تیونینگ خودرو

بازار تیونینگ خودرو در تهران رونق پیدا کرده است

در حال حاضر بازار تیونینگ خودرو در تهران به میزان چشمگیری رونق پیدا کرده است و بسیاری از افراد با پرداخت هزینه‌های زیاد خواهان ایجاد تغییرات ظاهری و فنی در خودرویشان هستند.

به توسعه وضعیت ظاهری و فنی یک خودرو به اصطلاح تیونینگ می‌گویند که البته برخی از افراد تغییرات را به حدی افزایش می‌دهند که به سختی می‌توان آن را نسبت به نسخه اصلی تشخیص داد. تیونینگ‌کارها مدعی هستند که می‌توانند میزان وضعیت فنی خودرو شما را به بالاترین سطح استاندارد افزایش دهند و از لحاظ ظاهری آن را چندین برابر از نسخه اصلی جذاب کنند.

دلایل رونق بازار تیونینگ خودرو

در حال حاضر اگر به پیج‌های اینستاگرامی یا کانال‌های یوتیوبی حوزه خودرو سر بزنید، حتما ویدیوهایی که از قبل و بعد تیونینگ خودرو انجام شده است، شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ برای مثال تیونینگ‌کارها سقف پراید را برمی‌دارند و در پژو 206 نیز تغییراتی ایجاد می‌کنند که به نوعی با مدل جدیدی از این خودروها مواجه خواهیم شد. افرادی که در بازار لوازم لوکس خودرو فعال هستند عنوان می‌کنند تیونینگ در ایران به دلیل عدم تنوع در بازار با استقبال زیادی مواجه شده است. این فعالان می‌گویند بسیاری از خودروهای مدرن جهان که از لحاظ ظاهری لوکس محسوب می‌شوند به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به آرزوی مشتریان ایرانی تبدیل شده است و به همین دلیل آنها قصد دارند به این روش به آرزوی خود دست پیدا کنند. بر اساس گفته فعالان این حوزه بازار تیونینگ به این دلیل به رونق رسیده است که علاقه‌مندان حاضر هستند تا برای یک ظاهر متفاوت دو برابر قیمت خودروهای خود هزینه کنند.

تیونینگ خودرو

با بازدید و بررسی میدانی از بازار تیونینگ خودرو در تهران با یکی از تیونرهای باسابقه و معروف تهران آشنا شدیم که وی برای آموزش تیونینگ به خارج از کشور رفته و در این حرفه 7 سال مشغول است. وی در خصوص شرایط فعلی تیونینگ در کشور عنوان کرد یک تیونینگ‌کار حرفه‌ای می‌تواند در بسیاری از بخش‌های خودرو چه از لحاظ فنی و ظاهری تغییرات عمده‌ای را ایجاد کند. برخی از مشتریان خواهان تغییر ظاهر خودرو نیستند و فقط می‌خواهند قدرت فنی خودرو افزایش پیدا کند. وی در ادامه می‌گوید ما به مشتریان توصیه می‌کنیم که هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ ظاهری در خودرو خود تغییراتی را ایجاد کنند که البته تمام این موارد به بودجه مشتری بستگی خواهد داشت.

در تیونینگ خودرو چه بخش‌هایی تغییر پیدا می‌کند؟

تیونینگ شامل تغییرات ظاهری و فنی می‌شود و یک تیونینگ‌کار می‌تواند موارد مختلفی چون افزایش قدرت موتور، افزودن قطعات گوناگون برای تغییرات نمای داخلی، خارجی و بدنه، افزایش قدرت ترمزها، تغییر طراحی رکاب‌ها، اسپویلرها، دریچه‌های هوا، سپرهای جلو و عقب و رینگ‌های خودرو، افزودن سیستم‌های صوتی قدرتمند، تجهیز خودروها به باندهای ویژه و ساب‌های قوی را انجام دهد.

مشتریان ایرانی خواهان تغییرات ظاهری خودرو هستند

تیونینگ خودرو

این تیونینگ‌کار معروف در ادامه افزود در حال حاضر برای به چشم آمدن باید متفاوت باشید که همین موضوع باعث شده است تا اکثر مشتریان ایرانی به جای افزایش قدرت فنی خودرو خواهان ارتقا ظاهری آن باشند. وی می‌گوید همچنین بسیاری نمی‌دانند تیونینگ خودرو فقط به ظاهر خودرو مربوط نیست و می‌توان بخش فنی را نیز ارتقا داد، اما به دلیل عدم آگاهی از این موضوع فقط تیونینگ را یک سری تغییرات ظاهری می‌دانند. البته برای آن دسته از مشتریان که به دنبال شرکت در مسابقه هستند، بخش قدرت ارجحیت دارد.

