سفینه فضایی X-37B

سفینه فضایی X-37B نیروی هوایی آمریکا رکورد جدیدی ثبت کرد

سفینه فضایی X-37B دو سال قبل با هدف ثبت رکوردی جدید به سفری دور سیاره زمین رفت. تا پیش از به زمین نشستن مجدد این هواپیمای فضاییمتعلق به نیروی هوایی ارتش آمریکا، رکورد جدید آن مشخص نبود.

سفینه فضایی X-37B به دست شرکت بوئینگ ساخته شده است. این فضاپیما بعد از 780 روز گردش به دور سیاره زمین، در مرکز فضایی کندی فرود آمد. بد نیست بدانید بیشترین رکورد قبلی مربوط به گردش یک فضاپیما به دور سیاره خاکی به صورت پیوسته، 717 روز بود.

X-37B یک سفینه فضایی با قابلیت استفاده مجدد است. به عبارتی برخلاف راکت‌های قبلی که در ماموریت‌های فضایی همچون فرستادن محموله به ایستگاه فضایی یا قرار دادن موشک روی مدار مورد استفاده قرار می‌گرفتند، موشک بعد از انجام ماموریت به سمت کائنات بی‌انتها حرکت نکرده و می‌تواند مجددا به زمین بازگردد و در مکانی مشخص فرود بیاید. پیش از این انتظار می‌رفت X-37B تنها برای 240 روز گردش دور کره زمین دوام بیاورد، اما به نظر می‌رسد نیروی هوایی ارتش آمریکا، توانایی‌های بوئینگ را دست کم گرفته بود!

پیش از ارسال هواپیمای فضایی X-37B به منظور ثبت رکوردی جدید با گردش پیوسته دور مدار سیاره زمین، این وسیله چهار ماموریت دیگر نیز انجام داده بود. متاسفانه درباره ماموریت‌های قبلی اطلاعاتی در دسترس نیست، اما بر اساس اعلام نیروی هوایی ارتش آمریکا، همه ماموریت‌های این فضاپیما تا امروز، مخصوصا پنجمین مورد، با موفقیت انجام شده‌اند.

ویژگی‌های سفینه فضایی X-37B در هاله‌ای از ابهام

درباره مشخصات و ویژگی‌های این فضاپیما همچون حداکثر بار قابل حمل توسط آن اطلاعات بسیار کمی به صورت عمومی منتشر شده و نیروی هوایی ارتش آمریکا، آن‌ها را طبقه‌بندی شده نگه داشته است. با این حال، طبق گفته‌هایی کلی، X-37B قادر به حمل ماهواره‌های کوچک به منظور قرار دادن آن‌ها در مدار زمین است. ماموریت بعدی این فضاپیما در سال 2020 اجرایی می‌شود. احتمالا ششمین ماموریت آن، گردش به دور زمین با هدف شکستن رکورد 780 روز کنونی خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. براوووو این رکورد بى نظیر را تبریک مى گویم!!