سیم کارت eSIM

eSIM چیست؟ آیا دلایل برتری آن نسبت به سیم کارت های استاندارد را می‌دانید؟

آیا شما اطلاعاتی درباره eSIM و مزایای آن نسبت به سایر سیم کارت ها در اختیار دارید؟ ما قصد داریم شما را به طور کامل با eSIM آشنا کنیم.

در صورتی که به دنبال خرید یک آیفون 11 هستید یا آرزوی داشتن گوشی پیکسل 4 را دارید، بهتر است بدانید با ویژگی‌هایی همانند eSIM روبه‌رو خواهید شد که اطلاعات زیادی درباره آن‌ها ندارید. eSIM را می‌توان یک نسخه داخلی کوچک‌تر از سیم کارت‌های سنتی بوده و به زودی در گوشی های هوشمند قرار خواهد گرفت، اما عملکرد آن‌ها چگونه است؟ ما در این مقاله شما را با نسل جدید سیم کارت‌ها، یعنی eSIM آشنا خواهیم کرد.

eSIM چیست؟

eSIM یک سیم کارت تعبیه شده است؛ در حقیقت جایگزینی برای سیم کارت فیزیکی بوده که هم اکنون باعث اتصال گوشی‌های هوشمند به شبکه تلفن همراه می‌شود، اما eSIM بسیار کوچک‌تر است. برخلاف سیم کارت های عادی، این نوع سیم کارت در مادربرد گوشی های هوشمند قرار گرفته و نیازی به وارد یا حذف کردن آن نیست. شما نمی‌توانید شماره‌ها را تغییر دهید، زیرا اطلاعات مربوط به eSIM قابل بازنویسی هستند. در حقیقت تعویض یا تنظیم آن ساده‌تر بوده و لازم نیست منتظر بمانید تا سیم کارت جدیدی برای شما ارسال شود، تمام این اتفاقات با یک تماس تلفنی انجام خواهد شد.

eSIM

این نوع سیم کارت از فناوری مشابه استفاده می‌کند و در شبکه‌های GSM که سیم کارت‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اجرا خواهد شد. برای استفاده از eSIM باید با یکی از شرکت‌های مخابراتی ارائه‌دهنده ارتباط برقرار کنید و همچنین تلفن سازگاری هم خریداری کنید. اپراتورهایی همانند AT&T و T-Mobile در ایالات متحده آمریکا یا EE در انگلستان به همراه بیشتر از 85 اپراتور دیگر در سراسر جهان از eSIM پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر از eSIM برای مجهز کردن گوشی‌هایی همانند آیفون 11 و پیکسل 3 در کنار دستگاه‌های کوچک‌تری همانند اپل واچ به پشتیبانی از دو سیم کارت استفاده می‌شود. با گذشت زمان، قطعا تمام تلفن‌ها و تبلت‌ها از eSIM پشتیبانی خواهند کرد. سایز کوچک آن بدان معنا است که می‌تواند به یک ویژگی مشترک در دستگاه‌های اینترنت اشیاء تبدیل شود، اگر چه شاهد یک فناوری جدیدتر و بسیار کوچک‌تر با نام iSIM هم هستیم.

روش نصب یک eSIM

شما گوشی‌های زیادی را با وارد کردن eSIM در سینی سیم کارت به شبکه‌ها متصل خواهید کرد، اما اگر از سیم کارت استفاده نمی‌کند، چگونه می‌توانید یک گوشی eSIM را متصل کنید؟

روش نصب یک eSIM

این بستگی به شما و دستگاهی دارد که تهیه خواهید کرد؛ آیا گوشی را با یک برنامه سلولی خریداری خواهید کرد یا باید قابلیت را به صورت جداگانه اضافه کنید؟ پلن را به صورت جداگانه خریداری کرده و یک کد فعالسازی eSIM را دریافت خواهید کرد که می‌تواند شامل کد QR باشد که نیازمند اسکن توسط گوشی است.

    • در آیفون وارد تنظیمات (Settings) و سپس منوی Cellurar یا Mobile Data شوید تا بتوانید طرح موردنظرتان را اضافه کرده و کد را سریعا اسکن کنید.
    • در سیستم عامل اندروید می‌توانید این نوع سیم کارت را از تنظیمات و منوی Network & Internet و انتخاب گزینه افزودن، اضافه کنید. دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کرده و در صورت درخواست از 2 شماره استفاده کنید. توجه داشته باشید که ممکن است راه‌حل بر اساس نسخه اندروید و گوشی شما متفاوت باشد.

