ایموبلایزر

هر آنچه که باید از ایموبلایزر خودرو و کاربردهای آن بدانید

امروزه بسیاری از خودروهای جدید بازار کشور از قابلیت ایموبلایزر بهره می‌برند. اما سیستم ضد سرقت Immobilizer چیست و برای مالکان وسایل نقلیه چه کارکردهایی به همراه دارد؟

در بسیاری از خودروهای داخلی کشور قابلیتی به نام سیستم ایموبلایزر وجود دارد که خودروسازان داخلی آن را به عنوان یک آپشن پیشرفته معرفی می‌کنند. اگر بخواهیم این سیستم را به صورت ساده معرفی کنیم، باید آن را یک نوع سیستم ضد سرقت پیشرفته بدانیم. در ادامه با کاربردهای این سیستم آشنا خواهیم شد.

ایموبلایزر چیست؟

خودروهایی که طی چند سال گذشته تولید شده‌اند، از سیستم سوئیچ ایموبلایزر (Immobilizer) بهره می‌برند. در خودروهای جدید از یکی از سیستم‌های جالب می‌توان به سیستم ایموبلایزر اشاره کرد که باید آن را یک سیستم ضد سرقت دانست؛ چراکه به واسطه این سیستم و به کمک قفل نرم افزاری که بر روی ECU انژکتور نصب می‌شود، از روشن شدن موتور جلوگیری می‌کند؛ به بیانی دیگر تا هنگامی که این قفل گشوده نشود، حتی با استارت زدن هم نمی‌توان موتور خودرو را روشن کرد.

کلیدهای خودروهایی که از سیستم ایموبلایزر بهره می‌برند دو بخش دارند؛ بخش اول یک بورد الکترونیکی است که به ریموت کنترل مربوط می‌شود و کاربرد آن باز و بسته کردن درهای خودرو است، بخش دوم قطعه کوچکی بوده که در حقیقت یک نوع چیپ حافظه است. همچنین آنتن ترانسپوندر که روی سوئیچ در زیر فرمان جای می‌گیرد نیز از یک بورد الکترونیکی و یک سیم‌پیچ تشکیل شده و قادر است به شکل مین‌یاب یک میدان مغناطیسی کوچک تولید کند.

هنگامی که رانندگان سوئیچ را در زیر فرمان قرار می‌دهند، چیپ حافظه داخل کلید به دلیل وجود فضای مغناطیسی ترانسپوندر فعال خواهد شد. در چنین شرایطی آنتن در ارتباطی دو طرفه با چیپ حافظه اطلاعات را جابه‌جا می‌کند و با خواندن اطلاعات در کمتر از یک ثانیه می‌تواند قفل را باز کند. این فرایند آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که حتی راننده نیز متوجه نخواهد شد. باید بدانید منظور از خواندن اطلاعات همان کد دسترسی (Access code) است که هنگام تولید خودرو برای هر خودرو تعیین می‌شود و خودروسازان آن را به همراه یک کارت و کلیدهای خودرو به مشتریان تحویل می‌دهند. هرچند در حال حاضر این کدها به دلیل مسائل امنیتی به مشتریان تحویل داده نمی‌شود و برای دریافت آنها باید با خودروساز نامه‌نگاری کنید.

کاربردهای ایموبلایزر 

سیستم ایموبلایزر به صورت کلی از مواردی چون موتور استارت، سیستم سوخت‌رسانی و سیستم جرقه محافظت می‌کند. از سایر ویژگی‌ها و کارکردهای این سیستم می‌توان به این مورد اشاره کرد که اگر یک خودرو از این سیستم بهره ببرد، مالکان به تحمیل هزینه‌ی دیگری برای خرید سیستم دزدگیر که فقط با صدا هشدار می‌دهد، نیازی نخواهند داشت. اما برای دریافت هشدارهای صوتی می‌توانند از دزدگیر هم استفاده کنند؛ در واقع دزدگیر با ایجاد صدای هشدار مالکان را در زمان باز شدن درها یا ضربه خوردن خودرو آگاه می‌کند که البته در خودروهای جدید دزدگیرها خدماتی چون خاموش و روشن کردن خودرو به واسطه ریموت نیز ارائه می‌دهند.

به طور کلی باید بگوییم وجود دزدگیر و سیستم ایموبلایزر به صورت همزمان باعث می‌شود امنیت خودرو بیش از پیش تقویت شود. البته اگر این دو سیستم با یکدیگر همخوانی داشته باشند؛ چراکه در برخی از خودروهای داخلی شاهد وجود مشکلاتی برای سیستم برق خودرو بوده‌ایم که به همین دلیل مشورت از یک فرد متخصص توصیه می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*