پشتیبانی نکردن ایکس باکس اسکارلت از واقعیت مجازی به چه معناست؟

فیل اسپنسر اخیرا اعلام کرد که کنسول ایکس باکس اسکارلت (Xbox Scarlett) از واقعیت مجازی (VR) پشتیبانی نخواهد کرد اما دلیل این اتفاق چه چیزی است؟

عدم پشتیبانی کنسول ایکس باکس اسکارلت از واقعیت مجازی شاید برای بعضی از طرفداران ناامید کننده به نظر برسد و ما در این مطلب، به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت.

شرکت مایکروسافت در عرضه ایکس باکس وان در سال 2013 عملکردی فاجعه‌بار داشت و این مسئله باعث شد تا آن‌ها با فاصله زیاد از رقیب سنتی خود عقب بمانند اما آن‌ها در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا نواقص را رفع کنند و با قاطعیت می‌توان گفت که آن‌ها تا اینجا موفق بوده‌اند و کارهای درستی انجام داده‌اند. ایکس باکس حالا دیگر یک برند منفور نیست و مایکروسافت امید زیادی دارد که بواسطه آن بتواند در آینده صنعت بازی، نقش پررنگ‌تری داشته باشد. از ویژگی پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل (Backward Compatibility) تا پروژه ایکس باکس گیم پس و البته پروژه ایکس کلاد (xCloud)، مایکروسافت در تلاش است تا دسترسی به بازی‌ها را برای طرفداران آسان‌تر کند و ویژگی‌ها و انتخاب‌های بیشتری در اختیارشان قرار دهد. پس حالا که بازار واقعیت مجازی گرم است، چرا این شرکت علاقه‌ای به استفاده از آن ندارد؟

ایکس باکس اسکارلت

ایکس باکس اسکارلت از واقعیت مجازی پشتیبانی نخواهد کرد 

مدت‌ها قبل از اینکه پلتفرم گوگل استادیا (Google Stadia) از راه برسد و پروژه ایکس کلاد آغاز شود، صنعت گیم بیشترین گرایش را به سوی واقعیت مجازی داشت و آن را آینده خود می‌دید. چیزی که با آکیولوس ریفت (Oculus Rift) بر روی رایانه‌های شخصی آغاز شد و در ادامه اچ ‌تی ‌سی وایو (HTC Vive)، پلی استیشن وی آر (PSVR)، نینتندو لابو (Nintendo Labo)، آکیولوس گو و دیگران نیز به آن پیوستند. واقعیت مجازی خیلی زود فراگیر شد و به تدریج، مخاطبان بیشتری پیدا کرد. با اینکه واقعیت مجازی حالا محبوبیت نسبتا خوبی دارد ولی باید مخاطبان بیشتری را جذب کند. تصور می‌شد که مایکروسافت هم بخواهد همانند سونی در این مسیر قدم بگذارد اما ظاهرا این اتفاق قرار نیست رخ دهد.

ایکس باکس اسکارلت

فیل اسپنسر

رئیس بخش کنسول و بازی مایکروسافت، فیل اسپنسر اخیرا در مورد این سوال که آیا ایکس باکس اسکارلت از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند یا خیر، پاسخ داد:

من با واقعیت مجازی مشکل دارم و بر این باورم که مخاطب را منزوی می‌کند. ما چیزهایی که مشتریان می‌خواهند را فراهم می‌کنیم و در حال حاضر، کسی خواستار واقعیت مجازی نیست. اکثر مشتریان ما می‌دانند که اگر قصد تجربه واقعیت مجازی داشته‌ باشند، جاهای دیگر وجود دارد که می‌توانند به آنجا بروند.

این حرف‌ها شاید برای بسیاری از طرفداران غافل‌گیر کننده باشد، آن هم وقتی که به کنسول ایکس باکس وان ایکس نگاهی می‌اندازیم. با اینکه ایکس باکس وان برای پشتیبانی از واقعیت مجازی طراحی نشده بود اما ایکس باکس وان ایکس به شکلی در دست تولید قرار داشت که از آن پشتیبانی کند. هنگامی که این کنسول با نام پروژه اسکورپیو (Project Scorpio) معرفی شد، مایکروسافت در کنار پشتیبانی از 4K و HDR، وعده پشتیبانی از واقعیت مجازی را نیز داده بود. البته، این قابلیت هرگز به نتیجه مناسبی ختم نشد و مشخص است که مایکروسافت تصمیم گرفته از کنار تکنولوژی مذکور عبور کرده و تمرکز خود را بر روی چیزهای دیگر قرار دهد.

مت پیسکاتلا (Mat Piscatella)، تحلیل‌گر گروه NPD در این رابطه گفته است:

داده‌ها نشان می‌دهند که ارزیابی فیل اسپنسر از بازی‌های واقعیت مجازی درست است. شاید یک روز این بازار گرم شود اما چند سالی گذشته است و قریب به اتفاق مخاطبان بازی‌ها، اهمیتی به آن نمی‌دهند.

