تحویل خودروهای پیش فروش شده سایپا

عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده سایپا داد مشتریان را درآورده است

بسیاری از مشتریان نسبت به عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده سایپا معترض هستند و مشخص نیست چه زمانی خودرویشان به آنها تحویل داده می‌شود.

گروه خودروسازی سایپا مدتی است که با بدعهدی‌های خود مشکلات زیادی را برای مشتریان به وجود آورده است؛ زیرا در شرایط فعلی اقتصادی برخی از مردم توانستند سرمایه خود را به کالا تبدیل کنند و برخی دیگر نیز پول‌های پس‌انداز شده خود را به خرید خودرو اختصاص دادند، اما سرمایه برخی از مشتریان همچنان در دستان خودروسازان داخلی مانند سایپا و ایران خودرو باقی مانده و تکلیف آنها نیز نامشخص است.

در حال حاضر به تدریج هزینه تولید برای خودروسازان افزایش می‌یابد و در چنین شرایطی با اجرای طرح‌های فروش ویژه میزان تعهدات آنها نیز هر روز تغییر پیدا می‌کند. اخیرا رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده بود تولید خودرو در اسفند 97 نسبت به آبان 97 حدود 3 برابر رشد داشته است. وی تاکید کرد در برخی از اوقات خودرو متناسب با نیاز مشتری نداریم و باید در این خصوص با مشتری مصالحه کرد و تا زمانی که شرایط تولید خودرو فراهم نباشد، می‌بایست با جایگزین کردن خودرو رضایت مشتریان را جلب کنیم. وزیر صنعت در حالی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند که مدتی قبل سایپا از عدم امکان تولید محصولات رنو، برلیانس و آریو خبر داد. همچنین تولید کیا سراتو نیز متوقف شده است و حالا تکلیف تحویل خودروهای پیش فروش شده سایپا مشخص نیست.

کاهش تولید سایپا

تحویل خودروهای پیش فروش شده سایپا

طبق آمارهای 5 ماهه اول سال 98 به این موضوع پی می‌بریم که خودروسازان داخلی توانستند در این بازه زمانی حدود 320 هزار و 339 دستگاه خودرو تولید کنند که نسبت به بازه زمانی مشابه سال 97 شاهد کاهش 27 درصدی هستیم. آخرین آمارهای خودروسازان مربوط به مرداد ماه نیز حاکی از تولید 60 هزار و 747 خودرو است که نسبت به تیرماه حدود 67 درصد کاهش پیدا کرده است. بر اساس این آمار میزان تولید سایپا در 5 ماهه نخست سال جاری حدود 4.11 درصد کاهش یافته است.

نارضایتی مشتریان از عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده سایپا

بر اساس گفته‌های اخیر سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس و طبق گزارش سازمان تعزیرات حکومتی حدود 17 هزار مشتری از عدم دریافت خودروهای پیش فروش شده خودروسازان شکایت کرده‌اند. تعداد مشتریان سایپا که خودرو خود را تحویل نگرفته‌اند و از عملکرد سایپا ناراضی هستند، بسیار زیاد است، در همین راستا یکی از مشتریان ناراضی سایپا در خصوص مشکل خود عنوان کرد:

برای خرید یک خودرو پراید 132 در سال گذشته مراحل ثبت نام را انجام دادم و سایپا وعده داد که این خودرو در مردادماه به من تحویل می‌شود، اما در شرایطی که در بهمن ماه تکمیل وجه کرده‌ایم، مجددا به ما گفتند که 120 روز پس از تکمیل وجه این خودرو به دست ما می‌رسد که این وعده آنها نیز محقق نشد. برای عدم تحویل خودرو پیش فروش خود از نمایندگی مورد نظر پیگیری کردم، اما تنها پاسخ آنها دعوت به صبر بود. سایپا از نظر قانونی وظیفه دارد تا هنگامی که خودروهای معوق خود را به مشتریان تحویل نداده است، اجازه پیش فروش جدید را نداشته باشد، اما باز هم شاهد پیش فروش محصولات این شرکت خودروسازی هستیم. ما باور داریم که سایپا باید جریمه تاخیر در تحویل را به ما پرداخت کند؛ زیرا ما حدود 6 ماه است که تنها سرمایه خود را در اختیار شرکت سایپا قرار داده‌ایم و هنوز خودرو به ما تحویل نشده است و زمان احتمالی آن نیز مشخص نیست.

