پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها

آموزش پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها

حتما دیده‌اید که در برخی از جاده‌ها به منظور پرداخت عوارض اتوبان ها ترافیک خسته‌کننده‌ای ایجاد شده و از سرعت تمامی خودروها می‌کاهد. اما چگونه می‌توان با پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها بدون توقف و معطلی به راه ادامه داد؟

مدتی است در کشورمان به منظور سهولت هرچه بیشتر رانندگان در سفرهای جاده‌ای، سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها راه‌اندازی شده و با عبور خودرو از مسیر مخصوص مشخص شده، پرداخت عوارض بدون هرگونه توقف و پول نقد انجام می‌گیرد. بدین ترتیب علاوه بر عدم ایجاد ترافیک، از هدر رفتن سوخت جلوگیری شده و در زمان و مصرف کاغذ صرفه‌جویی می‌شود. روش های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها متنوع بوده و هرکسی می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن، وبسایت و یا کدهای دستوری نسبت به پرداخت الکترونیکی جاده ها اقدام کند. در حال حاضر وب‌سایت آنی رو خدمات مرتبط با پرداخت آنلاین عوارض آزادراه ها را ارائه می‌کند و در ادامه چگونگی ثبت نام در این سامانه را آموزش خواهیم داد.

روش های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها

برای پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها شیوه‌های مختلفی وجود دارد که هر کاربر به سلیقه خود می‌تواند از اپلیکیشن، تگ، آنی رو کارت، کد دستوری و سامانه کسر مستقیم از حساب بانکی استفاده کند.

1- اپلیکیشن‌ها

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها

شما می‌توانید پس از دانلود و نصب اپلیکیشن پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها ، انتخاب لوگوی آنی رو و پشت سر گذاشتن مراحل ثبت نام نسبت به پرداخت عوارض آزادراه مدنظرتان اقدام کنید.

2- تگ

در این روش راننده باید پیش از حرکت در آزادراه برچسب الکترونیکی (تگ) خودروی خود را تهیه کرده و روی آن نصب کند. مبلغ عوارض به طور خودکار با عبور خودرو از شارژ تگ کاسته خواهد شد.

3- آنی رو کارت

با خرید، فعال‌سازی و شارژ آنی رو کارت، شما می‌توانید به راحتی و بدون توقف در آزادراه ها حرکت کنید. مبلغ عوارض آزادراه نیز به طور اتوماتیک از آنی رو کارت شما کسر شده و به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.

4- کدهای دستوری USSD

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها

استعلام بدهی و پرداخت عوارض آزادراه با ورود کد بالا در قسمت تلفن گوشی‌تان امکان‌پذیر بوده و حتی بدون اتصال اینترنت نیز می‌توانید به صورت الکترونیکی و بدون توقف، عوارض را پرداخت کنید.

5- کارت‌خوان‌ها

پرداخت عوارض آزادراهی از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و پرداخت آنی رو، پمپ بنزین‌ها، مجتمع‌های تفریحی و توقف‌گاه‌های بین راهی نیز فراهم شده است.

6- کسر مستقیم از حساب بانکی (NSPAY)

به منظور پرداخت عوارض در سامانه پرداخت بدون توقف ابتدا باید با مراجعه به این آدرس ثبت نام کنید. در مرحله اول، بایستی شماره تلفن همراه خود را وارد کرده و کد فعال‌سازی که به آن ارسال می‌شود را در سایت وارد کنید. پس از تکمیل اطلاعاتی همچون کد ملی و حساب بانکی‌تان، می‌توانید شماره پلاک خودرو یا خودروهایتان را وارد کرده و برای هر یک اسمی انتخاب کنید تا هنگام استفاده از آن‌ها سردرگم نشوید. در نهایت برای پرداخت عوارض به روش کسر مستقیم از حساب بانکی روش‌های مختلفی پیش روی شما قرار داده شده است:

  1. پرداخت خود اظهاری به واسطه پرداخت آنلاین
    در این روش پس از انتخاب خودرو، مبدا و مقصد سفر، مبلغ عوارض نمایش داده می‌شود. سپس به درگاه پرداخت اینترنتی هدایت خواهید شد و بدین ترتیب دوربین‌های ایستگاه عوارضی شماره پلاک شما را شناسایی کرده و می‌توانید بدون اعمال هرگونه جریمه ناشی از عدم پرداخت عوارض به راحتی به مسیرتان حین سفر ادامه بدهید.
  2. اتصال پلاک خودرو به حساب بانکی (سامانه پیمان)
    سامانه پیمان یکی از سرویس‌های NSPAY بوده که با مبنای سقف برداشت مشخص و محدود، به سامانه اجازه می‌دهید از حساب بانکی‌تان مبلغ عوارضی را برداشت و به پلیس راه پرداخت کند.
  3. خودپرداز بانک‌ها
    این روش برای آن دسته از افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند طراحی شده تا بتوانند از طریق لینک استعلام عوارض خود، شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت کرده و با استفاده از خودپرداز بانک‌های ملت، انصار، سامان و شهر نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند.

توجه داشته باشید تنها قبل، حین و حداکثر تا 24 ساعت پس از تردد در آزادراه می‌توانید خوداظهاری کرده و هزینه را پرداخت کنید. در غیر این صورت مبلغ عوارض به صورت بدهی در حسابتان نشان داده می‌شود و در این صورت، بایستی پیش از پرداخت عوارض جدید ابتدا حساب را تسویه کنید.

سرویس پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها در حال حاضر تنها در آزادراه های تهران – قم، تهران – ساوه، کرج – قزوین، و قزوین – زنجان ارائه می‌شود و در آینده نزدیک سایر آزادراه‌های کشور نیز تحت پوشش آنی رو قرار خواهند گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*