بهترین برنامه های ساخت موسیقی

معرفی و دانلود بهترین برنامه های ساخت موسیقی

در این مطلب با بهترین برنامه های ساخت موسیقی در سال 2019 آشنا خواهیم شد. نرم افزارهای ساخت موزیک نام برده اغلب در ساخت آهنگ‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انتخاب بهترین نرم افزار ساخت موزیک کار ساده‌ای نیست. امروز تکنولوژی نرم افزار در حوزه ابزارهای ایجاد استودیوهای موزیک خانگی به اندازه‌ای پیشرفت کرده که هر توسعه‌دهنده، مدعی قرارگیری در زمره بهترین‌ها است. با این حال به منظور انتخاب، دانلود و نصب بهترین برنامه های ساخت موسیقی باید به چند نکته مهم دقت کنید.

دانلود بهترین برنامه های ساخت موسیقی

برخی نرم افزارهای میزبان (DAW –> Digital Audio Workstation) برای ضبط صدای زنده مناسب هستند. برخی دیگر دارای MIDI بهتری بوده و برای دست‌کاری فایل‌های صوتی موجود، کاربردی محسوب می‌شوند.

پیش از معرفی بد نیست تعریفی درباره یک کلمه کلیدی پراستفاده در این مطلب ارائه کنیم. «میدی» یا همان MIDI، به معنی «رابط دیجیتالی سازهای موسیقی» بوده و یکی از قالب‌های ارتباطی اصلی به منظور ضبط و پخش اطلاعات صوتی بین کامپیوتر و یک ساز الکترونیکی به شمار می‌رود. برای اتصال دو وسیله از طریق این رابط، قادر به استفاده از کابل‌های مختلفی هستیم. یک اتصال MIDI می‌تواند تا سقف شانزده کانال، اطلاعات را از سازهای مختلف منتقل کند.

در ادامه بهترین اپلیکیشن های ساخت موزیک را معرفی خواهیم کرد. با کلیک روی نام هر برنامه به وب سایت و محل دانلود آن ارجاع داده می‌شوید. در صورت وجود نسخه‌هایی برای پلتفرم‌های مک و لینوکس، لینک دانلود آن‌ها را نیز قرار خواهیم داد.

Ableton Live

چندی پیش دهمین نسل نرم افزار Ableton Live عرضه شد. ابزارهای کاربردی فراوانی در دل آن توسعه یافته بوده و می‌توان از برنامه برای اهداف گوناگونی استفاده کرد. یک DAW اغلب از قابلیت ضبط صدا و کار با MIDI پشتیبانی می‌کند و برنامه نام برده نیز از این موضوع مستثنی نیست. توسعه قابلیت‌هایی منحصربه‌فرد، این نرم افزار میزبان را از بسیاری از رقبای آن مجزا می‌کند.

در Session View کلیپ‌ها در ساختاری+ شبکه‌ای کنار یکدیگر قرار گرفته و مدیریت می‌شوند. برای افرادی همچون دی جی‌ها، که تصمیم دارند به صورت زنده تلفیقی از موزیک‌ها را پخش کنند، این قابلیت شدیدا کاربردی است.

باز گذاشتن دست کاربرد برای اعمال تغییرات مختلف روی صوت و فراهم کردن دسترسی به کتابخانه‌‌های ابزارهای کاربردی ساخت موزیک، Ableton Live را به یکی از بهترین برنامه های ساخت موسیقی تبدیل کرده‌اند. در نسخه Live 10.1 قابلیت‌های قابل توجهی به نرم افزار افزوده شد. بر اساس گفته‌های تیم توسعه‌دهنده، به زودی اخباری درباره نسل بعدی برنامه نیز منتشر می‌شود. در نهایت باید گفت Ableton Live برای طراحی صدا، نمونه‌سازی و MIDI، ضبط صدا و اجرای برنامه‌های زنده به شدت کاربردی است. قیمت پکیج پایه آن 449 دلار است. برای خرید پکیج کامل باید 749 دلار پرداخت کنید. نسخه‌ای دیگر با امکانات پایه‌ای به قیمت 99 دلار به فروش می‌رسد.