پاسخ نمایندگی‌های سایپا

یکی از نمایندگی‌های سایپا در خصوص عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده سایپا عنوان کرد به دلیل کمبود قطعه برخی از خودروهای تولید شده ناقص مانده‌اند و به ناچار آنها را به انبارها منتقل کرده‌ایم که چنین موضوعی باعث شد تا آن دسته از مشتریانی که برای خرید خودرو از محصولات سایپا مراحل ثبت نام را انجام داده بودند، با بدعهدی مواجه شده و به همین دلیل از مشتریان می‌خواهیم برای تحویل خودرو عجله نکنند.

این نمایندگی در خصوص شرایط تولید تیبا در گروه خودروسازی سایپا افزود خودروهای تیبا به میزان متقاضیان و ثبت نام کنندگان تولید شده است، اما تعدادی از آنها ناقص هستند. همچنین تکمیل خودروهایی چون تیبا تا حدودی زمان‌بر است که به همین دلیل نتوانستیم این خودرو ثبت نامی مشتریان را به آنها تحویل دهیم. همچنین یکی دیگر از نمایندگی‌ها اعلام کرد برای تولید تیبا معمولی مشکلی نداریم، اما برای تولید تیبا صندوق دار با مشکل مواجه‌ایم که امیدواریم این مشکل نیز برطرف شود.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در خصوص عدم تحویل به موقع خودرو به مشتریان عنوان کرد:

از وقتی که تغییر و تحول در بخش‌های مدیریتی انجام شده است، قدم مثبتی در خصوص تحویل به موقع خودروها صورت پذیرفته و در این بازه زمانی عرضه خودرو روند افزایشی به خود گرفته است. خودروسازان تا به امروز توانسته‌اند تا حدودی تعهداتشان را به سرانجام برسانند. هم‌اکنون آن دسته از مشتریانی که طی 3 ماه اخیر برای خرید خودرو مراحل ثبت نام را انجام دادند، پس از 2 ماه خودروهایشان را تحویل خواهند گرفت و خودروهای ناقص در انبارها نیز در حال گذراندن مراحل تکمیل هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. همشون دروغگوند اصلا نمیشه به حرفا و کارشون اطمینان کرد به خدا

  2. بهتره برن زندان😊

  3. گر نباشد گَنده خر، خاک به سرِ گَنده فروش
    وقتی به 45 روز کاری که با تعطیلاتش 2ماهه، میگن: تحویل فوری!
    تحویلِ مدّت‌دار هم وقتِ گُلِ نِی!
    وقتی تحویل پیش‌فروش، برا ماشین 2ساله، برا آپارتمان 5سال!
    اصلاً پیش‌فروش، یک معاملۀ باطله.
    چون هیچیک از ارکانِ معامله (مال، ثمن، موعد، ضمانت) مشخص نیس.
    داروغه بدرد اینجور جاها میخوره؛ ولی متأسفانه، جاییکه باید باشه، نیس!
    در این بلبشو گمون نکن، مصرف‌کنندۀ واقعی، جزوِ پیش‌خریداراست.
    اینجا فعالیتِ اقتصادی = احتکار و به انتظار تورمِ عمدی نشستنه.
    پس، این اشکِ تمساح‌ها خریدار نداره!
    خدا به مستضعفین رحم کرده، و إلّا نتایج اقتصادِ مریض زادۀ آدمای مریض، بدتر از اینا می‌بود/خواهدبود.
    جنگل، مفهومی برگرفته از واقعیتی بنامِ درخته.
    جامعه هم، مفهومی برگرفته از واقعیتی بنامِ فرده.
    میخوای وضع بهتر شه/ لا أقل بدتر نشه؟
    خودتو بهتر کن/ لا أقل بدتر نشو!

    [لطفاً فقط این یکی را نمایش دهید]

  4. راستی نباید به انتظار این ها بشینیم چون هرچی گفتند دروغ بوده

  5. سایپا چیش راست بوده که این راست باشه؟؟

  6. اینا همیشه بدقولی میکنن ک یه دزدی این وسط بشه یکبار نشد سر قولشون وایسن