تلویزیون OLED ال جی

تلویزیون OLED ال جی برنده جایزه بهترین تلویزیون سال 2019 شد

تلویزیون OLED ال جی در کنار رقبایی چون سامسونگ، پاناسونیک و سونی توانست برنده جایزه بهترین تلویزیون سال 2019 شود. در ادامه نتایج رقابت سالیانه آزمون تماشای تلویزیون را بررسی می‌کنیم.

رقابت تجربه تماشای تلویزیون‌های HDTVTest به تازگی مرحله فینال خود را هم پشت سر گذاشت. در سال جاری برگزارکنندگان برای اولین بار تصمیم گرفتند جمع‌آوری آرا داوران را به شکل «تست کور» پیش ببرند که با نتایج بسیار جالبی همراه بود. در آزمون سال جاری همه برندهای مدعی، تلویزیون‌ها را با هویت مبدل و بدون نام و نشان برند یا مدل محصول در معرض قضاوت قراردادند.

رقابت تلویزیون OLED ال جی با 3 غول دیگر

تلویزیون OLED ال جی

این مسابقه که توسط کانال یوتوبی مشهور HDTVTest برگزار می‌گردد، فینال 2019 خود را به میزبانی شرکت Crampton& Moore در شهر لندن به پایان رساند. رقبای مرحله پایانی این مسابقه چهار تلویزیون غول‌آسای 65 اینچی بودند. ال جی با تلویزیون هوشمند OLED65C9 مجهز به ThinQ در این رقابت‌ها حضور یافت. پاناسونیک هم مدل 65GZ2000 را در معرض قضاوت قرار داد که از نظر میزان روشنایی تصویر یک سر و گردن بالاتر از بقیه به نظر می‌رسید. سامسونگ با 65Q90R قصد داشت یکه‌تازی کند و سونی هم با تلویزیون 65AG9 برای کسب عنوان تمام تلاش خود را کرد.

هر چهار تلویزیون توسط کارشناس Portrait Displays (شرکت صاحب نرم‌افزار کالیبراسیون CalMAN) کالیبره شده بودند؛ و روی پایه‌های یکسانی در اطراف مانیتور ویژه تدوینگری Sony BVM-X300 OLED (به عنوان مرجع) چیده شده و با قاب مشکی یکسانی پوشانده شدند.

داوران این مسابقه هم 38 نفر از عاشقان صوت و تصویر (مشتریان حرفه‌ای این محصولات) بودند که توسط سایت HDTVTest انتخاب شدند. از داوران خواسته شد تا جلوی هر یک از این چهار تلویزیون نشست و به آن‌ها امتیاز دهند. سؤالات بر اساس کارکردهای گوناگون دسته‌بندی شده و در هر دسته داوران به تلویزیون‌ها امتیاز 1 تا 5 را اختصاص می‌دادند که 5 بهترین نمره بود. آنگاه میانگین امتیازات در هر دسته محاسبه و برترین‌های هر دسته تعیین شدند.

قبل از رای‌گیری، بسیاری حدس می‌زدند که GZ2000 پاناسونیک با قابلیت افزایش میزان روشنایی خود بتواند امتیازات زیادی را از آن خود کرده و یک سرو گردن بالاتر از بقیه بایستد؛ و در پایان، نتایج بسیار به هم نزدیک بود؛ اما تلویزیون OLED ال جی با اختلاف اندکی موفق شد جایزه بهترین تلویزیون سال 2019 را از آن خود کند.

رتبه‌های اول و دوم در هر رده امتیازی:

جزئیات تیرگی و سایه: ال جی ۴.۶۹ امتیاز و پاناسونیک ۴.۳۱ امتیاز

دقت رنگ: ال جی ۴.۴۷ امتیاز و پاناسونیک ۴.۳۶ امتیاز

تون-مپینگ: پاناسونیک ۴.۳۲ امتیاز و ال جی ۴.۱۱ امتیاز

موشن: سونی ۴.۱۵ امتیاز و پاناسونیک ۴.۱۲ امتیاز

پردازش ویدیویی: پاناسونیک ۳.۹۲ امتیاز و سونی ۳.۸۵ امتیاز

یکنواختی: پاناسونیک ۴.۲۵ امتیاز و سونی ۳.۹۶ امتیاز

کارآیی در نور زیاد: سامسونگ ۴.۳۷ امتیاز و ال جی ۳.۷۵ امتیاز

گیمینگ: ال جی ۴.۶۷ امتیاز و پاناسونیک ۳.۹۲ امتیاز

برندگان

بهترین تلویزیون برای سینمای خانگی: GZ2000 پاناسونیک با ۲۳.۷۳ امتیاز (رتبه دوم C9 ال جی با ۲۰.۸۱ امتیاز)

بهترین تلویزیون برای اتاق نشیمن: GZ2000 پاناسونیک با ۲۳.۷۳ امتیاز (رتبه دوم Q90R سامسونگ با ۲۳.۴۴ امتیاز)

بهترین تلویزیون برای گیم: C9 ال جی با ۴.۶۷ امتیاز (رتبه دوم GZ2000 پاناسونیک با ۳.۹۲ امتیاز)