FL Studio

نزدیک به دو دهه از توسعه نرم افزار FL Studio می‌گذرد، به همین دلیل امروز به بلوغ کافی رسیده و تیم توسعه آن به شدت باتجربه شده است. شرکت بلژیکی Image-Line برای اولین مرتبه نرم افزاری با نام Fruityloops را در سال 1998 عرضه کرد. از آن تاریخ تا امروز، برنامه ساخت موزیک حرفه‌ای آن‌ها همواره در دست توسعه بوده است.

یکی از دلایل محبوبیت و قرارگیری آن در زمره بهترین برنامه های ساخت موسیقی داشتن رابط کاربری ساده و کاربرپسند در عین حرفه‌ای بودن است. می‌توان FL Studio را یک DAW تمام عیار دانست که نیاز هر سازنده موسیقی و MIDI را برطرف می‌کند.

هدف اصلی از توسعه آن، ساخت موسیقی الکترونیکی بوده است. به صورت پیش‌فرض چارجوب‌هایی برای ساخت موزیک در نظر گرفته شده که کار را برای موزیک‌ساز راحت می‌کنند. داشتن قیمت پایین‌تر و انتشار آپدیت برای کاربران کنونی به صورت رایگان دیگر دلایل محبوبیت آن در دنیای موزیک‌سازان به شمار می‌رود. اگر در این زمینه کاری تازه کار هستید، FL Studio برنامه خوبی برای شروع است. نمونه‌سازی و تولید موزیک الکترونیکی به همراه داشتن رابط کاربری سرراست و قابل فهم را باید از جمله مهم‌ترین کاربردها و ویژگی‌های آن دانست. نسخه Fruity برنامه به قیمت 99 دلار به فروش می‌رسد. برای خرید پکیج کامل آن باید 889 دلار پرداخت کنید.

Logic

Logic یک DAW مخصوص پلتفرم مک است. این نرم افزار را باید یک DAW همه کاره (آل این وان) دانست، به طوری که نیاز گستره‌ای از افراد فعال در حوزه ساخت موزیک و تولید فایل‌های صوتی را برآورده می‌کند. در حوزه ساخت موسیقی، تقریبا نمی‌توان عملی که Logic قادر به انجام آن نیست پیدا کرد!

در حالت کلی، برنامه مخصوص ردیابی صوت و ضبط آن است، اما قابلیت‌های MIDI زیادی نیز در اختیارتان قرار می‌دهد. یکی از منحصربه‌فردترین قسمت ‌ها را باید پیانوی مجازی دانست که دست کاربر را برای ساخت هر نوع آهنگی باز می‌گذارد.

برای هر DAW، وجود تعداد زیادی قالب اولیه و پیکربندی پیش‌فرض ضروری است. این موضوع درباره نرم افزار ساخت موزیک مورد بحث نیز صدق می‌کند. از طریق کیت Drum Kit Designe می‌توانید کنترل کاملی روی MIDI داشته و درام‌های کاملا واقعی تولید کنید. ابزار دیگری به نام Logic Remote به کاربر اجازه می‌دهد دستگاه‌های آی او اسی (آیفون و آیپد) خود را تبدیل به کنترلی برای مدیریت نرم افزار Logic کنید. برای کاربرانی که به اکوسیستم اپل ارادت خاصی داشته و در حوزه ساخت موسیقی فعالیت دارند، این یکی از بهترین انتخاب‌ها است. اگر شغل شما نوشتن متن موسیقی است، باز هم می‌توانید از قابلیت‌های Logic به نفع خود بهره ببرید. انتخاب اغلب افرادی که یک استودیوی ساخت موزیک خانگی برای خود ایجاد می‌کنند، Logic است. برای خرید آن باید 199 دلار پرداخت کنید.

Reason

طراحی ظاهری این برنامه برای افراد حرفه‌ای که پیشتر از ابزارهای ساخت موزیک آنالوگ استفاده می‌کردند، قابل فهم است. این در حالی است که افراد تازه کار نیز خیلی زود با رابط کاربری آن خو خواهند کرد. مناسب بودن برای هر دو دسته افراد حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای سبب شناخته شدن Reason به عنوان یکی از بهترین برنامه های ساخت موسیقی شده است.

