جایگزین پراید

جایگزین پراید در سال 99 به بازار عرضه می‌شود

دبیر انجمن خودروسازان گفت سایپا برای جایگزین پراید در حال توسعه یک پلتفرم جدید است که این خودرو احتمالا تا سال 99 به بازار خودرو کشور عرضه خواهد شد.

احمد نعمت ‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص جایگزین پراید عنوان کرد گروه خودروسازی سایپا در حال توسعه یک پلتفرم ویژه برای جایگزین پراید است و این خودرو در سال 99 به بازار عرضه خواهد شد. وی افزود طبق بازدید اخیری که از مرکز تحقیقات این خودروساز انجام داده‌ایم، شاهد فعالیت سایپا بر روی یک پلتفرم جدید بوده‌ایم که در حال گذراندن مراحل نهایی بوده و قراردادهای مربوط به آن نیز با قطعه‌سازان منعقد شده است.

قیمت جایگزین پراید بیشتر خواهد بود

دبیر انجمن خودروسازان داخلی در ادامه اظهار کرد قیمت جایگزین پراید بدون شک از مدل فعلی بیشتر خواهد بود، اما قیمت آن تاکنون مشخص نشده است. مصرف‌کنندگان از محصولاتی چون پراید و پژو 405 خسته شده و خواهان محصولات جدید با تکنولوژی‌های مدرن هستند. همچنین بر روی این دو خودرو نمی‌توان استانداردهای 85 گانه را به صورت کامل اجرا کرد. وی در ادامه تاکید کرد:

وزاتخانه به صورت جدی سیاست داخلی‌سازی در صنعت خودرو را در دستور کار قرار داده و می‌توانیم بگوییم به صورت میانگین بر روی تمامی خودروها 75 درصد داخلی‌سازی انجام داده‌ایم. البته می‌بایست این میزان طی 2 سال به 80 درصد داخلی‌سازی افزایش پیدا کند و این موضوع به همان سیاست جدید وزارتخانه مربوط است. در مورد میزان داخلی‌سازی پراید می‌بایست به مقدار ارزبری آن توجه کنیم و هر دستگاه از این خودرو حدود 1000 دلار ارزبری برای قطعه‌سازان به همراه دارد. این مقدار برای کارخانه تولیدکننده نیز نزدیک به 500 دلار است که در مجموع تولید یک دستگاه پراید 1500 دلار ارزبری به همراه خواهد داشت.

احمد نعمت ‌بخش در پایان خاطرنشان کرد اگر به دو سال گذشته برگردیم، تمامی اقلام در خصوص افزایش قیمت بدون شک بیشتر از خودرو بوده است. صنعت خودرو قصد دارد افزایش قیمت را با افزایش تولید و کاهش هزینه متوقف کند، اما هنگامی که قیمت آلومینیوم حدود 4 برابر و فولاد حدود 3 برابر افزایش پیدا می‌کند، به سختی می‌توان افزایش قیمت را انجام نداد. در واقع ما موضوع کاهش قدرت خرید مردم را قبول داریم، اما چاره‌ای نیز برای ما وجود ندارد.