ماهواره های استارلینک

ایلان ماسک با پروژه ماهواره های استارلینک به دنبال تصرف مدار زمین است!

مدیرعامل شرکت آریان اسپیس گفت ایلان ماسک با پروژه ماهواره های استارلینک به دنبال تصرف مدار زمین است و می‌بایست برای چنین فعالیت‌هایی قوانین ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

ایلان ماسک که به عنوان مدیر اجرایی شرکت فضایی اسپیس ایکس شناخته می‌شود، قصد دارد با تکمیل پروژه ارسال 42 هزار ماهواره استارلینک به مدار زمین برای تمامی ساکنان این سیاره اینترنت ماهواره ای را ارائه کند، اما بسیاری از کارشناسان و مدیران صنعت هوا فضا بر این باورند که چنین ایده‌ای عواقب مخربی را به همراه خواهد داشت.

تصرف مدار زمین با ماهواره های استارلینک

استفان ایزریل، مدیر ارشد اجرایی شرکت آریان اسپیس که رقابت شدیدی با اسپیس ایکس دارد نیز در همین رابطه مدعی شد ایلان ماسک با پروژه ماهواره های استارلینک به دنبال تصرف مدار زمین است و می‌خواهد این بخش از فضا را به انحصار خود درآورد. وی تاکید کرد ایده‌ای که ایلان ماسک به دنبال تحقق آن است باعث خواهد شد تا یک جنگ و رقابت شدید ایجاد شود که به همین دلیل می‌بایست در خصوص مدار زمین قانون‌گذاری مشخصی انجام شود.

شرکت فرانسوی آریان اسپیس به عنوان اولین شرکت تجاری ماهواره‌ای در دنیا محسوب می‌شود که شروع فعالیت آن از سال 1980 میلادی بوده است. مدیر عامل این شرکت خصوصی فعال در حوزه فضا ایده‌های ایلان ماسک به ویژه پروژه استارلینک را مورد نقد قرار داده است و اعلام کرد ما اجرای پروژه‌های ارسال خوشه‌های ماهواره‌ای به فضا را قبول داریم و بر این باوریم که چنین پروژه‌ای برای اروپا بسیار حائز اهمیت است، اما باید برای این فعالیت‌ها قانون‌گذاری مشخصی انجام شود تا بتوانیم از محیط‌های فضایی محافظت کنیم. گفتنی است اخیرا بسیاری از ستاره‌شناسان نیز از برنامه استارلینک انتقاد کرده‌اند و معتقدند حضور خوشه‌ای از ماهواره‌ها در مدار زمین باعث می‌شود چشم‌انداز آسمان تخریب شده و آسیب‌های زیادی به علم ستاره‌شناسی وارد شود.