20 قمر جدید سیاره زحل

ستاره شناسان 20 قمر جدید سیاره زحل را کشف کردند؛ رکورد مشتری شکسته شد!

چندی پیش یک تیم از ستاره شناسان موفق به کشف 20 قمر جدید سیاره زحل شدند. با این اوصاف، سیاره زحل با داشتن 82 قمر، بیشترین تعداد قمر را در میان تمام سیاره‌های منظومه شمسی دارد!

ما انسان‌ها بیش از هرچیزی در منظومه شمسی خودمان به مقایسه سیاره زمین و سیاره مریخ پرداخته‌ایم اما دو سیاره دیگر هم در منظومه ما وجود دارند که کاملا ارزش مقایسه با یکدیگر را دارند. با وجود اینکه شاید از نظر ظاهری و در یک نگاه کلی، نتوان شباهت خیلی زیادی بین دو سیاره مشتری و زحل پیدا کرد، اما از بسیاری جهات، آن ها کاملا شبیه یک دیگر هستند! به عنوان مثال اگر حلقه های زیبای زحل را نادیده بگیریم، سطح این سیاره بیش از هرچیز دیگری به سطح سیاره مشتری شباهت دارد. حتی جنس و فراوانی عناصر و گازهای یافت شده در این دو سیاره هم بسیار شبیه به یکدیگر است. از آن مهمتر اینکه تنها یک سیاره در منظومه ما از نظر ابعاد و بزرگی در حد و اندازه مقایسه با سیاره عظیم‌الجثه مشتری است و درست حدس زدید؛ آن سیاره، همین سیاره زحل است! درست است که در مقام مقایسه، سیاره زحل نتوانسته از نظر اندازه و ابعاد، سیاره مشتری را شکست دهد اما با کشف جدید ستاره شناسان به نظر می‌رسد که در یک زمینه دیگر، این سیاره مشتری است که قافله را به زحل باخته! با کشف 20 قمر جدید سیاه زحل اکنون این سیاره به تنهایی، پر قمر ترین سیاره منظومه شمسی به حساب می‌رود.

20 قمر جدید سیاره زحل

موسسه علمی/تحقیقاتی کارنگی ساینس (Carnegie Institution for Science) که با نام اختصاری CIS شناخته می‌شود، اخیرا در یک مقاله علمی به طور رسمی اعلام کرد که ستاره شناسان حاضر در این موسسه موفق به کشف 20 قمر جدید سیاره زحل شده‌اند. با این کشف، اکنون سیاره زحل با داشتن 82قمر، بیشترین تعداد قمر را در میان تمام سیاره های منظومه شمسی دارد. جالب است بدانید که پیرو همان بحث رقابت و شباهت دو سیاره مشتری و زحل، رکورد قبلی پر قمر ترین سیاره منظومه شمسی در اختیار سیاره مشتری، با تعداد 79 قمر بود. این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید که ممکن است در آینده، قمرهای جدیدی برای مشتری و البته خود سیاره زحل کشف شود. پس به تعبیری می‌توان گفت که رقابت این دو سیاره در کسب عنوان پر قمر ترین سیاره منظومه شمسی، هنوز به پایان نرسیده است!

20 قمر جدید سیاره زحل

در ادامه به برخی از مهمترین ویژگی‌های 20 قمر جدید سیاره زحل خواهیم پرداخت:

تمام قمرهای جدید زحل چیزی حدود 4.8کیلومتر (3 مایل) وسعت دارند.

از بین این 20قمر، تنها 3عدد از آن‌ها در مداری هم‌سو با مدار زحل در حال چرخیدن هستند و مدار گردش تمام 17قمر دیگر، بر خلاف جهت این غول گازی است.

تمام 17 قمری که بر خلاف جهت چرخش این سیاره در حال گردش به دور آن هستند، به علاوه یکی از قمرهایی که هم سو با این سیاره درحال چرخش است، فاصله‌ای بسیار زیاد با زحل دارند. هرکدام از این 18قمر چیزی حدود 3 سال زمان لازم دارند تا یک دور کامل به دور سیاره میزبان خودشان بچرخند. اما دو قمر باقیمانده در فاصله‌ای نسبتا نزدیکتر به زحل قرار دارند و در عرض 2سال می‌توانند یک دور کامل به دور این سیاره بچرخند.

به عقیده تیم تحقیقاتی‌ای که این قمرهای جدید را کشف کرده، ممکن است برخی از قمرهای جدید زحل، بخش‌هایی از قمرهای قدیمی‌تر و البته بزرگتر این سیاره بوده باشند که بنا به دلایل مختلفی، از آن قمر اصلی جدا شده‌اند و خودشان تبدیل به قمری جدید برای زحل شده‌اند.

رهبری تیم تحقیقاتی یابنده قمرهای جدید زحل بر عهده آقای اسکات اس شپرد (Scott S. Sheppard) بوده است. او معتقد است با این کشف جدید، درک ما نسبت به نحوه شکل گیری سیاره‌ها و قمرهای آن‌ها هم وارد مراحل تازه‌تری می‌شود.

کشف این 20 قمر جدید سیاره زحل بیش از هر چیزی به ما خاطرنشان می‌کند که در دنیای علم، تقریبا هیچ چیز ثابت نیست! از این لحظه به بعد در تمام جوامع علمی، از سیاره زحل به عنوان پر قمر ترین سیاره منظومه شمسی یاد خواهد شد و دیگر عنوان کردن اینکه سیاره زحل 62قمر دارد، از نظر علمی صحیح نیست چرا که تعداد قمرهای این سیاره به عدد 82 رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. درسته ماه های زیاد جذابیت های خودشو داره اما باید بدونین اگه زمین دوتا ماه داشت طوفان های بی وقفه و زیادی داشتیم که هیچ وقت تموم نمیشد و سونامی های بزرگ و میتونین حدس بزنین دیگه کلا انسانی هم بوجود نمیومد خیلی جالبه نه؟