اولتیما تولی

ناسا نام رسمی اولتیما تولی را اعلام کرد

ناسا اخیرا نامی رسمی برای اولتیما تولی (Ultima Thule) انتخاب کرده و آن را به علاقمندان دنیای نجوم معرفی نموده است.

سازمان ناسا در ایالات متحده آمریکا اخیرا اسمی رسمی برای اولتیما تولی انتخاب کرده و آن را رسانه ای نموده تا علاقمندان به دنیای نجوم از این به بعد این جرم سماوی را با نام جدید بشناسند.

«آروکوت» نامی است که ناسا به صورت رسمی برای اولتیما تولی معرفی نموده است. چندی پیش فضاپیمای نیوهورایزن (New Horizon) متعلق به ناسا خود را به یک شی مرموز در لبه منظومه شمسی نزدیک کرد. این شی مرموز اولتمیا تولی (Ultima Thule) بود که در داخل کمربند کویپر قرار گرفته است.

در واقع همان روز نخست ژانویه سال جاری بود که نیوهورایزن از کنار این جرم عبور کرد. ناسا آن زمان موفق شد اولتیما تولی را با شفافیت کامل در میان دیگر اجرام نورانی کمربند کویپر مشاهده کند.

در آن زمان نیوهورایزن فاصله ای در حدود ۳۸ میلیون کیلومتر با این جرم سماوی داشته و در عین حال ۶ میلیارد و چهارصد میلیون کیلومتر از زمین دور بوده است. دیتاهای که نیوهورایزن از این جرم آسمانی ثبت کرده بود پس از شش ساعت به زمین رسید، در حالیکه  که این دیتاها باید با سرعتی معادل سرعت نور حرکت کنند.

تغییر نام اولتیما تولی به احترام بومیان مریلند

اولتیما تولی دورترین جرم منظومه شمسی بود که توسط یک فضاپیما مورد جستجو و مشاهده قرار می گرفت. در واقع دور دست‌ترین شی آسمانی بود که انسان بررسی می‌کرد.

واژه «آروکوت» که به عنوان نام جدید انتخاب شده به معنای آسمان است. این واژه متعلق به قوم «پاوهاتان» است که از قبایل بومی آمریکایی به حساب می آید. این قبلیه بومی در نواحی مریلند زندگی می کنند.

مریلند همان منطقه ای است که دفتر مرکزی کنترل نیوهورایزن در آن جا مستقر شده است.  نامگذاری مجدد جرم آسمانی با استفاده از واژه بومی مریلند ادای دینی به مردمان کنونی و باستانی این سرزمین از سوی ناسا بوده است.

این تغییر نام در روز ۱۲ نوامبر سال جاری صورت گرفته است. برای نامگذاری جدید توافق ریش سفیدان قبیله یاد شده و نیز انجمن بین المللی نجوم جلب شده بود.

قبلا واژه اولتیما تولی برای این جرم سماوی انتخاب شده بود که واژه ای لاتین و به معنای فراسوی جهان شناخته شده است. این واژه انتقادهایی را به همراه داشت  زیرا از واژه های مورد علاقه حزب نازی بود که اشاره سرزمین اسطوره ای نژاد آریا داشت و در واقع یادآور خاطرات نژاد پرستانه و فاشیستی بود.

فضاپیمای نیوهورایزن در اصل برای تحقیق در خصوص پلوتو و اقمار آن به فضا پرتاب شد، اما پس از سالها همچنان دیتاهای خود را به زمین مخابره می کند. نیوهورایزن فضا پیمایی است که در ۱۹ فوریهٔ ۲۰۰۶ میلادی به‌سوی کمربند کویپر حرکت کرد. این کاوشگر فضایی که آن را کاوشگر میان ستاره ای یا «سیاره‌پیما» هم خوانده‌اند، نخستین فضاپیمایی است که به‌سوی پلوتو پرواز کرد و به مطالعه دربارهٔ این سیارهٔ کوتوله و پنج قمر تاکنون شناخته‌شدهٔ آن بویژه شارون، پرداخته است.

دیگر اقمار شناخته شده پلوتو شامل نیکس، هیدرا و همچنین پی۴ و پی۵ هستند که اکنون به نام‌های سربروس و استوکس نام‌گذاری شده‌اند. فضا پیمای افق‌های نو نتیجهٔ سال‌ها کار و تلاش بر روی پروژه‌های مختلف بوده است. در واقع از دهه ۱۹۹۰ فرستادن فضاپیمایی به سوی پلوتو در جریان بوده‌است.

از همان ابتدا قرار نبود تا سفر طولانی این کاوشگر با رسیدن به پلوتو خاتمه یابد بلکه طبق برنامه‌ریزی‌های از پیش صورت گرفته، کاوشگر فضایی افق‌های نو پس از گذر از کنار پلوتو می بایست به سراغ کمربند کویپر می رفت تا دست‌کم با یکی از اجرام این کمربند نیز دیدار کند. این کاوشگر در نهایت در ۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۵  از کنار پلوتو گذشت و به‌سوی کمربند کویپر رهسپار شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*