ابزارها و افکت‌ها در یک رک رندر دیجیتالی در دسترس قرار می‌گیرند. به همین دلیل کاربر تصور می‌کند واقعا در یک استودیو ساخت موسیقی حضور دارد! بعد از چرخاندن هر دستگاه می‌توان با پیچاندن سوئیچ پشتی، آن را پیکربندی کرد.

در نرم افزار Reason به مجموعه کاملی از سینتسایزرها دسترسی خواهید داشت. بد نیست بدانید Synthesizer ابزاری الکترونیکی با قابلیت تولید انواع مختلف صدا و ترکیب سیگنال‌های با فرکانس‌های گوناگون است. یک سینتسایزر در عوض تولید صدای مستقیم، یک سری سیگنال الکتریکی با امکان پخش از طریق بلندگو یا هدفون تولید می‌کند.

یکی دیگر از مزایای این نرم افزار، قرار دادن ابزارهایی گوناگون در اختیار کاربر به منظور نمونه‌سازی است. ماشین‌های درام و افکت‌های راک متعددی نیز در دسترس خواهید داشت. با استفاده از اپلیکیشن نام برده می‌توانید صوت تولید شده با استفاده از ابزارهای موسیقی فیزیکی و واقعیت را ضبط کنید. امکان ضبط صدای خواننده به منظور ترکیب آن با موزیک پس‌زمینه نیز فراهم است. اگر پیش از این تجربه کار با ابزارهای ساخت موسیقی آنالوگ را داشته‌اید، در مقایسه با سایر بهترین برنامه های ساخت موسیقی، با رابط کاربری Reason سریع‌تر خو می‌گیرید. قیمت محصول 399 دلار است.

Pro Tools

Pro Tools را باید یکی از قدیمی‌ترین نرم افزارهای ساخت موسیقی دانست. از اولین سری ظهور آن، برنامه به صورت مستمر آپدیت شده و امروز ابزارهای زیادی را در خود گنجانده است. همانطور که از نام اپلیکیشن پیداست، متشکل از ابزارهایی مخصوص افراد حرفه‌ای است.

برای فیلم برداران، ضبط‌کنندگان صدا و تولیدکنندگان پادکست، Pro Tools یکی از بهترین انتخاب‌ها به شمار می‌رود. استودیوهای بازی‌سازی و فیلم‌سازان نیز به سهم خود از این برنامه استفاده‌های فراوانی خواهند داشت. از ابتدا، Pro Tools بیشتر برای ضبط صدا مورد استفاده قرار می‌گرفت، چرا که قادر به ضبط، میکس و مسترینگ در یک پکیج است.

طی چند سال آخر، به لطف انتشار آپدیت‌های متعدد، Pro Tools تبدیل به یک MIDI شد. می‌توان هر ورودی MIDI را در دل برنامه دریافت و آن را به فایل‌های صوتی بعد از ایجادشان اضافه کرد. یکی از نکات مثبت درباره این برنامه ساخت موسیقی را باید وجود نسخه‌ای رایگان از آن با نام First دانست. به منظور خرید نسخه استاندارد یا پرو باید به ترتیب 599 دلار و 999 دلار پرداخت کنید. متاسفانه این هزینه مربوط به اشتراک سالیانه نرم افزار بوده و با یک بار پرداخت، برنامه برای همیش متعلق به شما نخواهد شد.

Cubase

از زمانی که ساخت موزیک با استفاده از کامپیوترهای خانگی میسر شد، Cubase به عنوان یکی از بهترین برنامه های ساخت موسیقی و مخصوصا یکی از بهترین DAWهای موجود شناخته می‌شود. این برنامه از حدود سی سال پیش به طور مستمر در حال توسعه بوده و جزو قدیمی‌ترین‌ها در این فهرست به شمار می‌رود. با وجود قدمت زیاد، هر قابلیتی که از یک DAW مدرن انتظار دارید را در آن پیدا خواهید کرد.