بهترین تلویزیون برای تصاویر اچ دی آر: C9 ال جی با ۱۷.۳۴ امتیاز (رتبه دوم GZ2000پاناسونیک با ۱۶.۸۱ امتیاز)

بهترین تلویزیون سال: C9 ال جی با ۳۳.۱۶ امتیاز (رتبه دوم GZ2000 پاناسونیک با ۳۲.۹۰ امتیاز)

وینسنت تئو گرداننده کانال یوتوبی HDTVTest جزئیات جالبی در خصوص رقابت تنگاتنگ امسال و نبرد بسیار نزدیک ال جی و پاناسونیک فاش می‌کند. به گفته وی برخی جزئیات بسیار کوچک باعث انتخاب تلویزیون ال جی در مسابقه امسال شده‌اند. برای مثال در دسته نمایشگرهای ویدیو گیم، لگ ورودی 13 میلی‌ثانیه‌ای ال جی در رقابت با لگ 22 میلی‌ثانیه‌ای پاناسونیک، باعث برد این برند شد.

همچنین در حالی که پاناسونیک با مدل GZ2000 بهترین دقت رنگ و تون مپینگ HDR را عرضه می‌کرد، اما بعد از کالیبراسیون دقیق تلویزیون‌ها، قابلیت HDR Autocal و امکان تنظیم منحنی تون ال جی (به لطف هوش مصنوعی ThinQ)، برگ برنده نهایی بود.

از سویی، با توجه به اینکه GZ2000 پاناسونیک بهترین یکپارچگی تیرگی نزدیک به سیاه را به همراه پردازش ویدیویی بهتر عرضه می‌کرد، توانست عنوان بهترین تلویزیون سینمای خانگی و بهترین تلویزیون اتاق نشیمن را از آن خود کند. اگرچه داوران معتقد بودند که تلویزیون پاناسونیک هنگام نمایش تصاویر با روشنایی 1000 نیت، مشکلاتی در نمایش دقیق و صحیح posterization از خود نشان می‌دهد؛ و همین باعث شد که ال جی عنوان بهترین تلویزیون HDR را کسب کند.

در این میان سامسونگ و سونی تقریبا هیچ برتری در رده‌بندی‌های پنج‌گانه نداشتند. اگرچه تلویزیون QLED سامسونگ توانست در دسته کارایی در نور زیاد بالاترین امتیاز را از آن خود کند؛ و برد سامسونگ از این جهت معنا می‌یابد که این وضعیتی است که اغلب مصرف‌کنندگان در منزل خود به شکل معمول به تماشای تلویزیون می‌نشینند.

سونی هم توانست بهترین امتیاز موشن را از آن خود کند. البته مدت‌ها است که سونی در این عرصه با محصولات حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای خود دست بالای بازار را در اختیار دارد.

HDTVTest با تست کور امسال باعث شد که نتایج تا حد زیادی به حقیقت نزدیک‌تر باشند؛ زیرا با چنین روشی پس‌زمینه‌های ذهنی،پیش قضاوت‌های داوران و دانش آن‌ها درباره کیفیت و کارکرد برندهای گوناگون، تاثیری در رای‌گیری نداشت. دوری از ذهنیت‌های داوران در خصوص برندها که معمولا در رای‌گیری‌های اغلب سایت‌ها و علاقه‌مندان تکنولوژی‌های صوت و تصویر باعث گرایش آن‌ها به سمت برند مورد علاقه‌شان می‌شود، در روش‌های حرفه‌ای این چنینی تاثیر چندانی ندارد.

مزیت استفاده از مانیتور فوق حرفه‌ای X300 سونی به عنوان مرجع کالیبراسیون در این است که این مانیتور علی‌رغم برخی کاستی‌ها، در میان تدوینگران محتوای ویدیویی مورد استفاده در ابزارهای نمایش خانگی بیشترین کاربرد را دارد. اگرچه این مانیتور محدودیتی ۱۰۰۰ نیتی در روشنایی و رنگ‌ها دارد که کمتر از دامنه HDR است، اما نزدیک‌ترین تجربه را به تصاویر واقعی رقم می‌زند.

یکی دیگر از نقاط قوت و برگ‌های برنده HDTVTest در رقابت انتخاب بهترین تلویزیون این است که به جای انتخاب داوران از میان کارشناسان یا اهالی رسانه، سراغ مصرف‌کنندگان مشتاق بازار صوت و تصویر رفته است. این آرا می‌تواند بهترین راهنمایی برای عموم کاربران هنگام خرید تلویزیون جدید باشد، زیرا داوران هم کسانی بوده‌اند که خودشان از اولین خریداران این محصولات خواهند بود.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. سامسونگ از ۲۰ سال به اینور کیفیت خروجی تصویرش هیچ فرقی نکرده این شرکت حاضر نیست یک دلار هم خرج کیفیت تلویزیون هاش بکنه نتیجه هم جز این نمیشه!

  2. سامسونگ چی داره که با ال جی مقایسش کردند

  3. سامسونگ رو اصلا نباید تو مقایسه میزاشتن تلویزیون LCD که تعریف نداره ولی تو اون سه تا ی دیگه با اختلاف جزئی ال جی و اون دو تای یگه هم عالی هستن.