  ایکس باکس اسکارلت

در ماه اکتبر 2019، اعلام شد که پلی استیشن 4 با فروش 102 دستگاه، به دومین کنسول پرفروش تاریخ تبدیل شده است. در این میان، سهم پلی استیشن وی آر 4.2 میلیون دستگاه تا ماه مارس 2019 اعلام شده و برای این شرکت، 2 میلیارد دلار سودآوری داشته است. فروش پلی استیشن وی آر تحسین برانگیز است، خصوصا اگر آن را رقبا مقایسه کنیم (آکیولوس ریفت، 1 میلیون و اچ تی سی وایو، 1.4 میلیون). اما وقتی تعداد کاربران آن را با تعداد کلی کاربران پلی استیشن 4 مقایسه می‌کنیم، می‌توان گفت که تعدادی معدودی به آن علاقه‌مند هستند.

فیل اسپنسر از زمان حضورش در مایکروسافت، به خوبی توانسته نظر مخاطبان را جلب کند و او به خوبی می‌داند که چه چیزی برای آن‌ها مناسب است و آن‌ها خواستار چه چیزهایی هستند. در حالی که پلی استیشن 5 بدون شک از پلی استیشن وی آر کنونی پشتیبانی می‌کند و شاید تکنولوژی‌های واقعیت مجازی جدیدتری را امتحان کند؛ ایکس باکس اسکارت تمرکز خود را بر روی استریم بواسطه پروژه ایکس کلاد و سرویس شبه-نتفلیکسی ایکس باکس گیم پس قرار خواهد داد. تا اینجا، نگاه‌ها به سوی ایکس کلاد بسیار مثبت بوده است، خصوصا حالا که گوگل استادیا شروع متوسط و تا حدی ناامید کننده داشته و در مقابل، ایکس باکس گیم پس حالا نزدیک به 10 میلیون کاربر فعال دارد. اسپنسر تا پیش از این هم گفته بود که گوگل استادیا ایده‌های خوبی دارد اما مایکروسافت کنسول پیشرفته‌تری را به طرفداران ارائه خواهد داد.

ایکس باکس اسکارلت

فیل اسپنسر می‌داند که پلی استیشن وی آر با اینکه محبوب‌ترین هدست واقعیت مجازی بازار است اما با توجه به قیمت و محدودیت در استفاده، فروش حیرت انگیز میلیونی ندارد. واقعیت مجازی هنوز تکنولوژی جوانی است و نیاز به زمان بیشتری دارد اما هر روز بازی‌های بهتری برای آن عرضه می‌شوند و شرکت‌های مختلف در تلاش‌اند تا آن را بهبود ببخشند. بازی Half-Life: Alyx یک نمونه از همین آثار است که توجه بسیاری را به سوی واقعیت مجازی جلب کرد. واقعیت مجازی شاید یک بخش کوچک از بازار را در اختیار داشته باشد اما در چشم مایکروسافت، نمی‌تواند به اندازه ویژگی پشتیبانی از آثار نسل قبل، ایکس باکس گیم پس و پروژه ایکس کلاد مخاطب پرشمار و فعال به این کنسول بیاورد.

ایکس باکس اسکارلت حداقل تا یکسال آینده عرضه نخواهد شد و اگر ایکس باکس وان ایکس یک چیز به ما یاد داده باشد، این است که شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت، با تقاضا و شرایط بازار حرکت می‌کنند، اگر طرفداران چیزی بخواهند، این شرکت آن را برایشان آماده می‌کند. در حال حاضر، ایکس باکس قرار نیست از تکنولوژی واقعیت مجازی پشتیبانی کند اما شاید این مسئله در آینده نزدیک تغییر کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. خبر قدیمی هست عرفان جان . پلی استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت تو ۲۶ آذر ۹۹ منتشر میشن

  2. درسته در هر حال
    یک کاستی در محصول جدید وجود داشته باشه ، یک نقص بزرگی هست
    این حرکت باعث
    کاهش مشتری میشه ، (گرچه استفاده ایی برای اکثر مشتری ها نداره )
    در هر حال
    توجیه جالبی بود ،
    مثل این میمونه که
    در بخش تلوزیون
    چون مخاطب ۴k کمه
    باید در نمایشگاه ces تلوزیون full hd تولید معرفی شه !
    ای کاش این قابلیتو میزاشت ،
    هر کسی خواست تجربه کنه … حداقل یک نقص محصوب نشه …
    در هر صورت
    علم یعنی پیشرو
    این حرکت
    یک stop به تمام معناست

    • به هیچ انوان من دوستم vr داره اصلا استفاده نمیکنه چون باعث مرگ مغزی میشه

      • والا
        یه حرف تقریبا درست
        ازت شنیدیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        حالا مرگ مغزی که نشنیدم
        ولی با تجربه شخصیم از vr
        بله تا حدودی با تلقین صحنه های دروغین ،
        باعث کم رنگ شدن ارتباط ذهن و روان میشه ،
        اخرش منجر به خلل ارتباط با واقعیت میشود…
        هم چنین باعث توهم ذهنی هم میشه !
        ولی با vr های فعلی مخالفم …
        Vr های اینده باید به حسگرهای ژیروسکوپ فوق پیشرفته ،هم گام با فرکانس های مغزی تولید بشه
        یعنی با هوش مصنوعی سیگنال های مغزی رو به نسبت ، حرکات چشم ، و سر تنظیم کنه
        این باعث میشه
        هماهنگ سازی ۱۰۰ درصد صورت بگیره
        و مشکلات ذکر شده ، تا حدودی پیش نیاد …