درمان سرماخوردگی

روش های درمان سرماخوردگی

هر ساله با شروع فصل پاییز افراد بسیاری دچار سرماخوردگی می‌شوند. ما در این مقاله به روش های درمان سرماخوردگی خواهیم پرداخت.

سرماخوردگی در اثر عفونت ویروسی در مجاری هوایی فوقانی، سینوس‌ها، گلو و بینی ایجاد می‌شود. این وضعیت اگرچه ناخوشایند است، اما معمولا دلیلی برای نگرانی آن وجود ندارد. سرماخوردگی در اکثر موارد با علائمی همانند عطسه، گلو درد، سرفه و آبریزش بینی همراه است، اما علائم اغلب به خودی خود کاهش می‌یابند؛ این بدان معنی است که بیماری بدون آنکه نیاز به درمان خاصی داشته باشد، به تدریج بهبود می‌یابد. اکثر افراد مبتلا به سرماخوردگی طی مدت یک هفته بهبود می‌یابند، اگرچه در برخی موارد ممکن است بیشتر از این مقدار طول بکشد. در این مقاله به معرفی راه‎هایی برای درمان و تسکین علائم سرماخوردگی خواهیم پرداخت.

روش‌های درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولا به خودی خود بهبود می‌یابد، اما انجام برخی روش‌ها روند درمان را کنترل می‌کند. هیچ درمانی برای بیماری سرماخوردگی وجود ندارد و روش‌های موجود فقط به درمان علائم کمک می‌کنند.

آنتی بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شوند، اما سرماخوردگی در اثر ویروس‌ها ایجاد می‌شود، بنابراین به آنتی بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهد. مصرف آنتی بیوتیک‌ها به بهبود سرماخوردگی کمک نکرده و مانع از انتقال بیماری به افراد دیگر هم نمی‌شوند. محققان معتقدند که ترس از عوارض، دلیل محکمی به منظور تجویز آنتی بیوتیک‌ها برای سرماخوردگی نیست، اما مصرف آن‌ها در افراد مسن می‌تواند خطر ابتلا به ذات‌الریه و عفونت قفسه سینه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

سرخارگل

درمان سرماخوردگی با سرخارگل

سرخارگل یک گل وحشی بومی آمریکای شمالی بوده که برای درمان سرماخوردگی مفید است. افراد بومی از آن به عنوان یک داروی گیاهی برای انواع بیماری‌ها و مشکلات استفاده می‌کنند. نتایج تحقیقات انجام شده در سال 2007 میلادی نشان داده است که این گیاه مدت درمان سرماخوردگی را به طور متوسط 1.4 روز کاهش داده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را هم 58 درصد کاهش داده است. در مقابل، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویسکانسین در مادیسون گزارش دادند که سرخارگل هیچ تاثیر بزرگی بر سرماخوردگی ندارد و فقط مدت زمان علائم را حداکثر نیم روز کاهش می‌دهد.

نوشیدن آب

عرق کردن و آبریزش بینی معمولا در هنگام سرماخوردگی رایج بوده و این علائم می‌تواند باعث کمبود آب بدن شود. از دست دادن مایعات بدن باید جایگزین شود و بهترین راه برای انجام این کار، نوشیدن آب است. فردی که دچار سرماخوردگی می‌شود، باید آب فراوانی بنوشد. در نظر داشته باشید که مصرف قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار می‌تواند باعث کمبود آب بدن شود، بنابراین باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

سوپ مرغ

کارشناسان معتقدند که سوپ مرغ در تسکین علائم سرماخوردگی موثر است. آن‌ها بر این عقیده‌اند که خوردن سوپ مرغ می‌تواند حرکت نوتروفیل‌ها (سلول‌های سیستم ایمنی بدن که موجب التهاب می‌شوند) و مخاط را مهار کند. سوپ مرغ به دلیل آبکی بودن ممکن است به کم آبی بدن هم کمک کند.

استراحت کردن

استراحت کردن نه تنها در کاهش برخی علائم موثر است، بلکه می‌تواند در کاهش مدت زمان سرماخوردگی هم موثر باشد. استراحت کردن به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا به طور موثر با عفونت ویروسی مبارزه کند.

رعایت بهداشت

درمان سرماخوردگی با رعایت بهداشت

رعایت بهداشت برای جلوگیری از شیوع عفونت بسیار مهم است، بنابراین در صورت احساس سرماخوردگی سعی کنید از رفتن به مدرسه یا محل کار خودداری کنید. افراد مبتلا به سرماخوردگی باید به هنگام سرفه یا عطسه کردن، دهان خود را با یک دستمال بپوشانند و بلافاصله آن را درون سطل آشغال بیندازند. پس از انجام این کار، فرد باید دست‌های خود را با آب گرم و صابون به طور کامل شستشو دهد. پزشکان توصیه می‌کنند در صورتی که به هنگام سرفه یا عطسه به دستمال دسترسی ندارید، این کار را در قسمت داخلی آرنج انجام دهید، زیرا آن قسمت از بدن پس از سرفه یا عطسه، سطحی را آلوده نمی‌کند.

آب نمک

آب نمک را می‌توان به دو روش استفاده کرد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

غرغره کردن آب نمک: تهیه محلول متشکل از یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک حل شده در 8 اونس آب گرم ممکن است علائم ناشی از درد گلو را به طور موقت تسکین دهد. آب نمک می‌تواند به بیرون کشیدن مایعات اضافی از بافت‌های ملتهب در قسمت پشت گلو کمک کرده و درد ناشی از آن را کاهش دهد. با انجام این کار، از غلظت مخاط هم کاسته شده و خارج شدن آن از گلو راحت‌تر می‌شود.

