتارا، برلیانس، سیتروئن سی 3، تندر 90، کیا سراتو 2000، تندر پارس و ساندرو در ایران به صفر رسیده است.

تولید 7 خودرو خارجی که در ایران مونتاژ و به بازار عرضه می‌شدند، حالا به صفر رسیده است. از دلایل این کاهش تولید می‌توان به بدقولی شرکت‌های خارجی به واسطه تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو ایران اشاره کرد. در میان این 7 خودرو خارجی، توقف تولید برلیانس بسیار عجیب به نظر می‌رسد؛ زیرا اینکه یک خودرو مونتاژی چینی به این آسانی از بازار ایران خارج شود و شرکت اصلی آن به همکاری با سایپا پایان دهد، خارج از تصور بسیاری از کارشناسان این حوزه بود. با توجه به خروج برلیانس، کارشناسان بر این باورند که احتمال خروج سایر شرکت‌های چینی از بازار ایران به تبعیت از آمریکا و با هدف حفظ منابع شخصی وجود دارد. گفتنی است خودروسازان چینی علاوه بر توقف تولید و مونتاژ محصولات خود، صادرات قطعات خودروهای چینی به ایران را نیز کاهش داده‌اند.

علت توقف تولید 7 خودرو خارجی در ایران

تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شد تا خودروسازان چینی از ترس از دست دادن منافع خود به خروج از کشورمان و قطع ارسال قطعات به ایران رضایت دهند. البته تولید برخی از خودروها حتی پس از تحریم نیز به دلیل اینکه خودروسازان مقداری از قطعات را در انبار خود داشتند، ادامه پیدا کرد، اما سرانجام پس از به پایان رسیدن این ذخایر، شاهد توقف تولید این خودروها بوده‌ایم؛ برای مثال اخیرا شرکت سایپا اعلام کرد که تولید کیا سراتو 2000 به دلیل عدم ارسال قطعات از شرکت کیاموتورز متوقف شده است. همچنین مونتاژ خودرو سوزوکی ویتارا که در سایت خراسان ایران خودرو تحت لیسانس سوزوکی موتورز ژاپن انجام می‌شد نیز از تیرماه سال جاری متوقف شد. طبق آمار ایران خودرو در تیر ماه سال جاری حتی یک دستگاه ویتارا نیز مونتاژ نشد.

خودرو خارجی

شرکت سایپا که در سایت کاشان خودرو سیتروئن سی 3 را مونتاژ می‌کرد، فقط توانست 2 هزار دستگاه از آن را به خطوط تولید برساند. سیتروئن سی 3 جزو آن دسته از خودروهایی است که پس از برجام به واسطه همکاری مشترک سایپا و سیتروئن فرانسه به مرحله مونتاژ رسید، اما سرانجام با پایان ذخایر قطعات این خودرو و خروج سیتروئن از ایران، تولید این خودرو نیز متوقف شد.

خودرو خارجی

شرکت چینی برلیانس نیز همانند خودروسازان فرانسوی راه خروج از ایران را در پیش گرفت و تولید محصولات آن در پارس خودرو متوقف شد. خروج این شرکت از ایران غیرقابل تصور بود، اما این شرکت چینی با پارس خودرو قطع همکاری کرد. علاوه بر چنین خودروهایی شاهد توقف تولید محصولات خانواده رنو فرانسه نیز بوده‌ایم. پس از خروج رنو فرانسه از ایران، تولید ساندرو، پارس تندر و تندر 90 به صفر رسید. همچنین در حال حاضر به دلیل افزایش تحریم‌ها زمزمه‌های توقف تولید خودروهای چینی دیگری چون هایما، چانگان، آریو و دانگ فنگ به گوش می‌رسد که تاکنون در این خصوص خبرهای رسمی اعلام نشده است.

تحریم ایران توسط خودروسازان چینی

بر اساس آماری که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، شرکت پارس خودرو و سایپ قادر به تولید برلیانس و چانگان نیستند؛ این خودروها تماما چینی بوده و فقط در داخل کشور مونتاژ می‌شوند. یکی از مسئولان صنعت خودرو کشور عنوان کرد نقل و انتقال پول برای واردات غذا و دارو از چین توسط کلون بانک چین صورت می‌پذیرد، اما این بانک فقط بخش صنعت خودروسازی کشور را تحریم کرده است. کارشناسان بر این باورند که چینی‌ها با هدف کسب سود بیشتر قصد دارند مونتاژ محصولات خود در ایران را متوقف کرده و فقط به ارسال خودروها به صورت کامل به ایران بپردازند.

صنعت خودرو کشور بدون حضور چینی‌ها

محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان در خصوص شرایط فعلی تولید خودرو در کشور عنوان کرد:

هم‌اکنون به طور متوسط 65 درصد قطعات خودروها در داخل کشور تولید می‌شود و اگر نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان تامین گردد، به آسانی قادر خواهیم بود به خودکفایی کامل در این بخش دست پیدا کنیم. همچنین از فروردین ‌سال 99 خط تولید پژو 301 راه‌اندازی می‌شود و قطعات مصرفی این خودروی فرانسوی قرار است که توسط خودروسازان داخلی تامین شود. برخلاف آنچه بسیاری از مردم تصور می‌کنند قطعه‌سازان هیچ محدودیتی در تولید قطعه ندارند و در حال فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای تولید قطعات خودرویی همچون ال 90 هستند و کافی است تا 15 هزار‌ میلیارد از 22 هزار‌ میلیارد تومان طلب قطعه‌سازان را پرداخت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. با اینکه ماشین های خوشگلیه ولی فکر نکنم مقاومتش خوب باشه

  2. خوبه حداقل قلید نمیکنن
    درستم بلد نیستن تقلید بکنن

  3. باید از خداشون میبود که از خارج تقلید میکردند😕