شما کافی‌ست یک گوشی پیکسل گوگل را خریداری کنید تا تمام جزئیات سیم کارت شما به طور خودکار به حساب شما متصل شود. ساعت هوشمند اپل شما مجهز به eSIM از قبل تنظیم شده خواهد بود، البته در صورتی که طرح مربوطه را خریداری کرده باشید و در غیر این صورت، امکان خرید جداگانه طرح و افزودن جزئیات از طریق Apple Watch App هم وجود دارد. گوشی های دو سیم کارت برای ارائه کامل قابلیت‌ها نیازمند پشتیبانی از DSDS هستند؛ این ویژگی در آیفون و اندروید 10 وجود دارد. DSDS می‌تواند هر دو سیم کارت را در یک زمان به شبکه متصل کند. هنگامی که آن را تنظیم کردید، نیازمند انتخاب خط پیش‌فرض خواهید بود.

مزایای eSIM چیست؟

فایده اصلی این نوع سیم کارت را می‌توان کوچک بودن آن عنوان کرد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که سیم کارت‌های نانو کوچک هستند، اما مساحت آن‌ها تقریبا 3 برابر بیشتر از eSIM است؛ این مسئله نه تنها باعث خواهد شد فضای کافی برای سایر اجزای گوشی باشد یا حتی یک باتری بزرگ‌تر باشد، بلکه تولیدکنندگان هم می‌تواند طرح داخلی دستگاه را بررسی و مجددا مورد استفاده قرار دهند.

مزایای eSIM

یک eSIM نیازمند قرارگیری در لبه تلفن نبوده و این موضوع می‌تواند ضد آب بودن آن را بهتر ثابت کند. این نوع سیم کارت به دستگاه امکان می‌دهد به راحتی قابلیت دو سیم کارت را ارائه دهند؛ در صورتی که می‌خواهید شماره‌های شخصی و کاری مختلفی را نگه دارید یا حتی به خارج از کشور سفر کنید، قطعا ایده‌آل به نظر می‌رسد. گوشی های دو سیم کارت باعث راحتی کار در اتصال به یک شبکه محلی و فرار از هزینه‌های زیاد رومینگ خواهد شد.

Downsides چیست؟

توجه داشته باشید که داشتن یک گوشی با eSIM هنگام تعویض آن، می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. شما به سادگی نمی‌توانید سیم کارت را از دستگاه جدا کرده و وارد یک گوشی دیگر کنید. همچنین تست مشکلات گوشی دشوارتر خواهد شد. در حال حاضر اگر مشکلاتی برای ارتباط یا سیگنال داشته باشید، آزمایش کردن آسان است، اما این راحتی کار برای eSIM وجود ندارد. این حقیقت را نباید فراموش کرد که فناوری‌های جدید تا به یک جریان اصلی تبدیل شوند، به زمان نیاز دارند. هنوز در سال جاری هم می‌توان گفت پشتیبانی و در دسترس بودن این سیم کارت، محدود است.

دستگاه‌هایی که از eSIM استفاده می‌کنند، کدام‌اند؟

محصولات سری آیفون 11 در کنار آیفون ایکس اس و ایکس آر می‌توانند از eSIM در کنار سیم کارت‌های نانو پشتیبانی کنند. گوشی‌های سری پیکسل هم از پیکسل 2 دارای این قابلیت هستند، اما هنوز در تمام مناطق پشتیبانی نمی‌شود. توجه داشته باشید که تعداد محدودی از گوشی های هوشمند می‌توانند از eSIM پشتیبانی کنند، حتی شرکتی همانند سامسونگ که همواره مشتاقانه از فناوری های جدید استقبال می‌کند هم تاکنون گوشی هوشمندی که بتواند از eSIM پشتیبانی کند را معرفی نکرده است.

ساعت هوشمند اپل

درباره سایر دستگاه‌ها هم می‌توان به اپل واچ، سامسونگ واچ و هواوی واچ 2 اشاره کرد که از eSIM پشتیبانی می‌کنند. بد نیست بدانید که پشتیبانی از eSIM در ویندوز 10 هم وجود دارد، بنابراین ممکن است در آینده هم شاهد لپ‌تاپ‌هایی باشیم که مجهز به eSIM هستند.

این نوع سیم کارت را می‌توان به عنوان یک آینده بسیار خوب برای گوشی های هوشمند به حساب آورد، حتی اگر تاکنون هم از آن استفاده نکرده‌اید. احتمالا گوشی‌هایی که در آینده نزدیک معرفی می‌شوند، مجهز به eSIM خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*