مراقب تیونینگ‌کارهای غیر حرفه‌ای باشید

این تیونرکار تهرانی در ادامه تایید کرد در حال حاضر به دلیل رونق این بازار بسیاری از افراد به انجام تیونینگ روی آوردند که به دلیلی غیرحرفه‌ای بودن به وضعیت ایمنی توجه‌ای نمی‌کنند که برای مالکان وسایل نقلیه مشکلات زیادی را به همراه دارد. وی افزود موضوع تیونینگ خودرو بسیار مهم بوده و باید ایمنی و امنیت سرنشینان خودرو حفظ شود. مواردی چون تقویت صندلی‌های خودرو می‌بایست به گونه‌ای صورت پذیرد تا رفاه سرنشینان کاسته نشود و همچنین تغییرات فنی باید در سطح استاندارد اعمال گردد تا خطراتی را به همراه نداشته باشد.

تغییرات مورد علاقه مشتریان کدام است؟

فعالان بازار تیونینگ عنوان می‌کنند مواردی چون تغییر در اهرم ترمز دستی و دسته دنده، تعویض صندلی‌ها و فرمان، تغییر نورپردازی داخلی خودرو، استفاده از پوشش چرم یا جیر برای رودری‌ها یا پوشش داخلی سقف و ستون‌ها جزو تغییرات مورد علاقه مشتریان محسوب می‌شود.

کدام خودروها قابل تیونینگ هستند؟

تیونینگ خودرو

در واقع وجود قطعات خودروها در بازار به عنوان یکی از اصول اولیه تیونینگ محسوب می‌شود، هرچند تیونرها عنوان می‌کنند خودروهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند از قابلیت‌های تیونینگ خوبی بهره نمی‌برند، اما صنعت تیونینگ خودرو در ایران طی سال‌های اخیرا با پیشرفت چشمگیری همراه بوده و و تیونینگ‌کارها با وجود امکانات محدود نیز قادر هستند خودروهای ساخت داخل را تیونینگ کرده و نمونه‌های جالبی از آنها را ایجاد کنند. در تهران مراکز حرفه‌ای و معتبری وجود دارند که می‌توانند برای مالکان وسایل نقلیه مواردی چون تعویض برخی از قطعات داخلی خودرو و تقویت موتور را انجام دهند که باعث ارتقای فنی خودرو می‌شود و نسبت به خودروهای هم‌رده از لحاظ قدرت و سرعت در وضعیت بهتری قرار خواهند گرفت.

هزینه تیونینگ خودرو چقدر است؟

هزینه لوازم استفاده شده در خودرو، دستمزد تیونینگ‌کار و میزان تغییرات فنی و موتوری که اعمال می‌شود در مقدار هزینه تیونینگ خودرو تاثیرگذار است و به همین دلیل برای این موضوع نمی‌توان هزینه مشخصی را بیان کرد. در این خصوص یکی از تیونینگ‌کارها عنوان کرد:

تیونینگ کردن چه در ایران و چه در کشورهای خارجی دارای نرخ ثابتی نیست که البته به دلیل افزایش چندین برابری قیمت قطعات خودرو و وسایل مورد نیاز، تیونینگ خودرو در ایران بسیار گران شده است؛ برای مثال اگر یک دستگاه پراید دارید و می‌خواهید با قطعات با کیفیت آن را تیونینگ کنید، باید حدود 20 تا 30 میلیون تومان بپردازید. همچنین برخی از مشتریان ما برای تیونینگ خودرو 206 یا پرشیا حدود 50 میلیون تومان هزینه صرف کرده‌اند؛ زیرا این افراد می‌خواهند خودروی آنها از لحاظ فنی و ظاهری در بالاترین سطح استاندارد قرار داشته باشد. البته بسیاری از افراد خواهان تیونینگ وسایل نقلیه خود هستند، اما پس از شنیدن قیمت این کار از آن صرف نظر می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. ما تو خرید پراید موندیم به خدا

  2. مردم عادی بزور پراید سوار میشن

  3. اونا بچه خرپولا هستن