واردات خودروهای روسی

آخرین جزئیات واردات خودروهای روسی به ایران؛ خودروسازان چینی خواهان خروج از کشور

یک کارشناس حوزه خودرو واردات خودروهای روسی به ایران را بعید دانست و گفت بسیاری از خودروسازان چینی به زودی از بازار کشور خارج خواهند شد.

امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در خصوص واردات خودروهای روسی به ایران عنوان کرد هم‌اکنون جهان با تغییرات زیادی مواجه شده است و روابط بین‌الملل در بسیاری از اتفاقات تاثیرگذار هستند. وی افزود برای مثال شاهد عملکرد بد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در کنار تغییر وضعیت اتحادیه اروپا هستیم و همچنین روسیه، هند، چین و کره جنوبی نیز اقدامات بزرگی را انجام داده‌اند که البته میزان وابستگی هند و کره جنوبی به آمریکا بسیار زیاد است، اما میزان استقلال اقتصادی چین و روسیه رو به افزایش است که حوزه خودروسازی نیز یکی از بخش‌های در حال رشد این دو کشور محسوب می‌شود. وی تاکید کرد البته روسیه هنوز در صنعت خودروسازی یک پیشرو محسوب نمی‌شود و باید مراحل زیادی را بگذراند.

واردات خودروهای روسی یا تولید در کنار داخلی‌سازی؟

امیرحسن کاکایی در ادامه بیان کرد ایجاد تعامل با سیار کشورها اقدام مناسبی محسوب می‌شود و از لحاظ اصولی نیز می‌بایست به زودی از خودروهای روسی استفاده کنیم. وی تاکید کرد البته هم‌اکنون امکان واردات خودروهای روسی به کشور را بعید می‌دانم؛ چراکه باید این موضوع را در نظر داشت روسیه دارای صنعت خودروسازی مطلوبی که ما به دنبال آن هستیم، نیست. هرچند در انجام یک اقدام تجاری، قابل اطمینان بودن بسیار حائز اهمیت است.

واردات خودروهای روسی

این کارشناس حوزه خودرو افزود اگر ما قصد داشته باشیم تا خودرو به کشور وارد کنیم، بسیاری از کشورها خواهان همکاری با ما هستند، اما اگر به موضوع تولید با داخلی‌سازی توجه کنیم، بسیاری از کشورها موافق آن نخواهند بود. سایر کشورها قصد دارند صنعت قطعه‌سازی خود را به جلو سوق دهند و باعث رشد آنها شوند و به همین دلیل برای واردات خودرو از روسیه باید نکات زیادی را لحاظ کرد. خودروسازان چینی علاوه بر اینکه تحت لیسانس فعالیت می‌کنند، بخشی از اقدامات اصلی خود را نیز انجام می‌دهند، این در حالی است که شرکت‌های روسی فقط به فعالیت تحت لیسانس و همکاری با سایر برندها مشغول هستند.

خودروسازان چینی در ایران می‌مانند؟

امیرحسن کاکایی در ادامه افزود چین دارای خودروسازان بزرگی است که می‌توان از آنها به لیفان و دانگ فنگ اشاره کرد که در سطح بین‌الملل نیز با رشد زیادی همراه بوده‌اند و به همین دلیل از بازار ایران خارج شده‌اند؛ زیرا حتی خروج از بازار ایران نیز به آنها آسیبی نمی‌رساند و ماندن در ایران می‌تواند در سطح بین‌الملل برای آنها به واسطه تحریم‌ها جریمه‌هایی را به همراه داشته باشد. از این رو برندهای بزرگ چینی خواهان خروج از ایران بوده و برندهای کوچک به فعالیت در ایران ادامه می‌دهند.

راهکار صنعت خودرو کشور

این کارشناس حوزه خودرو در پایان خاطرنشان کرد:

خودروسازان چینی حتی در زمان فعالیت در کشور نیز خواهان داخلی‌سازی محصولاتشان در کشور ما نیستند. کلیه معاملاتی که ایران با کشورهای چینی داشته است در حد CKD و داخلی‌سازی 80 درصد بود. خودروهای چینی قابل ساخت در ایران علاوه بر اینکه داخلی‌سازی زیادی برای آن‌ها صورت نمی‌پذیرد، ارزبری بسیاری دارند و همین موضوع به یک مشکل جدی تبدیل شده است. در میان خودروسازان چینی که تاکنون در ایران مانده‌اند می‌توان گفت سایر برندها نیز با توجه به اطلاعات موجود از ایران خواهند رفت. از این رو احتمال خروج تمامی خودروسازان به جز هایما وجود دارد. بنابراین باید خودروسازان بزرگ چون ایران خودرو و سایپا محصولات جدیدی را طراحی کنند که این کار در حال انجام است و سایر خودروسازان کوچک نیز باید برای بقا ادغام شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. در جستجوی نقشه، اوّل باید نوعش را انتخاب کنی: جغرافیائی/سیاسی
    یعنی: نقشۀ کشورها، سیاسی و کاملاً اعتباری است
    هرچند دولتها بسیار کوشیده‌اند: مفهوم را جای واقعیت بنشانند ولی
    هرجا بری آسمون همین رنگه!
    اشخاص، بسته به بودجه‌شان خرید میکنند
    جیب، برند/مدل را معین میکند؛ پس
    نگاه داخلی/خارجی به امور/کالا، از بیخ غلطه
    با اینهمه، بخیل/حسود نیستیم
    آنکه دلش برای تقسیمات سیاسی، شور میزند، از جیبش بپردازد!
    چون، توقع دوستی یکطرفه، نادرست/نابجاست
    هر تولیدگری قبل از شروع به کار، بایستی جواب محکم/منطقی این سؤال را ارائه کند:
    کیا/چرا باید کالا/خدمات تو را بخرند؟

  2. جوووووون اگه خودرو روسی بیاد عالی میشه

  3. باقلوا . روسیه داره مثل باقلوا ایران میخوره
    زمانی برسه که مثل لهستان قبل از جنگ جهانی دوم ، مستعمره روسیه بشیم . که الان هم هستیم

  4. به جای واردات. بدن به دست جوانان و از تولید داخل استفاده کنند .دست دلالان را قطع کنن. طراحان ماشین که همه انها یک مهره دلان سود جو هستند برکنان کنند و بدن دست ادم هاب با لیاقت