برای ضبط صدا یا به عنوان یک MIDI قدرتمند می‌توانید روی آن حساب کنید. Cubase یکی از معدود برنامه‌های با پشتیبانی از MPE به صورت پیش‌فرض به شمار می‌رود. قابلیت همگام‌سازی صوت هوشمند، کیت طراحی درام داخلی و کتابخانه‌ای از بی‌شمار نمونه اولیه، از دیگر دلایل محبوبیت آن به شمار می‌روند. در صورت عدم نیاز به ابزاری کاملا حرفه‌ای، می‌توانید نسخه المنتس آن را به قیمت 90 دلار خریداری کنید. قیمت نسخه پرو به 550 دلار افزایش پیدا می‌کند. برای سازندگان بیت، ضبط صدا و ایجاد استودیویی در خانه، اپلیکیشن نام برده بسیار مناسب است.

Reaper

Reaper یک DAW کراس پلتفرم به شمار می‌رود. یکی از نکات جذاب درباره آن، امکان استفاده از نسخه آزمایشی به صورت نامحدود است. این موضوع سبب شده بسیاری از کاربران آن را نرم افزاری تمام رایگان تلقی کنند، در صورتی که استفاده از همه قابلیت‌های Reaper در گرو خرید نسخه پولی با پرداخت 60 دلار است. به لطف این هزینه پایین، Reaper را باید در فهرست بهترین برنامه های ساخت موسیقی یکی از ارزان‌ترین موارد دانست.

برخلاف تصور، ارزان بودن این برنامه ساخت موزیک به معنی ضعیف بودن آن نبوده و به اندازه همه DAWهای معرفی شده تا اینجا کاربردی و توانمند است. یادگیری نحوه کار با اولین نسخه‌های برنامه بسیار دشوار بود، اما این مشکل به وسیله انتشار یک سری به‌روزرسانی طی چند سال برطرف شد. اکنون حتی افراد تازه کار می‌توانند به راحتی با رابطی کاربری نرم افزار ارتباط برقرار کنند. اگر سیستم عامل اصلی کامپیوتر شما لینوکسی بوده و تمایلی به پرداخت هزینه‌ای زیاد برای خرید یک نرم افزار ساخت موسیقی ندارید، Reaper بهترین گزینه برای شما به شمار می‌رود.

T7-DAW

اگر به دنبال نرم افزاری حرفه‌ای و در عین حال رایگان برای ساخت موسیقی هستید، T7-DAW گزینه بسیار مناسبی است. شرکت Tracktion به لطف توسعه این اپلیکیشن رایگان توانسته محبوبیت زیادی در جامعه موزیک‌سازان به دست بیاورد. برای ضبط یا تولید صدا در هر سطحی می‌توانید روی آن حساب کنید. در نرم افزار Tracktion نمونه‌ها و قابلیت‌های اولیه و همچنین ابزارهای گوناگونی در حد یک DAW حرفه‌ای در اختیارتان قرار می‌گیرد.

شرکت Tracktion عقیده دارد کاربران T7-DAW، چنان تحت تاثیر این برنامه رایگان قرار خواهند گرفت که نرم افزارهای پولی بیشتری را از آن‌ها خریداری می‌کنند. اگر به تازگی وارد دنیای موزیک شده‌اید، بهتر است کار را با یک اپلیکیشن رایگان و در عین حال حرفه‌ای همچون T7-DAW آغاز کنید. اگر درباره محصولات شرکت Tracktion چیزهای زیادی شنیده و تصمیم دارید توانایی این توسعه‌دهنده را محک بزنید، دانلود و استفاده از T7-DAW اقدام هوشمندانه‌ای است.

Bitwig Studio

Bitwig Studio نرم افزاری تازه وارد به شمار می‌رود، اما خیلی زود توانسته کاربران زیادی را به خود علاقه‌مند کند. داشتن رابط کاربری زیبا و قرار دادن ابزارها در قالب یک سری لایه در اختیار کاربر سبب شده کار با آن ساده باشد. پشتیبانی از MPE به صورت پیش‌فرض را باید یکی از نکات منحصربه‌فرد درباره Bitwig Studio دانست. برخلاف بسیاری از نرم افزارهای ساخت موزیک که به طور انحصاری برای مک یا ویندوز ساخته می‌شوند، از Bitwig Studio نسخه‌ای برای ویندوز، لینوکس و مک وجود دارد. قیمت برنامه 399 دلار است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*