ربات تا شونده دانشگاه کالیفرنیا با تغییر دما حرکت می‌کند!

ربات تا شونده دانشگاه کالیفرنیا با تغییر دما حرکت می‌کند!

ربات تا شونده یکی از تازه‌ترین نوآوری‌های محققان موسسه فناوری کالیفرنیا یا همان کلتک (Caltech) است که انرژی لازم برای حرکت خود را برخلاف ربات‌های معمولی، از تغییرات دمایی می‌گیرد. با گجت نیوز در بررسی این دستاورد جالب‌توجه همراه باشید.

ربات تا شونده جدیدی که توسط دانشمندان موسسه کلتک (Caltech)‌ کالیفرنیا ساخته شده، توجه زیادی را در دنیای رباتیک جلب کرده است؛ این نوع محصول که جزو ربات‌های نرم دسته‌بندی می‌شود، به دلیل توانایی تغییر شکل بر اساس شرایط محیطی، کاربردهای فراوانی در علم هوافضا و پزشکی دارد. با این حال ربات‌های نرمی که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند از طریق جریان هوای فشرده و یا کابل مخصوص انرژی لازم خود را تهیه می‌کنند.

ربات موسسه کلتک به این دلیل متفاوت است که بدون نیاز به جریان هوا و یا منابع معمول انرژی، حرکات خود را انجام می‌دهد؛ همانطور که در مقاله منتشر شده از این ربات در ژورنال “Science Robotics” اشاره شده، ربات تا شونده مورد نظر از طریق تغییرات دمایی محیط حرکات تعیین شده را انجام می‌دهد.

ربات تا شونده دانشگاه کالیفرنیا با تغییر دما حرکت می‌کند!

دانشمندان کلتک در محصول جدید خود از روش اوریگامی یا همان تا کردن کاغذ با تکنیک‌های خاص کمک گرفته‌اند و با استفاده از موادی که واکنش‌های متفاوتی به دما دارند، مفصل‌هایی را به وجود آورده‌اند که در یک شرایط گرمایی خاص، طوری جمع می‌شوند که امکان حرکت ربات تا شونده را فراهم می‌کنند.

ربات تا شونده رولبات به صورت اتوماتیک حرکت می‌کند

یکی از جالب‌توجه‌ترین ربات‌های نرم ساخته شده توسط این محققان رولبات (Rollbot) نام دارد که در حالت اولیه به صورت یک ورقه هشت سانتی‌متر در 4 سانتی‌متر است. وقتی که رولبات بر روی یک سطح داغ قرار می‌گیرد، مفصل‌های تعبیه شده در آن جمع شده و باعث لوله شدن ربات می‌شوند. در قدم بعدی قسمت‌های دیگری از این ربات لوله‌ای، همانند پدال بیرون می‌زنند که رولبات را به صورت اتوماتیک به حرکت درمی‌آورند.

ربات تا شونده دانشگاه کالیفرنیا با تغییر دما حرکت می‌کند!

آردا کوتیکیان (Arda Kotikian)، از دانشجویان موسسه فناوری کالیفرنیا می‌گوید که ربات تا شونده ساخته شده به صورت غیرمستقیم کنترل می‌شود و بسته به نوع طراحی مفصل‌های به‌کاررفته، می‌توان حرکت‌های دلخواه را در آن به وجود آورد. از طرف دیگر گفته شده که در آینده نزدیک فاکتورهای کنترل‌کننده‌ای به غیر از دما هم در ساخت این ربات‌ها در نظر گرفته می‌شوند و انتظار می‌رود که ربات‌های نرمی با قابلیت واکنش به نور، پی اچ محیط و یا رطوبت هوا ساخته شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*