خودروسازان خصوصی

کاهش تولید خودروسازان خصوصی ، آنها را در وضعیت نیمه تعطیل قرار داده است

طبق آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، کاهش چشمگیر تولید خودروسازان خصوصی ، آنها را در وضعیت نیمه تعطیل قرار داده است.

بر اساس آماری که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، در 4 ماه نخست سال 98 میزان تیراژ تولید خودروسازان خصوصی کمتر از 10 هزار دستگاه بوده است. این آمار نشان می‌دهد خودروسازان بخش خصوصی که اکثرا به تولید خودروهای چینی مشغول هستند، نسبت به 4 ماه نخست سال 97 با کاهش 81 درصدی تولید مواجه شدند. قبل از بررسی آمار تولید خودروسازان خصوصی، ابتدا به دلایل کاهش تولید آنها خواهیم پرداخت.

دلایل کاهش تولید خودروسازان خصوصی

بدون شک موضوع تحریم صنعت خودرو ایران توسط آمریکا یکی از دلایل اصلی کاهش تولید خودروسازان خصوصی محسوب می‌شود. در واقع به دلیل تحریم، بسیاری از شرکای خودروسازان بخش خصوصی از ترس جریمه‌های مادی و معنوی از سوی آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند از فعالیت با ایران صرف‌نظر کنند یا میزان فعالیت خود را کاهش دهند. پس از اینکه در اردیبهشت سال 97 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام خارج شد، بسیاری از کارشناسان از خروج خودروسازان خارجی مانند کره‌ای، ژاپنی و اروپایی از بازار ایران خبر داده بودند و به تدریج این موضوع به حقیقت پیوست.

کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد خودروسازان چینی نیز از بازار ایران خارج شوند؛ زیرا در گذشته با وجود تحریم نیز این خودروسازان در نبود رقبای اروپایی و کره‌ای خود توانستند به فروش خوبی دست پیدا کنند و به همین دلیل انتظار می‌رفت در دوران تحریم جدید نیز شرایط به همین گونه باشد، اما آنها نیز یا از ایران خارج شدند یا همکاری خود را به میزان چشمگیری کاهش دادند. این‌طور می‌توان گفت که خودروسازان چینی با حضور در ایران توانستند به خوبی رشد پیدا کرده و به بازارهای جهانی وارد شوند. از این رو برای اینکه سهم خود را از بازارهای جهانی از دست ندهند، از تحریم‌های آمریکا پیروی کرده و خواهان قطع همکاری با شرکای ایرانی خود هستند.

بررسی کاهش تولید خودروسازان خصوصی

بر اساس آماری که از میزان تولید خودروسازان بخش خصوصی در 4 ماه نخست سال 98 منتشر شده است، این خودروسازان خصوصی تا پایان تیرماه 98 فقط 9 هزار و 85 دستگاه انواع خودرو سواری تولید کرده‌اند که نسبت به تولید 38 هزار و 815 دستگاهی مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش 81.3 درصدی آنها هستیم. در 4 ماهه ابتدایی سال جاری کل تولیدات خودروهای سواری 247 هزار و 45 دستگاه بود که سهم خودروسازان خصوصی از کل تیراژ به کمتر از 4 درصد کاهش پیدا کرده است.

کرمان موتور در میان خودروسازان خصوصی دارای بیشترین تیراژ در 4 ماهه نخست سال 98 است. این خودروساز بخش خصوصی تا پایان تیر 98 حدود 5 هزار و 85 دستگاه انواع خودرو سواری را مونتاژ کرده که البته نسبت به 4 ماهه نخست سال 97 حاکی از کاهش 68.7 درصدی است. طبق آمار کرمان موتور در این بازه 4 ماهه فقط 13 دستگاه هیوندای آی 20 را مونتاژ کرده است و میزان تولید لیفان در این شرکت خودروسازی نیز به صفر رسیده است، اما در این میان آمار تولید جک بسیار زیاده بوده و این شرکت حدود 5 هزار دستگاه از مدل‌های مختلف جک را مونتاژ کرده است. گروه بهمن نیز در این بازه زمانی 4 ماهه توانست 2 هزار و 239 دستگاه انواع خودرو را به تولید برساند که نسبت به بازه زمانی مشابه سال 97 کاهش 90.3 درصدی را تجربه کرده است.

صنعت خودرو آذربایجان نیز به عنوان یکی دیگر از خودروسازان بخش خصوصی در تولید ام جی ناموفق بوده و گویا خطوط این شرکت در این بخش به حالت نیمه تعطیل درآمده است. این شرکت در 4 ماهه نخست سال 98 فقط 135 دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال 9 کاهش 95.7 درصدی را شاهد هستیم. شرکت کارمانیا نیز در تولید خود با 88.5 درصد کاهش روبه‌رو شده است. خودروسازان بم هم در 4 ماهه نخست سال جاری فقط 165 دستگاه خودرو را تولید کرده که این میزان نسبت به 4 ماهه سال گذشته حدود 74.8 درصد کاهش پیدا کرده است. ریگان خودرو نیز در این بازه زمانی فقط 358 دستگاه را تولید کرده است و شرکت دیار خودرو در 4 ماهه نخست سال جاری موفق به تولید 167 دستگاه شده است. چنین آماری به خوبی نشان می‌دهد که خودروسازان خصوصی در وضعیت بدی به سر می‌برند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. بهتر خدا کنه ورشکست بشن

  2. اقا مردم پولشون نمیرسه بخرن دیگه

    من واسه اون کارگر هایی که از کار برکنار شدن دلم میسوزه