قطره‌های نمکی بینی: این قطره‌ها در داروخانه‌ها موجود بوده و استفاده از آن ممکن است به بهبود گرفتگی بینی در کودکان کمک کند. قطره‌های نمکی بینی ممکن است یک جایگزین مفید برای محلول‌های نمکی به منظور غرغره کردن باشد، زیرا غرغره کردن آب نمک برای نوزادان و خردسالان عملا غیرممکن است.

استنشاق بخار

بخار می‌تواند به کاهش علائم گرفتگی بینی و گلو کمک کند. برای بخور دادن سنتی باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • نصف یک قابلمه را آب ریخته و آن را به جوش آورید.
  • قابلمه را روی یک میز یا سطح صاف و محکمی قرار دهید و یک حوله یا پتوی ضخیم بر روی خود بیندازید تا بخار از فضا خارج نشود.
  • سر و صورت خود را با رعایت فاصله مناسب در بالای قابلمه قرار دهید.
  • نفس عمیق بکشید و چشمان خود را ببندید.
  • از وارد شدن بخار به چشمان خود خودداری کنید.

استنشاق بخار برای کودکان مناسب نیست، زیرا خطر پوسته پوسته شدن پوست وجود دارد. کودکان می‌توانند از ایستادن در نزدیکی حمام آب گرم و تنفس در بخار بهره‌مند شوند.

فلز روی

مطالعات مختلف نتایج متفاوتی در مورد فواید روی در مبارزه با سرماخوردگی داشته است، اما اکثر مطالعات نشان داده‌اند که روی باید در 24 ساعت اولیه پس از شروع علائم مصرف شود. محققان کانادایی اخیرا دریافتند که روی در بزرگسالان به نسبت کودکان تاثیر بهتری دارد.  آن‌ها افزودند که مصرف دوز بالای روی می‌تواند عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. یک عوارض جانبی مصرف روی، آنوسمیای دائمی یا اختلال حس بویایی است، بنابراین پیش از مصرف درباره نحوه و مقدار دوز مصرفی، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

ویتامین C

نتایج تحقیقات انجام شده در سال 2013 میلادی که به منظور بررسی اثرات ویتامین C بر روی سرماخوردگی انجام شد، نشان داد افرادی که از قبل حداقل 200 میلی‌گرم در روز از مکمل‌های ویتامین C مصرف می‌کردند، علائم کمتری را تجربه می‌کنند. توجه داشته باشید که مصرف ویتامین C پس از شروع علائم، هیچ تاثیری بر روی کاهش علائم سرماخوردگی نخواهد داشت.

آنتی هیستامین‌ها

آنتی هیستامین‌ها ممکن است برخی از علائم سرماخوردگی همانند آبریزش بینی، خیسی چشم‌ها، سرفه و عطسه را کاهش دهند، اما کارشناسان مطمئن نیستند که مزایای استفاده از آنتی هیستامین‌ها بیشتر از عوارض جانبی آن‌ها باشد. بسیاری از متخصصان معتقدند که آنتی هیستامین‌ها غشای بینی را خشک کرده و موجب کندتر شدن مخاط می‌شوند و همین مسئله می‌تواند توانایی عبور بینی را برای خلاص شدن از میکروب‌ها تضعیف کند. نتایج مطالعات اخیر حاکی از آن هستند که آنتی هیستامین‌ها در طی دو روز اول درمان به صورت موقتی موجب کاهش علائم شده و این مسئله تنها در بزرگسالان رخ می‌دهد. در نظر داشته باشید که شواهد کافی برای تعیین اثربخشی این نوع درمان برای کودکان وجود ندارد.

داروهای ضد احتقان

ضد احتقان‌ها داروهایی هستند که غشاهای متورم در بینی را کوچک کرده و موجب تنفس راحت‌تر می‌شوند. توجه داشته باشید که مدت زمان مصرف این داروها باید به تشخیص پزشک باشد، زیرا استفاده طولانی مدت از آن‌ها ممکن است موجب گرفتگی بیشتر بینی شود. بیماران مبتلا به فشار خون بالا نباید از ضد احتقان‌ها مصرف کنند، مگر اینکه تحت نظر پزشک باشند.

داروهای ضد سرفه

درمان سرماخوردگی با داروهای ضدسرفه

مصرف داروهای بدون نسخه سرفه ممکن است برای کودکان خطرناک باشد. بر اساس اعلام سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) این دارو نباید به کودکان زیر 2 سال داده شود.

درمان درد و تب

داروهای ضد درد و ضد تب ممکن است به درمان سرماخوردگی کمک کنند. تب خفیف به بدن کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری در برابر عفونت‌ها مقابله کند، اما تب شدید خطرناک است. افزایش دمای بدن موجب می‌شود که ویروس‌ها و باکتری‌ها به دشواری تولیدمثل کنند. با این حال، در صورتی که بیمار احساس ناراحتی کند، استفاده از یک ضد تب توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف آسپرین تنها برای افراد مسن امکان‌پذیر است و مصرف آن برای کودکان و جوانان توصیه نمی‌شود. مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن هم برای کاهش درد و هم تب موثر است، اما به منظور برنامه‌ریزی و مقدار دوز مصرفی باید با پزشک خود صحبت کنید. در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد این داروها می‌تواند موجب آسیب یا نارسایی کبد و کلیه شود.

مرطوب‌کننده هوا

در ماه‌های سرد سال استفاده از یک مرطوب‌کننده هوا در مرطوب نگه داشتن گلو و مجاری بینی موثر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*