کشف آثار حیات فرازمینی

همکاری ناسا با پروژه Breakthrough Listen برای کشف آثار حیات فرازمینی

ناسا به تازگی اعلام کرد که قصد دارد با پروژه Breakthrough Listen همکاری کند. هدف این پروژه جاه‌طلبانه، تلاش برای کشف آثار حیات فرازمینی است.

ناسا در سلسله همکاری‌های جدید خودش با سازمان‌ها و پروژه‌های فضایی دولتی و خصوصی، این بار به سراغ پروژه جاه‌طلبانه برکترو لیسن (Breakthrough Listen به معنای شنوایی مبتکرانه) رفته است. هدف از این همکاری، کشف آثار حیات فرازمینی در سیارات و دیگر اجرام آسمانی خارج از منظومه شمسی عنوان شده است.

کشف آثار حیات فرازمینی

پروژه جذاب Breakthrough Listen را پیشتر در گجت نیوز به طور کامل معرفی کرده‌ایم که می‌توانید توضیحات کامل را داخل مقاله‌ای که در ادامه معرفی می‌شود، مطالعه کنید. اما اگر بخواهیم خیلی کوتاه، با این پروژه جاه‌طلبانه آشنایتان کنیم باید بگوییم که یک فیزیکدان میلیاردر بنام یوری میلنر (Yuri Milner) که در زمینه فیزیک ذرات، تخصص دارد با یک بودجه هنگفت 100 میلیون دلاری در تلاش است تا بتواند بشر را مجهز به تکنولوژی لازم جهت دریافت پیام‌های لیزری و دیگر پیام‌ها و نشانه‌هایی که ممکن است از طرف تمدن‌های فرازمینی در حال ارسال باشند، بکند. این پروژه تاکنون توانسته بیش از هزار ستاره که در فاصله 160 سال نوری از زمین قرار دارند را به همین منظور مورد بررسی قرار دهد. پروژه Breakthrough Listen از سال 2015 تاکنون در بخش  SETI (مخفف عبارت جستجوی هوش فرازمینی) در مرکز تحقیقاتی برکلی (Berkeley SETI Research Center به اختصار BSRC) فعالیت می‌کند.

از آن طرف، ماموریت TESS هم قطعا یکی از ماموریت‌های مهم و مشهور حال حاضر ناسا در زمینه کشف حیات فرازمینی به شمار می‌رود. ماموریت تِس که نام خودش را از تلسکوپ مورد استفاده در این ماموریت، یعنی تلسکوپ TESS گرفته، در پی یافتن رفتارهای غیرمعمولی است که ممکن است بعضا از جانب نوری که از سیارات و دیگر اجرام آسمانی به کره زمین می‌رسد، رخ دهد. اگر یک بازتاب نور غیرمعمول توسط تلسکوپ تس رویت شود، تیم تس با بررسی دقیق آن می‌تواند متوجه بشود که آیا این بازتاب غیرمعمول، نشانگر وجود حیات فرازمینی هست یا خیر.

با توجه به ماهیت تلسکوپ تس، دانشمندان معتقدند اصلی‌ترین کاربرد آن می‌تواند کشف آثار تکنولوژی فرازمینی باشد. بحث تکنولوژی فرازمینی را پیشتر به طور کامل در گجت نیوز بررسی کرده‌ایم اما به طور کلی می‌توان گفت که برخی دانشمندان معتقدند هیچ چیزی به اندازه تکنولوژی نمی‌تواند اثراتی قابل رویت از خود بجای بگذارد. این دانشمندان معتقدند که به عنوان مثال همین سیستم‌های رسانه‌ای در سیاره ما، مانند تلویزیون و یا رادیوها، از خودشان آثاری برجای می‌گذارند که می‌تواند توسط تمدن‌های فرازمینی رویت شود. البته این بحث، بسیار پیچیده‌تر و گسترده‌تر از چیزی است که در این پاراگراف کوتاه به آن پرداختیم. بنابراین اگر علاقه‌مند به این بحث هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله‌ای که در ادامه معرفی می‌شود را مطالعه کنید:

همکاری ناسا و پروژه Breakthrough Listen

همانگونه که احتمالا متوجه شدید، اساس و مبنای ماموریت TESS در ناسا و همچنین پروژه Breakthrough Listen بسیار مشابه با یکدیگر است. درواقع نه تنها هر دوی آن‌ها به دنبال یافتن آثار نوری از سیارات دوردست هستند، بلکه جفتشان هم نیم‌نگاهی به بحث تکنولوژی فرازمینی دارند. پس با این اوصاف، همکاری میان TESS و پروژه Breakthrough Listen برای کشف آثار حیات فرازمینی خیلی هم موضوع دور از انتظاری نیست.

طبق صحبت‌هایی که تاکنون توسط اعضای این دو تیم مطرح شده، ظاهرا نحوه همکاری میان آن‌ها به این صورت است که تیم Breakthrough Listen بجز لیست هدف خودش، سیارات و دیگر اجرام آسمانی که توسط تلسکوپ و اعضای تیم TESS به عنوان مکان‌هایی با احتمال وجود حیات فرازمینی عنوان شده‌اند را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. تنها نتیجه‌ای که می‌توان برای یک همکاری در این ابعاد و با این ذهنیتی که میان طرفین وجود دارد متصور شد، بالاتر رفتن احتمال کشف آثار حیات فرازمینی توسط بشریت است.