در این ویدیوی جذاب، از زیبایی حیرت انگیز آسمان جنوب لذت ببرید

ناسا با کنار هم قرار دادن 208 تصویری که تلسکوپ تس (TESS) از آسمان جنوب گرفته، به یک تصویر پانوراما و حیرت انگیز دست پیدا کرده که در ادامه می‌توانید ویدیوی مربوط به این تصویر را با دوبله فارسی ببینید و لذت ببرید!

اگر با تلسکوپ تس (TESS) آشنایی داشته باشید، مطمئنا می‌دانید که این تلسکوپ معمولا تمام تمرکز خودش را روی تنها یک جرم آسمانی می‌گذارد و پس از آنالیز آن جرم، سراغ جرم آسمانی بعدی می‌رود. اما پروفسور ایتِن کروز (Ethan Kruse) که یکی از اعضای تیم TESS هم هست، اخیرا با یک رویکرد جدید، تصمیم گرفت بجای تمرکز روی یک جرم آسمانی، به قول خودش “یک قدم به عقب برگردد” و مجموعه‌ای از اجرامی که قرار است تیم TESS در آینده به طور اختصاصی و تکی روی آن‌ها تحقیق کند را در یک نمای کلی به تصویر بکشد. این رویکرد خلاقانه آقای کروز درنهایت باعث بوجود آمدن یک تصویر پانوراما و بسیار زیبا از آسمان جنوب شد.

تلسکوپ TESS که یکی از مشهورترین و پرکاربردترین تلسکوپ های ناسا هم به شمار می‌رود، تاکنون موفق به کشف 29 سیاره فراخورشیدی جدید در آسمان شده است. ضمن اینکه چیزی حدود هزار جرم آسمانی دیگر هم توسط این تلسکوپ رویت شده که ممکن است همه آن‌ها، یا حداقل تعداد زیادی از آن‌ها هم سیاره های فراخورشیدی، ملقب به اِکزو پِلَنِت (Exoplanet) باشند. دانشمندان همین حالا هم در حال بررسی دقیق این هزار جرم آسمانی هستند.

آسمان جنوب

اگر به دنیای نجوم علاقه‌مند باشید، قطعا می‌دانید منظور از آسمان جنوب (Southern Sky) چیست. اما اگر با این اصطلاح اخترشناسی آشنایی ندارید، باید بگوییم که آسمان جنوبی درواقع نیم کره جنوبی آسمان است. درست مانند کره زمین که دارای نیم کره جنوبی و نیم کره شمالی است، در دنیای اخترشناسی، برای ساده‌تر شدن نقشه برداری آسمانی، آسمان هم دارای نیم کره جنوبی و نیم کره شمالی است. نکته بسیار مهم در رابطه با نیم کره های آسمان این است که علی رغم شباهتی که به نیم کره های زمینی دارند، اما مفاهیمی کاملا جداگانه و مستقل هستند.

به طور کلی، سرتاسر آسمان جنوب از دید ناظری که در قطب جنوب ایستاده، قابل مشاهده است. اما هرچه این ناظر از قطب جنوب به سمت قطب شمال حرکت کند، بخش کمتری از آسمان جنوب را هم می‌تواند مشاهده کند. در آسمان جنوب بیش از 2 هزار ستاره وجود دارد که به سادگی توسط چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده هستند و همچنین بین 20 هزار تا 40 هزار ستاره و جرم آسمانی دیگر هم در این نیم کره فرضی وجود دارد که تنها با چشم مسلح قابل مشاهده هستند.

از معروف‌ترین ستاره‌هایی که در آسمان جنوب قابل مشاهده هستند، می‌توان به شباهنگ یا شِعرای یمانی که در زبان انگلیسی به سیریِس (Sirius) شناخته می‌شود؛ پَرَک یا همان ستاره سهیل معروف که در زبان انگلیسی نام آلفا کارینه (alpha Carinae) به آن اختصاص داده شده؛ و همچنین رجل قِنطورِس یا همان آلفا قنطورس (Alpha Centauri) اشاره کرد. این سه ستاره درخشان و مشهور به ترتیب در صورت های فلکی دب اکبر (خرس بزرگ)، شاه‌تخته و قنطورس قرار گرفته‌اند.

همانطور که پیشتر هم اشاره شد و از آنجایی که نیم کره های آسمانی، مفاهیمی مستقل از نیم کره های زمینی هستند، در نتیجه برخی از ستاره های آسمان جنوب، مانند شباهنگ که پرنورترین ستاره آسمان هم هست، در همه جای کره زمین حتی نیم کره شمالی زمین هم قابل رویت هستند اما برخی دیگر، مانند ستاره سهیل، تنها در نیم کره جنوبی کره زمین قابل رویت هستند.

ویدیویی که در ادامه مشاهده می‌کنید، مربوط به تصویری بسیار حجیم و با کیفیت است که اخیرا توسط ناسا به طور رسمی منتشر شده. برای ساخت این تصویر، اعضای تیم TESS آسمان جنوب را به 13 بخش مجزا تقسیم کردند و سپس تلسکوپ TESS به مدت تقریبا یک ماه، هرکدام از این 13 بخش را با چهار دوربین تصویربرداری کرد. ضمن اینکه برای خلق این تصویر شگفت انگیز، ناسا 208 تصویر را با یکدیگر ادغام کرده است. اگر بخواهیم تمام تصاویری که تس تاکنون و طی یک سال اخیر ثبت کرده را در یک هارد جمع‌آوری کنیم، به هاردی با گنجایش 20 ترابایت نیاز خواهیم داشت! این میزان، تقریبا برابر است با آرشیوی از 6 هزار فیلم سینمایی که همه آن‌ها هم دارای کیفیت HD هستند!

دانلود ویدیو

همانطور که در ویدیو هم گفته شد، پس از پایان کار تصویربرداری از آسمان جنوب اکنون تلسکوپ تس تغییر جهت داده و در حال تصویربرداری از آسمان شمال است. در نتیجه به زودی شاهد یک تصویر حیرت انگیز دیگر و این بار از آسمان شمال خواهیم بود. ضمن اینکه با کامل شدن کار تصویربرداری از آسمان شمال، احتمالا ناسا تصویر پانورامای آسمان شمال و آسمان جنوب را با یکدیگر ترکیب می‌کند و یک تصویر خارق‌العاده از سرتاسر کره آسمانی، یا همان کُره سَماوی را در اختیار عاشقان کیهان و کیهان شناسی قرار می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. اره من فکم افتاد

  2. فیلم بردارش لایک داره

    باید اینا رو واسه توریستی نشون داد

  3. زیبایی محض یعنی این