کامپیوترهای تک برد

ایسوس و گوگل کامپیوترهای تک برد در اندازه‌ی یک کارت بانکی تولیدمی‌کنند

شرکت‌های ایسوس و گوگل برای ساخت کامپیوترهای تک برد در ابعاد بسیار کوچک و با استفاده از فناوری هوش مصنوعی طی پروژه‌ی تینکر برد (Tinker Board) با هم همکاری می‌کنند.

کمپانی‌های ایسوس و گوگل درحال‌حاضر برای پیشبرد اهداف پروژه جدید تینکر برد، در ساخت کامپیوترهای تک برد با هم همکاری می‌کنند. طبق گزارشات، ابعاد این کامپیوتر چیزی بیش از یک کارت اعتباری نخواهد بود. این سیستم برای کار بر روی برنامه‌‌های هوش مصنوعی نظیر تشخیص تصویر (image recognition) طراحی خواهد شد.

سیستم‌های یاد شده، تینکر اج تی (Tinker Edge T) و تیکنر اج آر (Tinker Edge R) نام دارند. سیستم تینکر اج تی، بر مبنای پردازنده‌ی NXP i.MX8M و چیپست Edge TPU طراحی شده است که باعث تسریع مدل‌های یادگیری ماشینی TensorFlow Lite می‌شود. کامپیوتر تیکنر اج آر، به پردازنده Rockchip RK3399 Pro مجهز است و با یک NPU طراحی شده که انحصارا برای پردازش سریع دستورعمل‌های مربوط به یادگیری ماشینی ساخته شده است.

کامپیوترهای تک برداین کامپیوترهای تک بردی کوچک، به طور رسمی از سیستم عامل‌های اندروید و دیبان پشتیانی می‌کنند. هرچند که توانایی اجرای لینوکس و سایر سیستم‌عامل‌ها نیز برای آن‌ها وجود دارد.

همانطور که گفته شده، ایسوس و گوگل، کامپیوترهای تینکر اج تی و تیکنر اج آر را برای کاربرد‌های هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد که به این منظور، سیستم‌ها باید بسیار کوجک و با بازدهی بالا باشند.

هردوی این سیستم‌ها داراری ماژول‌های خنک کننده و رابط کاربری I/O هستند. سایر امکانات موجود نیز GbE، یو اس بی 3.0 و HDMI است. ایسوس از کامپیوتر‌های تک برد تینکر اج تی و تیکنر اج آر در کنفرانس فناوری اینترنت اشیا امسال که در ژاپن برگذار می‌شود در تاریخ 20 نوامبر (29 آبان) رونمایی خواهد کرد. تا کنون هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت‌ این محصولات منتشر نشده است؛ با این حال، احتمالا قیمت‌گذاری آن با توجه به حافظه داخلی و باقی موارد، متفاوت خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*